film

KLASYKA KINA NA NOWO: Opętanie + rozmowa po filmie z Michałem Oleszczykiem

Uwaga! Z przyczyn niezależnych od organizatora wydarzenie rozpocznie się pół godziny później, czyli o 19.30!

 

28 czerwca (piątek) o godzinie 19.30 zapraszamy do Kina Muzeum na pokaz filmu „Opętanie” (reż. Andrzej Żuławski). Gościem specjalnym wydarzenia będzie dr Michał Oleszczyk, krytyk filmowy, wykładowca uniwersytecki oraz autor podcastu filmowego Spoiler Master. Film zostanie wyświetlony w odświeżonej wersji, zrekonstruowanej na podstawie oryginalnych negatywów. 


„Opętanie” Andrzeja Żuławskiego powstało po przerwanej przez komunistyczne władze realizacji „Na srebrnym globie”. Nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, drugi francuski film artysty, mimo światowego rozgłosu nigdy nie miał oficjalnej szerokiej dystrybucji w Polsce. Przypadek autora „Trzeciej części nocy” nie był odosobniony. Pomimo zagranicznych sukcesów polskich twórców (m.in. „Fuchy” Skolimowskiego, „Miłości w Niemczech” Andrzeja Wajdy, czy właśnie „Opętania” Żuławskiego) o ich dokonaniach rodzima publiczność mogła jedynie usłyszeć lub oglądać wyłącznie na pojedynczych pokazach, gdyż władze komunistyczne w ten sposób chciały niejako ukarać artystów nielojalnych wobec Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. W latach 80. możliwość obejrzenia „Opętania” stwarzały wyłącznie Dyskusyjne Kluby Filmowe (także w ramach przeglądów zagranicznej twórczości reżysera). Dla wielu „Opętanie” uchodzi za film kultowy.

INFORMUJEMY, ŻE BILETY NA WYDARZENIE ZOSTAŁY WYPRZEDANE.

 

DATA I MIEJSCE POKAZU: 28 czerwca, godz. 19.30 | KINO MUZEUM | sala kinowa MIIWŚ
FILM: „Opętanie”, reż. Andrzej Żuławski, 124 min, 1981, Francja, RFN, dramat, horror, psychologiczny
PRELEKCJA: Prelekcję przed seansem wygłosi dr Michał Oleszczyk, krytyk filmowy, wykładowca uniwersytecki oraz autor podcastu filmowego Spoiler Master. Po seansie zapraszamy do udziału w rozmowie z naszym gościem.
WSTĘP: 15 zł – normalny; 10 zł – ulgowy
KATEGORIA WIEKOWA: 15+


OPIS FILMU: Berlin Zachodni w okresie Zimnej wojny. Mark i Anna przechodzą małżeński kryzys spowodowany długotrwałą nieobecnością mężczyzny i romansem kobiety. Kobieta zaniedbuje ich wspólne dziecko i popada w coraz bardziej skrajne emocjonalne stany, które utrudniają porozumienie. Mark próbuje dowiedzieć się, co jest przyczyną dziwnego zachowania swojej żony i ratować ich związek. Sytuacja komplikuje się, kiedy poznaje Helen - do złudzenia przypominającą jego żonę.

„Opętanie ma dwa źródła - wspominał dla miesięcznika Film Andrzej Żuławski. - Pierwsze jest związane z moim życiem osobistym. Niemal wszystko, co trafiło na ekran, wydarzyło mi się naprawdę. Zmyśleniem jest tylko szpiegowska profesja bohatera i warstwa fantastyczna. Jednak szok człowieka, który po powrocie do domu widzi koniec tego, w co naprawdę wierzył, jest wzięty z moich doświadczeń. Nawet część dialogów jest przeniesiona żywcem z tego, co zapamiętałem. Drugim źródłem inspiracji były „Sceny z życia małżeńskiego” Bergmana. To mądry, przenikliwy film. Jednak po wyjściu z kina czułem niedosyt. Zobaczyłem realia, ale zabrakło mi syntezy. Ja jestem inny, wierzę w bajki”.

O PRELEGENCIE: Michał Oleszczyk (ur. 1982) - konsultant scenariuszowy, wykładowca Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2014-16 dyrektor artystyczny FPFF w Gdyni. Autor podcastu „SpoilerMaster”. Współscenarzysta filmu „Wszystkie nasze strachy” w reżyserii Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta; kierownik literacki seriali Canal+ („The Office PL”, „Planeta Singli. Osiem historii”, „Pisarze. Serial na krótko”), konsultant scenariuszowy takich filmów jak „Hiacynt”, „Za duży na bajki”. Stały współpracownik serwisu RogerEbert.com; laureat Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2005) i Nagrody PISF (2012), nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej w kategorii Najlepszy Scenariusz (za „Wszystkie nasze strachy”). (Fot. Reset, Wszelkie prawa zastrzeżone).
Klasyka Kina Na Nowo
Pokazy specjalne z udziałem zaproszonych gości, którzy wprowadzają w tematykę filmu przed seansem oraz moderują rozmowę z widzami po seansie. W ramach cyklu prezentujemy żelazną klasykę oraz klasykę nieco zapomnianą, ale wartą przypomnienia. Recepcja niektórych z tych filmów obecnie może być zupełnie inna niż w czasie premiery filmu. Niekiedy są to również filmy, które w okresie powstania z różnych względów nie miały możliwości zaistnienia na ekranach kin.