Przypominamy dwa ciekawe wykłady, które odbyły się 16 grudnia 2022 r. w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Prelegentami byli dwaj znamienici naukowcy: prof. Stephen Hicks, kanadyjsko-amerykański filozof zajmujący się problematyką filozofii edukacji i historii idei oraz prof. dr. hab. Piotr Kostyło, kierownik Katedry Filozofii Wychowania i Edukacji Obywatelskiej Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Wykłady skierowane były do osób zainteresowanych współczesną polityką i jej filozoficznymi oraz pedagogicznymi odniesieniami. Bezpośrednim kontekstem obu wystąpień była tocząca się wojna w Ukrainie, wywołana przez Federację Rosyjską. Obaj mówcy podejmowali ten wątek, kierując swoje analizy ku bardziej ogólnym kwestiom, dotyczącym czy to stopniowego wyłaniania się i rozprzestrzeniania prowojennych ideologii w państwie-agresorze, czy to degradacji edukacji w czasie wojny. Dzisiejsze doświadczenia społeczeństwa ukraińskiego okazują się pod wieloma względami analogiczne do doświadczeń społeczeństw wystawionych na agresję nazistowskich Niemiec przed i w trakcie drugiej wojny światowej.
Prof. Hicks wygłosił wykład pt. „Is Dugin Fascist, Neo-Marxist, or What?” („Czy Dugina można nazwać faszystą, neomarksistą, czy jeszcze inaczej”?). „Edukacja filozoficzna jest absolutnie istotną częścią i dodatkiem do edukacji historycznej. Ponieważ wszystkie największe katastrofy XX wieku zostały spowodowane przez filozofię, przez ludzi, którzy byli oddani temu, czemu uważali, w niektórych przypadkach, jest idealistyczną filozofią, która po wprowadzeniu w życie, okazała się katastrofą. Lub w niektórych przypadkach ludzie nie znajdujący odpowiedzi w filozofii, nauczyli się, że mogą być brutalni w walce o władzę.”, mówił prof. Hicks. W odpowiedzi na pytanie czy Aleksandr Dugin stworzył „Czwartą teorię polityczną”, prof. Hicks kategorycznie temu zaprzeczył.
Wykład prof. Piotra Kostyło pod LINKIEM.