Żołnierska Dola. Życie codzienne żołnierzy na frontach II wojny światowej
Opis zajęć: Głównym celem edukacyjnym projektu jest przekazanie wiedzy o żołnierskiej codzienności, tak różnej od potocznego wyobrażenia o służbie w wojsku. Większość dzieci w wieku szkolnym kojarzy postać żołnierza z walką na froncie oraz używaniem przez niego sprzętu wojskowego. Program zajęć zwraca uwagę na fakt, iż walka z wrogiem miała miejsce incydentalnie. Czas służby wypełniały w większości mozolne, codzienne zajęcia takie jak: przygotowywanie posiłków, dbanie o oporządzenie, czyszczenie sprzętu codziennego użytku, utrzymywanie higieny. Wszystkie te czynności odbywały się zazwyczaj w trudnych, frontowych warunkach. Lekcja porusza również problematykę życia w niewoli, w której jeńcy spędzali wiele długich lat, często w bardzo trudnych warunkach, a także obciążenia psychiczne, jakim poddawany był żołnierz w trakcie frontowej służby.
lekcja muzealna
Adresat: uczniowie klas VI-VIII
Max liczba uczestników: 35 osób
Czas trwania i miejsce zajęć: ok. 60 minut, wystawa główna
Cena: 10 zł brutto od osoby
Możliwe terminy: od wtorku do piątku, godzina 10.00 lub 12.30
Rezerwacja: edukacja@muzeum1939.pl
Kontakt: Kamil Rutecki, k.rutecki@muzeum1939.pl
Miejsce zbiórki: hol główny muzeum na poziomie minus trzy przy sklepiku, zgodnie z regulaminem zwiedzania bez plecaków, okryć wierzchnich, co najmniej pięć minut przed rozpoczęciem zajęć.
Odniesienia do podstawy programowej:
Zajęcia korespondują z ogólnymi celami edukacji historycznej, ugruntowując wśród uczestników umiejętność odróżniania przeszłości i teraźniejszości (porównanie niegdysiejszych warunków służby ze współczesnością)
Obejmują następujące treści nauczania:
1. Wojna obronna Polski we wrześniu 1939 r.
- uczeń podaje przykłady postaci i wydarzeń o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej
- pogłębienie rozumienia losów żołnierzy, zakwalifikowanych do katalogu takich postaci (np. legioniści Piłsudskiego, harcerze Szarych Szeregów, Witold Pilecki) o aspekt warunków codziennej służby,
Uzupełniająco przy omawiano lektur poruszających problematykę losów żołnierskich, (np. M. Wańkowicz, „Monte Cassino”, A. Fiedler „Dywizjon 303”)