Informacja o wynikach konkursu na opracowanie wstępnej koncepcji wystawy głównej Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku informuje o wynikach konkursu na opracowanie wstępnej koncepcji ekspozycji głównej.
24 października 2009 r. Sąd Konkursowy w składzie: Wiesław Bielawski, Stefan Chwin, Jarosław Krawczyk, Boris Kudlička, Jack Lohmann, Piotr M. Majewski sekretarz, Andrew Nagorski, Andrzej Pągowski – przewodniczący, Andrzej Wajda rozstrzygnął konkurs na opracowanie wstępnej koncepcji ekspozycji głównej Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
Sąd Konkursowy przyznał wyróżnienie w wysokości 3 tys. euro pracy oznaczonej numerem 770055, która uzyskała 64 punkty (na 100 możliwych), złożoną przez Pracownię Projektowo-Dekoratorską Danuta Słomczyńska z Polski. Wyróżnienie przyznano za śmiałą i interesującą koncepcję artystyczną, polegającą na wprowadzeniu lasu brzozowego do wnętrza gmachu Muzeum, który staje się ważnym elementem ekspozycji. Jury wyraziło jednak wątpliwość, czy takie rozwiązanie nie determinowałoby w zbyt dużym stopniu projektu architektonicznego przyszłego gmachu Muzeum, nie będącego przedmiotem niniejszego konkursu.
Drugą nagrodę w wysokości 15 tys. euro otrzymała praca oznaczona numerem 915309, która uzyskała 80 punktów, a złożona została przez HSD/Haley Sharpe Design z Wielkiej Brytanii. Jury bardzo wysoko oceniło jej wyjątkową na tle innych projektów formę artystyczną: minimalistyczną, a przez to jasną i przejrzystą, w ślad za czym idzie konsekwentna dbałość o detale.
Nagrodę pierwszą w wysokości 50 tys. euro otrzymała praca opatrzona numerem 041148, która uzyskała 88 punktów i złożona została przez Tempora S.A. z Belgii. Jury uznało, że w wysokim stopniu spełnia ona warunki wyznaczone przez Zamawiającego. Szczególnie istotne jest tu zdecydowane odejście od koncepcji ekspozycji planszowej w stronę zróżnicowanej ekspozycji przestrzennej. O atrakcyjności tej pracy decyduje również bogactwo form scenograficznych oraz oryginalność zaproponowanych rozwiązań wystawienniczych. Walory scenograficzne projektu stwarzają zwiedzającym możliwość emocjonalnej identyfikacji z kontekstem historycznym i indywidualnymi doświadczeniami ludzkimi czasów wojny. Według jury istotnie wzmacnia to przekaz merytoryczny.
Ze względu na wpłynięcie jednej z prac (oznaczonej numerem 920548) po terminie, zgodnie z pkt. 10.3 warunków konkursu, nie była ona przedmiotem oceny jury. Praca oznaczona numerem 183989 została wykluczona z konkursu ze względu na fakt, iż płyta CD z prezentacją dostarczoną przez uczestnika postępowania konkursowego zawierała dane umożliwiające jego identyfikację.
Gdańsk, dn. 24.10.2009 r.