Jak dojechać?

Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku znajduje się przy placu Władysława Bartoszewskiego 1, w Gdańsku.

Siedziba instytucji mieści się  w centrum miasta, w pobliżu Motławy , nieopodal ważnych dla historii miejsc, takich jak gmach Poczty Polskiej, Stocznia Gdańska oraz Sala BHP. Muzeum jest dobrze skomunikowane ze Śródmieściem i innymi dzielnicami miasta. 

 

Ze względu na położenie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku w centrum miasta dotrzeć można tu na wiele sposobów:

Spacerem – dojście do Muzeum z Dworca Głównego oraz z ul. Długiej zajmuje jedynie 15 minut
Komunikacją miejską – linia 130 – przystanek Muzeum II Wojny Światowej.
Rowerem – dla rowerzystów przygotowaliśmy stojaki, przy których można zaparkować jednoślad.
Autem  –  dla zmotoryzowanych przygotowaliśmy 142 miejsca postojowe, w tym 10 przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami.

Lokalizacja

 

Teren Muzeum, zajmujący powierzchnię 1700 m2, dotyka od strony zachodniej Kanału Raduni, a od południowej otwiera się na szeroką panoramę Motławy. Obecnie są to obrzeża starego Gdańska, wkrótce będzie to centrum nowoczesnej dzielnicy, usytuowanej na terenach postoczniowych.
 

Granice terenu, na którym stoi Muzeum II Wojny Światowej wyznaczają:

  • od zachodu ciąg nieistniejącej dziś ulicy Piekary (Grosse Bäcker Gasse);
  • od północy fragment ulicy Wałowej (Wall Gasse);
  • od wschodu ulica Stara Stocznia (Brabank);
  • od południa lewy brzeg ujścia Kanału Raduni do Motławy, wzdłuż którego biegła nieistniejąca dziś ulica Wiadrownia (Eimermacherhof).


W okresie średniowiecza obszar ten został włączony w założenie obronne zamku wzniesionego przez Krzyżaków w miejscu dawnego grodu książęcego, przekształcając je w przedpole warowni, oddzielone od lądu i twierdzy fosami. Od połowy XV w. istniała tu jedynie skromna siedziba cechu wiadrowników (niem. Eimermacher). Po drugiej stronie fosy znajdował się teren tzw. Brabancji (Brabank). W połowie XVII w. okolica uległa znacznemu przeobrażeniu. Przekopano nowe koryto końcowego odcinka Kanału Raduni, który od tej pory uchodził do Motławy, a nie do Wisły. W efekcie tego, teren Wiadrowni ograniczył się do małej, trójkątnej wyspy, której kształt wpłynął na kształt urbanistyczny tego obszaru miasta. Na układ drogowy składały się ulice: Wiadrownia (Eimermacherhof), Stara Stocznia (Brabank), Piekary (Grosse Bäcker Gasse), Wielka (Grosse Gasse), Mała (Kleine Gasse), Kowale (Schmiedegang).

 

Zabudowa w miejscu siedziby Muzeum, choć murowana, była uboga w formie, zamieszkana przez niezamożną część ludności. Na cyplu między ulicą Stara Stocznia a Kanałem Raduni funkcjonował plac budowlany i skład drewna. Między rokiem 1942 a 1944 na terenie tym wzniesiono lekki schron przeciwlotniczy, który istnieje do dnia dzisiejszego. Po zniszczeniu miasta w 1945 r. teren został w znacznym stopniu przeobrażony. Z istniejącego układu ulic przetrwała jedynie Stara Stocznia. Reszta dróg uległa likwidacji po utworzeniu zajezdni autobusowej i skwerów.