Pytania i odpowiedzi

Pytania i odpowiedzi

Zapytania dotyczące Regulaminu Konkursu należy kierować do zamawiającego:

1. drogą elektroniczną na e-mail: konkurs.westerplatte@muzeum1939.pl;

2. pisemnie na adres: Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, plac Władysława Bartoszewskiego 1, 80-862 Gdańsk. Treść zapytania wraz z udzielonym wyjaśnieniem zamawiający zamieszcza na stronie internetowej:

https://muzeum1939.pl/konkurs-koncepcja-cmentarza-westerplatte.
 

Odpowiedź: 15 nagrobków na obecnym Cmentarzu ma wymiar bardziej symboliczny (nawiązuje do liczby poległych na Westerplatte) i nie odzwierciedla realnej liczby pochówków. W obecnej wiedzy w obrębie istniejącego Cmentarza spoczywają szczątki: - mjr. Henryka Sucharskiego - kpr. Andrzeja Kowalczyka
Odpowiedź: Wykop archeologiczny obejmujący miejsce podjęcia szczątków w 2019 będzie zasypany. Projektowane pole grobowe może ale nie musi znajdować się w miejscu podjęcia szczątków. W sytuacji lokalizacji projektowanego pola grobowego poza miejscem podjęcia szczątków intencją zamawiającego jest jakaś forma zaznaczenia, uczytelnienia miejsca odnalezienia szczątków jako oryginalnego, historycznego śladu.
Odpowiedź: Granice opracowania pracy konkursowej określa: załącznik nr 8 do wytycznych, a konkretnie pliki: - granice opracowania.dwg - granice opracowania.pdf Na nim pokazano 3 strefy (Cmentarz, Przedpole, Plac apelowy), które razem składają się na obszar opracowania pracy konkursowej. Przez powiązanie z terenami sąsiednimi należy rozumieć najbliższe otoczenie na zewnątrz zakresu opracowania – jego wielkość wynika wprost ze skali opracowania (1:200) oraz formatu planszy (100x70cm).
Skala 1:200 jest tak dobrana, aby z jednej strony zmieścić całość opracowania pracy konkursowej wraz z najbliższym otoczeniem, a z drugiej strony przedstawić w miarę szczegółowo formę pracy konkursowej. Zamawiający sugeruje, aby makieta była trójwymiarową pochodną rysunku rzutu zagospodarowania terenu.
Odpowiedź: Miejsce, w którym znajduje się plac apelowy (na skraju opracowania przedmiotu konkursu) oraz jego charakter (użytkowany okresowo podczas uroczystości państwowych i religijnych), predysponują go do zaaranżowania w skromnej formie, dlatego Zamawiający nie przewiduje zmian w aranżacji zieleni w tym rejonie.
Odpowiedź: Zamawiający uznając, że załącznik nr 10, czyli same relikty willi oficerskiej, nie będąc osadzonym w kontekście otoczenia, jest niepełną informacją, dlatego koryguje listę załączników w ten sposób, że relikty willi oficerskiej umieścił w zał. nr 8 do wytycznych (w mapie do celów projektowych) w pliku „granice opracowania.dwg” jako załącznik XREF - tym samym załącznik nr 10 jest już nie aktualny.
Odpowiedź: Wygrodzenie jako fizyczna bariera pomiędzy terenem otwartym a terenem Cmentarza jest obligatoryjne i wynika z przepisów dotyczących cmentarzy. Zdaniem zamawiającego nie ma sprzeczności pomiędzy wytycznymi urbanistyczno-architektonicznymi i wytycznymi konserwatorskimi: same wytyczne konserwatorskie nie negują potrzeby realizacji ogrodzenia, natomiast wskazują jego formę jako symboliczną i niestanowiącą bariery optycznej. Przykładowo: rozwiązanie spełniające powyższe wymagania to ogrodzenie w formie ażurowej metaloplastyki porośnięte bluszczem. Zakres możliwych rozwiązań architektonicznych jest szeroki i zależy od inwencji Projektanta.
Odpowiedź: Uczestnik może wycofać wniosek i złożyć nowy wniosek w terminie składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Na kopercie nowego wniosku należy wyraźnie zaznaczyć, poza elementami wymaganymi regulaminem konkursu, że jest to zmiana poprzednio złożonego wniosku.
Odpowiedź: Zasobami mogą być np. zasoby rzeczowe, zasoby osobowe tj. architekci, architekci krajobrazu. Sposób wykorzystania to podstawa prawna lub faktyczna wykorzystania zasobu, których przykład podano w zdaniu pierwszym.
Odpowiedź: W ocenie zamawiającego zapisy regulaminu są wystarczająco precyzyjne w zakresie oceny złożonych prac konkursowych.
Odpowiedź: Zgodnie z postanowieniami regulaminu konkursu, w momencie składania wniosku min. 1 osoba, uczestnicząca w przygotowaniu pracy konkursowej, ma być wpisana na listę architektów.
Odpowiedź: Osoby fizyczne występujące wspólnie w konkursie są na gruncie Regulaminu wykonawcami występującymi wspólnie i wniosek winien zostać złożony według wytycznych właśnie dla wykonawców występujących wspólnie tj. np. z załączeniem pełnomocnictwa. Jednocześnie Zamawiający wskazuje, że nie udziela porad prawnych w kwestii wypełniania wniosków.
Odpowiedź: Jeżeli chodzi o zmianę projektanta w toku procesu projektowego, a więc już na etapie wykonania umowy, to będzie taka możliwość, o ile nowy projektant będzie spełniał warunki, jakie są postawione dla spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz o ile nie naruszy to praw autorskich do jakiejkolwiek części wykonanego już projektu.
Odpowiedź: Zgodnie z regulaminem konkursu w konkursie mogą uczestniczyć również osoby nie będące obywatelami Polski. Natomiast konkursu odbywa się w języku polskim.
Odpowiedź: Zgodnie z §16 ust. 1 Regulaminu konkursu wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie należy w formie pisemnej. Zamawiający nie określa, czy wniosek należy dostarczyć poprzez urząd pocztowy czy za pośrednictwem kuriera. Decyzja należy do uczestników.
Odpowiedź: Zgodnie z §9 ust. 1 Regulaminu Konkursu „Uczestnik konkursu musi spełniać postanowienia określone w art. 22. ust. 1 ustawy, w szczególności jako spełniający wymagania udziału w konkursie zostaną ocenieni uczestnicy konkursu, którzy wykażą się dysponowaniem: a) minimum 1 osobą, która będzie uczestniczyć w opracowaniu pracy konkursowej, posiadającą co najmniej tytuł mgr inżynier architekt i uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej do projektowania bez ograniczeń, oraz b) „b) minimum 1 osobą, która będzie uczestniczyć w opracowaniu pracy konkursowej, posiadającą dyplom ukończenia studiów I lub II stopnia w specjalności architektura krajobrazu lub architektura wnętrz w specjalizacji architektura krajobrazu oraz doświadczenie w zakresie projektowania lub realizacji terenów zieleni.” Tym samym osoba, która ukończyła dwu-semestralne studia podyplomowe z zakresu zakładania i konserwacji terenów zieleni oraz posiadająca doświadczenie w zakresie projektowania lub realizacji terenów zieleni nie spełnia warunków dopuszczenia do udziału w konkursie.
Odpowiedź: Autor nagrodzonej pracy, prowadzący działalność gospodarczą wystawia na rzecz Zamawiającego fakturę VAT w zamian za przeniesienie praw autorskich do nagrodzonej pracy oraz prawa własności nośników w kwocie brutto. Ponadto przychód netto nagrodzonego będzie podlegał opodatkowania, w zależności od formy organizacyjnej nagrodzonego, PIT lub CIT. 10% zryczałtowany podatek od nagród dotyczy jedynie osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.
Zamawiający udostępnia dokumentację konkursową wyłącznie w języku polskim. Tłumaczenie dokumentacji konkursowej na inne języki leży po stronie uczestników konkursu. Uczestnik konkursu ma prawo zwrócić się do Zamawiającego z zapytaniem dotyczącym wyjaśnienia treści Regulaminu Konkursu.
Odpowiedź: Zadanie konkursowe nie przewiduje realizacji zaplecza sanitarnego, które docelowo będzie znajdować się w oddaleniu od Cmentarza i będzie zrealizowane w odrębnym postępowaniu. Do czasu realizacji nowego zaplecza sanitarnego obsługa zwiedzających odbywa się na bazie istniejącej infrastruktury sanitarnej.
Odpowiedź: Do konkursu załączona jest inwentaryzacja zieleni wg stanu na rok 2019. W w/w opracowaniu podane są min. średnice pni drzew i ta cecha w porównaniu z charakterystyką przyrostu danego gatunku drzewa powinna stać się wyznacznikiem do określenia przybliżonego wieku drzew.
Odpowiedź: Zgodnie z §19 Regulaminu Konkursu Prace konkursowe winny być przedstawione m.in. na monochromatycznej (białej) makiecie przedstawiającej całość założenia, wykonanej z kartonu, z tworzyw sztucznych, drewna lub metalu, w skali 1:200, na sztywnej podstawie, uwzgledniającej docelowy układ komunikacyjny i ukształtowanie terenu. A zatem pracę konkursową należy złożyć na monochromatycznej makiecie w skali 1:200. Złożenie pracy niezgodnie z postanowieniami Regulaminu Konkursu może skutkować odrzuceniem pracy.
Odpowiedź: Potwierdzamy, że nawierzchnia placu apelowego ma być trawiasta. Jeżeli chodzi o nośność: Zamawiający planuje nośność o wartości 20T dla placu apelowego, a dokładnie tylko w tej strefie, gdzie przez plac apelowy ma przebiegać ciąg komunikacyjny pieszo-jezdny (chodzi o zapewnienie dojazdu dla pojazdów straży pożarnej oraz innych specjalistycznych, ciężkich pojazdów dojeżdżających do zachodniej części półwyspu Westerplatte przewidzianego jako następne etapy inwestycji).
Odpowiedź: Obecne nagrobki w formie prostych krzyży z uwagi na nieodpowiednią stylistykę (kojarzącą się z grobami niemieckimi) nie będą elementami przyszłego, projektowanego Cmentarza. Decyzja co do ich losu będzie odrębną kwestią, niezwiązaną z prowadzonym postępowaniem konkursowym.
Odpowiedź: Jednym z wymogów konkursowych jest udział projektanta krajobrazu, który na podstawie udostępnionej inwentaryzacji zieleni, wizji lokalnej oraz wytycznych konserwatorskich powinien wytypować drzewa do zachowania. Uprzejmie informujemy, że jedną z metod szacowania wieku danego gatunku drzewa jest obmiar jego średnicy (na przykład tabela wiekowa drzew wg. prof. dr Longina Majdeckiego).
Odpowiedź: Wytyczne konserwatorskie dotyczące zachowania zieleni nie dotyczą m.in. tej na terenie placu apelowego, natomiast Zamawiający nie przewiduje zmian w aranżacji zieleni w obrębie placu apelowego, co nie znaczy, że je w ogóle eliminuje. Konkludując: Zamawiający chce zachowania możliwie największego stanu istniejącego zadrzewienia – zgadzając się na ewentualne zmiany, kiedy będą naprawdę konieczne ze względów kompozycyjnych, użytkowych itp.
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami Załącznika nr 8 do Regulaminu – odstojniki należy zachować i zabezpieczyć. Nie jest możliwe ich przeniesienie w inne miejsce.
Liczba proj. nagrobków zastała podana w wytycznych urbanistyczno-architektonicznych (załącznik nr 10 do Regulaminu Konkursu).
Odpowiedź: Zamawiający zakłada uczytelnienie reliktów willi. Spektrum działań w tym zakresie jest szerokie: od odkopania fundamentów i późniejszej konserwacji (np. fosa archeologiczna) po pozostawienie całości reliktów pod ziemią i tylko symboliczne uczytelnienie w nawierzchni posadzki
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami Załącznika nr 10 do Regulaminu, w pobliżu Willi Oficerskiej (to jest na placu apelowym) należy zaprojektować miejsce na maszt flagowy.
Odpowiedź: Maksymalna liczna nagrobków to 24. Nie przewiduje się nagrobków symbolicznych. Symboliczne interwencje pozostawiamy inwencji uczestników konkursu
Odpowiedź: Wartownię nr 5, tak samo jak relikty Willi Oficerskiej, należy wyeksponować. Forma ekspozycji/uczytelnienia została omówiona wcześniej.
Odpowiedź: Nasadzenia drzew wynikną wprost z koncepcji projektowej uczestników konkursu. Bardziej restrykcyjne zapisy dotyczą usuwania drzew istniejących.
Odpowiedź: Zamawiający utrzymuje wszystkie terminy bez zmian - min. termin składania prac konkursowych, obrad Sądu Konkursowego oraz ogłoszenia wyników.
Odpowiedź: Kwestia aranżacji cmentarza (w tym i jego zaplecza) jest po stronie Wykonawcy. Zamawiający planuje w przyszłości budowę jednojezdniowej drogi komunikującej bud. Elektrowni z ul. Sucharskiego przebiegającej wzdłuż granicy z terenami zamkniętymi. Miejsce pod planowany przebieg w/w drogi wg załącznika nr 8, plik: granice opracowania. Jej dokładny przebieg będzie wynikiem odrębnego opracowania.
Odpowiedź: Mapa prezentująca odnalezione relikty budowli (Willi Oficerskiej o wartowni nr 5) została zamieszczona w regulaminie konkursu jako zał. nr 8, plik: granice opracowania. Przekazana mapa jest opisana: widnieją na niej min. nazwy w/w budowli oraz oznaczenie miejsca i obrysu wykopu archeologicznego z 2019 z którego podjęto szczątki Obrońców. Archiwalne zdjęcia Willi Oficerskiej oraz Wartowni nr 5 wykonane już po walkach na Westerplatte (ze zbiorów Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku) publikujemy w odpowiedzi.

Odpowiedź: Archiwalne zdjęcia budynku willi oficerskiej, które pochodzą ze zbiorów Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku publikujemy w odpowiedzi. Trójwymiarowy model 3D tego obiektu to autorska próba rekonstrukcji. Na chwilę obecną Muzeum nie dysponuje dokładnymi planami architektonicznymi dla całego budynku. Badania archiwalne trwają nadal. Na potrzeby konkursu Muzeum opublikowało kilka widoków perspektywicznych, mających na celu ukazanie skali i kontekst ulokowania obiektu w przestrzeni Pomnika Historii - Pola Bitwy na Westerplatte.
Odpowiedź: Weryfikacja wszelkiego rodzaju list poległych, zmarłych i pochowanych osób jest w zakresie pracy historyków w tym pracowników Działu Naukowego Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Wobec braku pełnego zakresu archiwaliów obu walczących stron jest to proces, który ciągle trwa i wymaga prowadzenia dalszych prac. Także badania identyfikacyjne szczątków Obrońców Westerplatte (DNA) odnalezionych podczas prac archeologicznych w 2019 roku, są procesem długotrwałym, a częściowe wyniki zostały przedstawione po roku intensywnych prac Instytucji za to odpowiedzialnych. Wychodząc naprzeciw pytaniu Uczestnika konkursu publikujemy roboczą listę Obrońców Westerplatte z września 1939 r., którzy mają być upamiętnieni na cmentarzu na Westerplatte: 1. Plutonowy Adolf Petzelt (1906 – 1939) 2. Kapral Bronisław Perucki (1915 – 1939) 3. Kapral Jan Gębura (1915 – 1939) 4. Starszy strzelec Władysław Okrasa [Okraszewski] (1916 – 1939) 5. Legionista Józef Kita (1915 – 1939) 6. Starszy legionista Ignacy Zatorski (1915 – 1939) 7. Starszy strzelec Konstanty Jezierski (1914 – 1939) 8. Starszy legionista Zygmunt Zięba (1914 – 1939) 9. Kanonier/strzelec Władysław Jakubiak (1916 – 1939) 10. Legionista Antoni Piróg (1915 – 1939) 11. Legionista Mieczysław Krzak (1915 – 1939) 12. Kapral Andrzej Kowalczyk (1914 – 1939) 13. Starszy sierżant rezerwy Wojciech Najsarek (1900 – 1939) 14. Strzelec Bronisław Uss (1920 – 1939) 15. Strzelec Jan Czywil (1915 – 1939) 16. Major Henryk Sucharski (1898 – 1946) Przechodząc do drugiej części pytania, wojna Niemiec z Polską miała rozpocząć się o godzinie 4:45 dnia 1. września 1939 r., i taka godzina pojawia się najczęściej w podręcznikach do historii. Jednak w toku uszczegóławiających badań uzyskano informację, że na Westerplatte huk wystrzałów artylerii głównej okrętu Schleswig-Holstein, oznajmiający rozpoczęcie wojny został usłyszany o godzinie 4:48. Było to spowodowane manewrowaniem okrętu w zakręcie Pięciu Gwizdków i ustawianiem się do oddania salwy burtowej artylerii głównej i średniej okrętu. Obecnie najczęściej powtarzaną (przez historyków związanych z tematem walk o Westerplatte) godziną rozpoczęcia działań wojennych na Westerplatte jest 4:48 i poprzez rozkaz dowódcy okrętu wpisany z tą godziną do dziennika bojowego. Godzina 4:48 jest uznawana przez Muzeum II Wojny Światowej jako rozpoczęcie działań wojennych na Westerplatte w dniu 1 września 1939 r.
Odpowiedź: Muzeum pozyskuje materiały badawcze z różnych źródeł, jednak udostępnianie ich na zewnątrz wiąże się z odpowiednimi licencjami. Na potrzeby konkursu Muzeum publikuje zdjęcia willi oficerskiej pochodzące wyłącznie z własnych zbiorów instytucji.

O Konkursie

Kryteria oceny

Regulamin konkursu

Nagrody

Harmonogram

Sąd Konkursowy

Pytania i odpowiedzi

Kontakt