bal

Widowisko muzyczne Bal u Pana Boga

Widowisko muzyczne z piosenkami Jacka Kaczmarskiego i Przemysława Gintrowskiego w reżyserii Olgi Czyżykiewicz

W 99. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości z okazji 60. rocznicy urodzin Jacka Kaczmarskiego
 
11 listopada 2017
godz. 18:00
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
Pl. Bartoszewskiego 1

Wystąpią:

Piotr Cugowski / Sebastian Karpiel-Bułecka / Marika / Dariusz Malejonek
Dorota Kopka-Broniarz (Mike Skowron) / Damian Ukeje / Monika Urlik

Bilety w cenie 35 złotych dostępne w kasach Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz poprzez stronę internetową

www.bilety.muzeum1939.pl

 

Koncert jest realizowany w ramach Wieloletniego Programu Rządowego „Niepodległa”. Wydarzenie zostanie zarejestrowane przez TVP Gdańsk oraz retransmitowane na ogólnopolskich stacjach TVP.

Bal u Pana Boga to unikalny projekt, łączący na jednej scenie gwiazdy wielkiego formatu z młodymi talentami polskiej sceny muzycznej. Wydarzenie zostanie zrealizowane w nowoczesnej, interdyscyplinarnej instytucji jaką jest Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Na scenie zaprezentowana zostanie tradycyjna piosenka aktorska w nowoczesnych, oryginalnych brzmieniach. Aktorom i wokalistom towarzyszyć będzie orkiestra pod kierownictwem Tomasza Krawczyka oraz nowoczesne wizualizacje - grafiki wybitnego artysty z Indii Pulkit Kamala (@artofpolka).

Projekt stanowi połączenie dwóch światów - ambitnej piosenki autorskiej z przestrzenią współczesnych mediów i artystów nowego pokolenia. Na jednej scenie łączymy takich twórców jak m.in.: Piotr Cugowski, Sebastian Karpiel-Bułecka, Marika czy Laureaci programu The Voice of Poland. Każdy z innego świata, z inną wrażliwością i doświadczeniem – artyści tak różnorodni jak szeroki jest repertuar Jacka Kaczmarskiego i Przemysława Gintrowskiego.

W programie koncertu znajdą się znane i mniej znane utwory Kaczmarskiego, które – zgodnie z charakterem twórczości barda – poruszają ponadczasowe tematy społeczne, moralne i polityczne. Scenariusz widowiska został stworzony kluczem kolejnych stanów duchowych oraz kondycji człowieka, dlatego też w koncercie usłyszymy utwory takie jak m.in.: „Obława”, „Walka Jakuba z Aniołem”, „Krzyk” czy „Źródło”. Reżyserką widowiska jest Olga Czyżykiewicz – reżyserka, wokalistka, kompozytorka, współpracująca z takimi artystami jak m.in.: Marek Napiórkowski, Natalia Niemen czy John Porter.
 
Olga Czyżykiewicz ukończyła Historię Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, absolwentka Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie. Laureatka wielu prestiżowych nagród w tym: ESKA Music Award 2016 za najlepszy teledysk muzyczny, 1. miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Tarnowie za scenariusz i reżyserię filmu dokumentalnego "Dotknięcie", 1. miejsce na Warszawskim Przeglądzie Teatralnym za scenariusz i reżyserię sztuki "Kobiety Witkacego", 1. miejsce na Indie Music Awards za reżyserię wideoklipu "Give It Up" Anny Brzozowskiej. Założycielka grupy filmowej TADAM. Pracowała z wieloma uznanymi artystami polskiej jak i zagranicznej sceny muzycznej. Reżyserowała teledyski twórców takich jak: Margaret, Sylwia Grzeszczak, Sarsa, Nergal, John Porter, Natalia Niemen, Mateusz Ziółko, The Dumplings, Grzegorz Turnau, MEZO, Matt Dusk, Mirosław Czyżykiewicz, Wojtek Mazolewski, Marek Napiórkowski. Obecnie pracuje nad swoim autorskim albumem muzycznym „IKE".

Piotr Cugowski - jeden z najlepszych polskich wokalistów. Pochodzi z Lublina, z muzycznej rodziny. Wraz ze swoim bratem Wojtkiem stoją na czele zespołu Bracia - jednej z najbardziej cenionych formacji rockowych w Polsce. Od ponad 15 lat z sukcesami działają na polskiej scenie muzycznej. Bracia mają w dorobku cztery albumy. Najnowszy z nich, "Zmienić zdarzeń bieg", uzyskał status Platynowej Płyty. Piotr Cugowski regularnie nagrywa i występuje z plejadą artystów w najróżniejszych gatunkach muzycznych. Współpracował m.in. z legendarnym współzałożycielem zespołu Deep Purple, Jonem Lordem oraz z całą czołówką polskiej sceny muzycznej. Zdobył grand prix Festiwalu Zjednoczonej Europy w Zielonej Górze za wykonanie utworu Czesława Niemena "Jednego serca". Piotr Cugowski ma również na swoim koncie tytułowe piosenki do filmów "Syberiada polska" oraz "Miasto 44". Najnowszy projekt muzyczny Piotra i Wojtka Cugowskich, to zespół Cugowscy stworzony wraz z ojcem, Krzysztofem Cugowskim. Ich wspólne dzieło czyli płyta pt. "Zaklęty krąg" ukazała się na rynku 30 września 2016 r. Ta solidna dawka przebojowego grania z rockowymi korzeniami jest bez wątpienia jedną z najciekawszych i najważniejszych płyt ubiegłego roku.

Sebastian Karpiel-Bułecka - Architekt z wykształcenia, muzyk z zamiłowania. Urodził się 14 maja 1976 r. w Krakowie. Ukończył Technikum Budownictwa Regionalnego, oraz Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej. Gra na: skrzypcach, dudach podhalańskich, instrumentach pasterskich. Założyciel i lider zespołu Zakopower łączącego góralską tradycję z nowoczesnym brzmieniem. Już w roku powstania (2005) zespół prowadzony przez Sebastiana został wyróżniony nagrodą imienia Karola Musioła na 42 Koncercie Premier Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu w 2005 roku, co w wielkim stylu powtórzył trzy lata później (2008) i w roku 2011. Zwycięzca festiwalu Top Trendy Sopot 2005. Zespół ma na swoim koncie 7 albumów w tym 4 studyjne, okolicznościowe „Kolędowo”, DVD oraz koncertowy zapis projektu z Atom String Quartet. Wszystkie krążki osiągnęły status ZŁOTEJ PŁYTY, a „Boso” okryło się POTRÓJNA PLATYNĄ. Sebastian wraz z zespołem Zakopower zagrał na prestiżowych Europejskich Festiwalach: w OSTRAWIE, RUDOLSTAD, UNITED ISLANDS W PRADZE oraz na węgierskim SZIGET FESTIWAL. Często również zdarza się zespołowi reprezentować polską kulturę na zagranicznych imprezach (Indie, Chiny, USA, Maroko, Węgry, Włochy, Chorwacja, Niemcy). W roku 2010 Zakopower zagrał na Nigel Kennedy's Polish Weekend Londynie w prestiżowej sali Queen Elizabeth Hall Southbank Centre trzy koncerty w tym w dwóch projektach wspólnie z Nigelem Kennedy. Nie uszło to uwadze brytyjskiej prasie, The Times rozpływał się nad muzyką Zakopower i grą na skrzypcach Sebastiana Karpiela. W tym samym roku Zakopower koncertował na zakończenie Światowej Wystawy EXPO 2010 w Szanghaju. Zanim jednak Sebastian zaczął podbijać rodzimy rynek muzyczny z zespołem Zakopower, przez 15 lat, wraz z kolegami, którzy współtworzą Zakopower (Wojtek Topa, Bartek Kudasik, Józef Chyc) jako „Kapela Sebastiana Karpiela Bułecki” grał folkową muzykę Karpat, podhala, węgierską czy słowacką. Grali akustycznie na tradycyjnych góralskich instrumentach (skrzypce, basy, dudy podhalańskie, fujara słowacka) w zakopiańskich knajpach i na festiwalach folkowych. Zjeździli razem kawałek Europy i Amerykę Północną. Jako jedni z niewielu dostąpili zaszczytu zagrania w barcelońskiej Katedrze Sagrada Familia. Kapela brała również udział w nagraniu płyty „Kayah i Bregovic”. Do tej pory Kapela Sebastiana Karpiela Bułecki koncertuje promując kulturę ludową skalnego Podhala. Współtworzy projekt „Głosy Gór” m.in. z Januszem Olejniczakiem i Jerzym Maksymiukiem ukazujący wpływ muzyki i tradycji góralskiej na twórczość wybitnych kompozytorów polskich: Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Mieczysława Karłowicza. Wystąpili kilkukrotnie wykonaniu koncertowym baletu Harnasie Szymanowskiego współpracując m.in. z Michałem Nesterowiczem, czy orkiestrą AUXO Marka Mosia, Sebastian wykonał partię Harnasia. Sebastian próbuje swych sił w muzyce poważnej, jazzie ale również śpiewa z wybitnymi osobowościami świata Opery – Aleksandrą Kurzak i Arturem Rucińskim. Partnerował Aleksandrze Kurzak w nagraniu jej płyty kolędowej. Sebastian Karpiel-Bułecka współpracował i współpracuje m.in. z: sopranistka Aleksandra Kurzak, baryton Artur Ruciński, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Vitold Rek, John Tchicai, Charlie Mariano, Michał Nesterowicz, Zbigniew Namysłowski, Andrzej Bauer, Albert Mengelsdorf, Wojciech Waglewski, Mateusz Pospieszalski, Kayah, Grzegorz Turnau, Goran Bregovic, Jerzy Maksymiuk, Janusz Olejniczak, Atom String Quartet czy Nigel Kennedy. Indywidualnie Sebastian uhonorowany był nagrodami: m.in. Wiktory 2012, SuperJedynka – Artysta Roku 2012, Lew Rycerskości magazynu Wprost 2012, Esencja natury 2010, Elle Style Awards 2008, Oskary Fashion 2008. Razem z zespołem Zakopower otrzymał nagrody: Fryderyk – czterokrotnie. trzykrotnie zwyciężył w konkursie Premier Festiwalu Opolskiego, zwyciężył również na festiwalu TopTrendy.

Marika Marta Kosakowska to autorka słów i muzyki, artystka sceniczna, która najnowszym albumem dokonuje stylistycznego przełomu w swojej karierze. Płyta jest poetycka w warstwie tekstowej, elektroniczna, avant-popowa w warstwie muzycznej. Wzbogaca ją kwartet smyczkowy Fair Play Quartet i głosy gości, wśród których są Xxanaxx, Skubas, Buslav, Grubson. Nowa Marika to poszukiwanie odpowiedzi na najważniejsze pytania i nieustająca wiara w sens życia, działania i czucia. Jest intymnie i angażująco. Intensywnie jest też na koncertach.
Marika zaczynała w 2002 roku od brzmień reggae-soul. Na koncie ma książkę "Antydepresanty", cztery płyty i liczne gościnne udziały. Kilka lat pracowała w radio i telewizji (m.in prowadziła The Voice of Poland). Nominowana do Fryderyków i Superjedynek. Występowała na największych krajowych festiwalach i wielokrotnie reprezentowała Polskę poza granicami: we Francji, UK, USA, Indiach, Chinach.

Dorota Kopka–Broniarz (Mike Skowron) – wraz z Lesławem Mateckim (gitara), Jarosławem Kucharczykiem (gitara) i Adamem Lemańczykiem (klawisze) tworzy formację MIKE SKOWRON, której minialbum pt. „Skrawki” ukazał się jesienią 2016 r. Do utworów singlowych pt. „L2” i „L1” powstały artystyczne teledyski autorstwa Olgi Czyżykiewicz. Skrawki to autorski minialbum Mike SKOWRON, na którym akustyczne brzmienia mieszają się z elementami elektroniki i starych analogowych syntezatorów. Bogate w różnorodne akcenty aranże łączą się z minimalizmem i przejrzystością kompozycji. Można tu znaleźć tropy folku, indie rocka, piosenki literackiej, czy bluesa. Muzycy lubią eksperymentować. Jednocześnie ważna jest dla nich prostota, przestrzeń i stworzenie odpowiedniego klimatu. Gitara akustyczna, pianino, dzwonki czy toy piano mieszają się z syntezatorami i gitarami elektrycznymi. Brzmienie całości wzmacnia ciemna, melodyjna sekcja dęta: waltornia, puzon i trąbka. Delikatne, nostalgiczne teksty, wszystkie w języku polskim, przeciwstawiają się mocno brzmiącemu instrumentarium. Epkę promują single „ L3”, „L2” i „L1”.
Wokalistka. Autorka tekstów i muzyki dla siebie i innych artystów. Fascynatka muzyki i słowa. Absolwentka Studium Piosenkarskiego w P-niu i Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w K-cach. Trener wokalny zwycięskich Drużyn A. Piasecznego i R. Rynkowskiego programu Bitwa na głosy TVP. Współautorka piosenek wykorzystanych w serialach "Przyjaciółki" i "Druga szansa" ("Ukołysanka" pod pseudonimem Maja Trzmiel). Wydała i wyprodukowała autorską płytę pod pseudonimem DoriFi pt. „Entliq pentliq” (2011 -funk, hip-hop, jazz, soul), na którą napisała teksty i muzykę. Zwyciężczyni konkursu „Debiutanci Czarnego Piątku" H. Wrony w Radiowej Trójce, Finalistka Vena Festival , Coke Live Fresh Noise, uczestniczka programu Hitgenerator TVP2. Inne nagrody za działalność twórczą to Specjalny Mikrofon Radia Kielce i Bursztynowy Mikrofon Radia Koszalin IV edycji Bałtyk Festiwal Media i Sztuka 2015. Wokalistka programów muzycznych "Gorączka złota”, „Droga do gwiazd”, "Szymon Majewski Show” itp. Współautorka aranżacji chórków na 2 platynowych płytach Bajmu: „Szklanka wody”, „Myśli i słowa”, płytach Golec uOrkiestry, „Cugowski solo” (prod. Wojciech Karolak), Rynkowski „Razem”, J. Wasika, M. Torzewskiego, M. Szabana, Urszuli, M. Andrzejewskiego itp. Współpracowała na stałe z: Bajm, Sośnicka, Rynkowski, Klich, Popowska, Urszula. Koncertowała z Wodecki, Kowalska, Brodka, Marika, Mrozu, Ostrowska, Górniak, Orkiestra Z. Górnego, Paweł Stasiak, Tarkowski Orkiestra etc. Wielokrotna uczestniczka festiwali polskich w Opolu, Sopocie, Mrągowie i innych koncertów TV. Nagrała live na Przystanku Woodstock z kultową „Białą Drogą” Urszuli. Jej głos słychać w polskich filmach fabularnych, serialach TVN, reklamach TV, jinglach radiowych Radia Zet. Lektor, redaktor prowadząca autorską audycję radiową. Wykładowca wokalu na Uniwersytecie w Rzeszowie.

Damian Ukeje w 2011 roku wygrał program The Voice Of Poland. Rok później wydał swój debiutancki album, zatytułowany po prostu Ukeje. W 2013 otrzymał nominację do nagrody Fryderyk w kategorii Debiut Roku. Ma za sobą koncerty w największych miastach w Polsce, trasę z zespołem Coma oraz udział we wszystkich największych festiwalach. Pomysły na drugą płytę powstały w zaledwie w 3 tygodnie, na co bez wątpienia wpływ miało wyjątkowe muzyczne porozumienie, jakie łączy Ukeje i producenta Kubę Mańkowskiego. Album był nagrywany pod koniec 2015 i początku 2016 roku w w Gdyni, w studiu Sounds Great Promotion. Trochę trudno jest mi określić dokładny kierunek, w którym podąża twórczość Ukeje na nowej płycie. Nie sposób tego zaszufladkować, muzyka jest wielowarstwowa i zróżnicowana – komentuje artysta. Cały album dotyka spraw ważnych i prawdziwych, a każdy odbierze go po swojemu poprzez własną wrażliwość. Oprócz Damiana, teksty na nową przygotowali również Sarsa, Zofia Jaworowska oraz Piotr Rogucki. Płyta nagrywana była pod koniec 2015 i początku 2016 roku Pierwszym singlem zapowiadającym nową płytę jest utwór „Film”, właśnie z tekstem wspomnianego Piotra Roguckiego. Jeszcze kilka lat temu moim marzeniem było spotkanie osobiste z Comą, a dziś singiel promujący drugi album UKEJE, uskrzydla tekst napisany przez Piotra. Z Piotrkiem wszystko zdarzyło się nagle. Poznaliśmy się dwa lata temu podczas wspólnej trasy koncertowej. Zawsze chciałem z nim podziałać muzycznie i proszę! Byłem ciekaw jak odbierze nowe dźwięki Ukeje, ale nie spodziewałem się, że tak mu się spodoba. Od słowa do słowa padł temat napisania tekstu. Dużo rozmawialiśmy o kierunku i wrażliwości muzycznej. I trafił. Jak napisał sam Piotr: „masz tu i kawałek Szczecina, i stan spełnienia i dystansu do rzeczywistości; poczucie szczęścia i równowagę i smutek. To ciepły, szczery tekst o unikalnej chwili objawionego szczęścia że wszystko jest na swoim miejscu - tak jak sugerowałeś, ale po mojemu ". Tytuł albumu „ỤZỌ” pochodzi z języka nigeryjskiego, a dokładnie z dialektu Igbo i oznacza „Drogę”. Cała płyta opisuje podróż przez różne aspekty życia, wewnętrzne przemiany, a wykorzystanie nazwy w rodzimym języku ojca artysty jest pięknym podsumowaniem przebytej drogi…

Monika Urlik - młoda polska wokalistka, wykształcony muzyk o solidnym warsztacie. Finalistka The Voice of Poland. Zwyciężczyni międzynarodowego festiwalu VENA, laureatka TOP TRENDY 2006 i wielu innych festiwali i konkursów. W wieku 9 lat rozpoczyna naukę gry na skrzypcach w Państwowej Szkole Muzycznej imienia Wojciecha Killara w Dzierżonowie, W 1998 kontynuuje naukę gry na skrzypcach w Państwowym Liceum Muzycznym imienia Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Zostaje laureatką III nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Współczesnej Instrumentów Smyczkowych. W 1999 triumfuje w X Festiwalu Piosenki "Karolek" we Wrocławiu, zdobywa I nagrodę Radia Wrocław, nagrodę publiczności oraz I wyróżnienie za duet. 2000 rok przynosi I nagrodę na VII Festiwalu Piosenki Angielskiej "Olimp" we Wrocławiu, Grand Prix na VIII Festiwalu Piosenki Angielskiej w Brzegu oraz wyróżnienie w programie „Szansa na sukces” TVP2. Festiwal „Schola Cantorum” w Kaliszu uhonorowuje ją specjalnym wyróżnieniem przyznanym po raz pierwszy dla solisty za wykonanie partii solowych. W 2001 roku I Ogólnopolski Festiwal Piosenki Obcojęzycznej we Wrocławiu honoruje ją I nagrodą. W 2002 roku śpiewa w Finale „Szansy na sukces” w Sali Kongresowej zdobywając II nagrodę. W tym roku bierze też udział w programie „Droga do gwiazd”. W 2003 roku rozpoczyna współpracę z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej. W 2004 kontynuuje edukację muzyczną na wydziale rozrywkowym w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych imienia Fryderyka Chopina w Warszawie. Tworzy grupę „Alebabki”, która osiąga sukces na konkursie piosenki Agnieszki Osieckiej. Współpracuje z wieloma artystami sceny teatralnej: Anna Sroka-Hryń, Małgorzata Kaczmarska, Artur Barciś, Andrzej Poniedzielski oraz sceny jazzowej: Janusz Szrom, Izabela Zając, Bogdan Hołownia. W 2005 zakłada własny zespół oraz zostaje współzałożycielką sekstetu gospelowego „Tribe of Alma”. Grupa zdobywa I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Gospelowej w Osieku i bierze udział w koncertach dla „Warsaw Gospel Days”. W 2005 roku zostaje laureatką I nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „VENA FESTIWAL” pod patronatem Michała Urbaniaka dzięki własnej kompozycji „Time after time”. W 2006 roku zdobywa nagrodę Prezydenta Miasta Sopot na festiwalu TOP Trendy wykonując piosenkę „Time after time”. Pracuje także jako aranżer i twórca, między innymi wspierając wokalnie płytę Tedego „Essende Mylfon” w utworach „Blask” i „Jakby jutra miało nie być”. Współpracuje jako kompozytor i współwykonawca z zespołem Naumachia przy płycie „Callous Kaghatos” w utworze „Deadly Treshold”. Nagrywa składankę TOP Trendy Sopot. W 2008 bierze udział w przedstawieniu „Moniuszkowo” pod dyrekcja Barbary Dziekan, z librettem Ernesta Bryla, muzyką Stanisława Moniuszki w aranżacjach Konrada Kubickiego (Zdobywca 55th Grammy Award), Włodzimierza Nahornego i Andrzeja Jagodzińskiego grając jedną z głównych ról obok Danuty Błażejczyk i Janusza Szroma. W maju 2008 jako solistka współpracuje z chórem jazzowym pod batutą Marty Radwan. Nagrywa z Polskim Radiem („Borsuki już śpią”) i występuje w cyklu koncertów „Chopinada” obok Joanny Trzepiecińskiej i Mariana Opani w Łazienkach Królewskich. W czerwcu 2008 wiąże się z Teatrem Buffo w ramach koncertów muzyki światowego i polskiego musicalu. Występuje z big bandem klubu „Akwarium” pod batutą Ryszarda Borowskiego. W 2011 roku zostaje finalistką programu „The Voice of Poland”. W 2012 roku występuje w programie ”Bitwa na Głosy” z zespołem Afromental. Pojawia się także w programach telewizyjnych: „Pytanie na śniadanie” i „Dzień dobry TVN”. Koncertuje z Radiem Zet Bydgoszcz. Nagrywa płytę „Dziecięce Przeboje” oraz „Kołysanki”. W 2013 roku pojawia się jej pierwszy singiel „Nie wie nikt”, który zyskuje ponad 1 500 000 odsłon na serwisie YouTube. W tym samym roku zostaje zaproszona do udziału w rozrywkowej adaptacji „Mesjasza” Georga Friedricha Handla. Na przełomie 2013 i 2014 roku uczestniczy w cyklu koncertów „The Voice of Poland” i „X Factor” w Warszawie, Katowicach, Łodzi, Krakowie i Poznaniu. W 2014 wydała pierwszy album " Nie wie nikt " .Singiel " Nie wie nikt " znajduje sie na ścieżce dźwiękowej do serialu "Prawo Agaty ". Obecnie kończy prace nad kolejnym albumem ,który ukaże się na początku 2018 roku.

Dariusz „Maleo” Malejonek - polski gitarzysta, wokalista, kompozytor, producent muzyczny i autor tekstów. Urodzony w Warszawie. Muzyk zespołów Kultura, Izrael, Moskwa, Armia, Houk, 2Tm 2,3, Arka Noego, Maleo Reggae Rockers. Jeden z najbardziej wpływowych muzyków polskiej sceny rockowej. Karierę muzyczną rozpoczął na początku lat 80. w reagge’owych zespołach Kultura i Izrael. W drugiej połowie lat 80. dołączył jako basista do punkrockowych grup Moskwa i Armia. W 1988 roku założył zespół Houk, który przez następne lata regularnie wygrywał plebiscyty na najlepszą rockową grupę w Polsce. W 1993 roku zespół wygrał plebiscyt słuchaczy Radio France Internationale i w nagrodę wystąpił na targach muzycznych Midem w Cannes. Występ był wielokrotnie emitowany w muzycznym kanale telewizyjnym MTV. Grupa koncertowała w kraju i w Europie, zagrała m. in. krótką trasę koncertową w Finlandii, którą pomógł zorganizować fan zespołu, reżyser Mika Kaurismaki. W swoim filmie „The Last Border” wykorzystał kompozycję „Soul Ammunition II”.
Po rozpadzie Houk Darek Malejonek wraz z dwoma innymi legendarnymi muzykami polskiej sceny rockowej, Robertem Friedrichem i Tomaszem Budzyńskim, założyli supergrupę 2 Tm 2,3. Inspiracją do jej powstania było przeżycie przez trzech muzyków nawrócenia w Kościele Katolickim. Płyty 2 Tm 2,3 to hard rock połączony z biblijnymi psalmami. W tym samym czasie Darek Malejonek postanowił wrócić do swojej największej muzycznej fascynacji - reggae. Założył zespół Maleo Reggae Rockers, z którym wydał 13 płyt. Cztery z nich to projekt Panny Morowe/Wyklęte/Wygnane, poświęconego losom Polaków w czasie II wojny światowej i pod rządami komunistów.

PARTNEREM KONCERTU JEST LEGALNA KULTURA

Moralność utracona w sieci
Dlaczego ludzie, którym nigdy nie przyszłoby do głowy, by ukraść płytę lub książkę z półki w sklepie, bez oporów sięgają po pirackie kopie w sieci i oglądają filmy z nielegalnych źródeł?

Internet - przez dostępność treści i łatwość korzystania z nich spowodował jakieś pęknięcie w świadomości, swego rodzaju podwójną etykę.– mówi filozof Dariusz Duma.

Bez wątpienia jedną z przyczyn piractwa w sieci jest błędne poczucie małej szkodliwości naszych działań. „Przecież ta jedna płyta, którą ściągnę nie zrujnuje budżetu artysty” – myślimy sobie i pewnie mamy rację – nie zrujnuje. Jeśli jednak w ten sposób pomyśli tysiące osób, to już jest armia. Takie myślenie zostaje wzmocnione poczuciem bezkarności, ponieważ prawo nie nadąża za rozwojem technologii. Uparcie wierzymy też, że w sieci jesteśmy anonimowi, mimo wielu dowodów, że to tylko złudzenie. Chętnie usprawiedliwiamy też własne postępowanie generalizującym stwierdzeniem: „przecież tak robią wszyscy” i last but not least pojawia się poczucie społecznej niesprawiedliwości oraz zaglądanie artystom do kieszeni.
Kolejna przyczyną jest brak wiedzy o bogactwie zasobów legalnych źródłach kultury w Internecie. Czasem jest to również brak świadomości i przemyślenia faktu, że takim zachowaniem krzywdzimy naszych ulubionych twórców. A przecież nie chcielibyśmy zachowywać się nie fair wobec kogoś, kto nas wzbogaca, inspiruje i sprawia przyjemność… Wciąż słaba jest również znajomość prawa autorskiego i zagrożeń wynikających z korzystania ze stron, zarabiających na utworach i treściach, do których nie mają praw. Piractwo stało się nowym kulturowym nawykiem. Co gorsza samo słowo tak zdewaluowało się w codziennym języku, że zapomnieliśmy, co oznaczało w czasach, gdy postrachem mórz byli piraci nastawieni na gwałt i rabunek. Klasyczny pirat rabował dla własnego zysku, natomiast w Internecie pirat utwierdza się w przekonaniu, że jest jak Robin Hood, który dzieli się z innymi wartościową treścią. Tymczasem ta postawa jest całkowitym zaprzeczeniem normy wzajemności, w myśl której zakładamy, że jeśli zrobimy dla kogoś coś dobrego, w przyszłości spotkamy się z wzajemnością. Na tej zasadzie właśnie polega odpowiedzialna wspólnota twórców i odbiorców kultury, gdzie jedni bez drugich nie istnieją.

Tam, gdzie przybywa wolności, musi także rosnąć odpowiedzialność, a przynajmniej świadomość tego, jakie są konsekwencje wolności. Granice prawa i moralności nie powinny przesuwać się tak samo szybko i łatwo jak granice tego, co umożliwiają nowe technologie. – podkreśla Dariusz Duma. Warto zauważyć, że świadomość społeczna powoli się zmienia i internauci zaczynają dostrzegać w piractwie pewien rodzaj obciachu, wychodzi z mody chwalenie się i dzielenie ściągniętymi z Internetu plikami. Jeśli chcemy pokonać w sobie pirata na pewno pomoże zrozumienie, że w Internecie nie stajemy się kimś innym, a kradzież w cyfrowej rzeczywistości jest równie niemoralna jak kradzież książki czy płyty z ulubionej księgarni.
Polacy w 2016 roku wydali 900 milionów złotych w pirackich serwisach internetowych. Czy rzeczywiście chcemy wspierać nieuczciwy biznes i ludzi, którzy handlują kulturą bez praw i licencji? Zanim sięgniemy do pirackich serwisów, zastanówmy się, czy to na pewno w ten sposób chcemy wydawać pieniądze.

Istnieje już Baza Legalnych Źródeł, która daje dostęp do zasobów kultury zgodnie z prawem i wolą twórców. Baza znajduje się na stronie www.legalnakultura.pl

Organizatorzy:
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
Narodowe Centrum Kultury

Patronat Honorowy:
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
prof. dr hab. Piotr Gliński
 
Partnerzy:
SKM Szybka Kolej Miejska
Karta do kultury
Legalna Kultura
 
Mecenat:

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych
 
Patroni medialni:

TVP2
TVP 3 Gdańsk
Radio Gdańsk
trojmiasto.pl
DDS Poland
Magazyn Prestiż