Sekrety Enigmy. Bezcenny wkład polskich matematyków w zwycięstwo aliantów nad III Rzeszą
Opis zajęć: Celem zajęć jest przekazanie wiedzy o sukcesie zespołu polskich matematyków, którzy – jako pierwsi na świecie – złamali szyfr generowany przez niemiecką maszynę szyfrującą Enigma. Miało to ogromne znaczenie dla losów wojny. Przekazanie Brytyjczykom metod opracowanych przez Polaków, umożliwiło przetrwanie przez Wielką Brytanię pierwszego, krytycznego etapu wojny w latach 1939-1943. W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z losami autorów tego sukcesu, czyli Mariana Rejewskiego, Henryka Zygalskiego i Jerzego Różyckiego, przejdą krótki kurs kryptografii, poznają także zasadę działania niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma, dzięki czemu będą mogli w pełni zrozumieć, przed jak poważnym wyzwaniem kryptologicznym stanęli w latach trzydziestych Polacy. Zajęcia realizowane z wykorzystaniem makiet-wirników i repliki Enigmy. Projekt edukacyjny Sekrety Enigmy został uhonorowany wyróżnieniem w konkursie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Sybilla 2015.
warsztat
Adresat: uczniowie klas VII-VIII
Max liczba uczestników: 35 osób
Czas trwania i miejsce zajęć: 90-120 minut, sala edukacyjna
Cena: 10 zł brutto od osoby
Możliwe terminy: od wtorku do piątku, godzina 10.00 lub 12.00
Rezerwacja: edukacja@muzeum1939.pl
Kontakt: Kamil Rutecki, k.rutecki@muzeum1939.pl
Miejsce zbiórki: hall główny muzeum na poziomie minus jeden przy Punkcie Informacyjnym, co najmniej pięć minut przed rozpoczęciem zajęć.
Odniesienia do podstawy programowej:
Zajęcia korespondują z celami wychowawczymi edukacji historycznej, ugruntowując wśród uczestników poczucie dumy z osiągnięć narodu polskiego oraz znajomość dokonań innych narodów.
Obejmują następujące treści nauczania:
1. II wojna światowa i jej etapy
- uczeń przedstawia oraz sytuuje w czasie i przestrzeni przełomowe wydarzenia II wojny Światowej, ze szczególnym uwzględnieniem Bitwy o Atlantyk, Wojny w Afryce i Lądowania w Normandii,
- uczeń wyjaśnia przyczyny klęski państw Osi, jako jedną z głównych wskazując złamanie niemieckich szyfrów przez aliantów.
2. Sprawa polska w czasie II wojny światowej
- uczeń potrafi wskazać rangę dokonań polskich matematyków, na tle wysiłku wojennego polskich formacji na różnych frontach i obszarach toczącej się wojny;
Zajęcia korespondują z ogólnymi celami edukacji matematycznej, pozwalając uczestnikom na dostrzeganie regularności, podobieństw, analogii oraz istotnych cech znanych obiektów, a także formułowanie wniosków na tej podstawie.
Obejmują następujące treści nauczania:
- wprowadzenie ucznia do kombinatoryki oraz rachunku prawdopodobieństwa poprzez przedstawienie tych działów matematyki, jako użytecznych w łamaniu szyfru generowanego mechanicznie.