Repertuar kina

OPISY FILMÓW I ZWIASTUNY: WRZESIEŃ 2022

A ONI DALEJ GRZESZĄ, DOBRY BOŻE!
Reż. Philippe de Chauveron, 98 min, 2021, Francja, komedia

 

„A oni dalej grzeszą, dobry Boże!” i za nic mają postanowienie poprawy. Najzabawniejsza francuska rodzina powraca, by znów rozbroić nas humorem w trzeciej części wielkiego hitu „Za jakie grzechy, dobry Boże?”. Tym razem do przebojowej ekipy z Christianem Clavierem na czele dołączają nowi teściowie, a to oznacza kolejne kłopoty dla bohaterów i jeszcze więcej świetnej zabawy dla widzów!

40 lat minęło jak jeden… grzech? Państwo Verneuil mają co świętować – taki staż małżeński to nie przelewki i, zdaniem ich córek, świetna okazja, by zorganizować huczną imprezę niespodziankę. Żeby było jeszcze weselej, na przyjęcie z różnych zakątków świata przyjeżdżają rodzice Rachida, Davida, Chao i Charles’a. Jeśli państwo Verneuil myśleli, że czterech nietuzinkowych zięciów to już za dużo, to się dopiero zdziwią... Miej ich wszystkich w opiece, dobry Boże!

 


ENNIO
Reż. Giuseppe Tornatore, 150 min, 2021, Włochy, Belgia, Holandia, Japonia, dokumentalny

 

Ponad 500 filmów wybrzmiałoby inaczej, gdyby nie on. Ennio Morricone to nie tylko jeden z najbardziej płodnych kompozytorów muzyki filmowej w historii, ale również uwielbiana przez międzynarodową publiczność legenda kina, której twórczość została dwukrotnie nagrodzona Oscarem.

„Ennio” jest żywiołowym portretem geniusza, nakreślonym przez wiernego przyjaciela i znakomitego reżysera. Giuseppe Tornatore zaprasza nas w wyjątkowo osobistą podróż po prywatnym i artystycznym życiu wspaniałego kompozytora. Towarzyszą nam w niej wspominający go artyści i reżyserzy, tacy jak Bernardo Bertolucci, Clint Eastwood, Bruce Springsteen, Quentin Tarantino, John Williams czy Wong Kar Wai, ale przede wszystkim wtóruje nam niezapomniana filmowa muzyka Mistrza. W końcu historia jego życia to historia kina.

„Ennio” to prezent dla fanów utworów Morriconego i wszystkich produkcji, do których stworzył niepowtarzalną muzykę. Przeżyj głębokie filmowe doznanie pod batutą Mistrza!

 


KING: MÓJ PRZYJACIEL LEW / seans familijny
Reż. David Moreau, 105 min, 2022, Francja, familijny

 

Pełna przygód, humoru i wzruszeń opowieść o przebojowej nastolatce, jej odrobinę mniej rozgarniętym bracie i… małym lwiątku, których połączyła niezwykła przyjaźń.
Wspaniała filmowa przygoda dla całej rodziny!

Nastoletnia Inés i jej brat Alex znajdują w domu małe lwiątko, które – jak dowiadują się z wiadomości telewizyjnych – uciekło z lotniska. Niespodziewany gość, któremu nadają imię King, szybko staje się ich najlepszym przyjacielem. Gdy okazuje się, że King jest poszukiwany i grozi mu niebezpieczeństwo, dzieciaki postanawiają pomóc mu wrócić do jego prawdziwego domu. W realizacji tego szalonego i odważnego planu może wesprzeć ich tylko jedna osoba – zwariowany dziadek Max, z którym wspólnie wyruszają w pełną przygód podróż.


Seans familijny: 16 zł - bilet normalny; 13 zł - bilet ulgowy; 10 zł - dziecko do 13.

 


ORLĘTA. GRODNO ‘39
Reż. Krzysztof Łukaszewicz, 104 min, 2022, Polska, wojenny

Grodno, wschodnie pogranicze przedwojennej Polski. 1 września 1939 roku niemieckie samoloty bombardują miasto, jedna z bomb trafia w szkołę Leosia, Eweliny i Tadka. Dosłownie i symbolicznie kończy się świat beztroskiego dzieciństwa, zabawy, pierwszych zauroczeń. Leoś ma 12 lat, jest żydowskim chłopcem, zafascynowanym polską tradycją niepodległościową.
17 września 1939 roku na mocy porozumień sowiecko-niemieckich Armia Czerwona wkracza do Polski. 20 września planuje zająć Grodno. Miasto rozpoczyna beznadziejną walkę. Nieliczne oddziały wojskowe są wspomagane przez ludność cywilną, a przede wszystkim młodzież szkolną. To właśnie dzieci i młodzież bohatersko bronią miasta, stając się ofiarami niezwykłego okrucieństwa okupantów.

"Orlęta” to pierwszy film o agresji wojsk sowieckich na Polskę we wrześniu 1939 roku.

 


SIMONA
Reż. Natalia Koryncka-Gruz, 91 min, 2022, Polska, dokumentalny

 

Kim naprawdę była Simona Kossak – legendarna badaczka, która żyła otoczona zwierzętami w Puszczy Białowieskiej? Świat fascynuje się historią Jane Goodall, tymczasem Simona jest postacią równie złożoną i ciekawą. Dlaczego uciekła od rodziny – słynnego rodu Kossaków? Jak wyglądało życie pierwszej polskiej ekoaktywistki w latach 70.? Unikalne, często prezentowane po raz pierwszy w filmie zdjęcia i nagrania z archiwum Simony oraz jej partnera, Lecha Wilczka, przenoszą nas do prastarej puszczy i pozwalają doświadczyć wyjątkowego życia z dala od cywilizacji.

Simona była ulubienicą terroryzującego okolicę kruka, matkowała rysiowi i łosiom, a jej empatyczne podejście do zwierząt i roślin nie tylko pozwoliło nam zobaczyć Puszczę Białowieską jako unikalny na skalę światowa ekosystem, ale też pomaga nam zrozumieć, że jesteśmy współlokatorami na Ziemi i powinniśmy pozwolić innym istotom żyć. Ta barwna, bezkompromisowa i wyprzedzająca swój czas wizjonerka często samotnie musiała walczyć o dobro oraz szacunek dla przyrody.

 


STRACONE ZŁUDZENIA
Reż. Xavier Giannoli, 149 min, 2021, Francja, Belgia, dramat

 

„Stracone złudzenia” to francuski film roku: brawurowa, pełna werwy adaptacja arcydzieła Honoré de Balzaca, która premierowo została pokazana w Konkursie Głównym Festiwalu w Wenecji, a na ostatnim rozdaniu Cezarów zdobyła aż 7 statuetek (w tym dla najlepszego filmu). Za sprawą błyskotliwej reżyserii film trafia w samo sedno współczesnych debat o awansie społecznym, przywilejach, elitach, mediach i pracy w kulturze.

Pochodzący ze zdeklasowanej i zubożałej rodziny poeta Lucien (Benjamin Voisin) nawiązuje romantyczną relację z lokalną arystokratką i mecenaską, Madame de Bargeton (Cécile de France). Ów mezalians wiedzie chłopca aż na ubłocone paryskie ulice, gdzie roi się od takich jak on: utalentowanych, ambitnych, niemających nic do stracenia idealistów. Czeka ich w stolicy dobrze opłacany cynizm albo poetyczne klepanie biedy. Pióro w służbie sowicie opłacanych kalumnii lub pochlebstw, bądź wierność sprzedającej się kiepsko sztuce. Którą ze ścieżek wybierze bohater, by wedrzeć się na salony?

Za sukces tego dowcipnego, smakowitego filmu odpowiada nie tylko na wskroś współczesna energia, ale także świetna obsada: w roli poety pupilka elit wystąpił Xavier Dolan („Wyśnione miłości”, „Matthias i Maxime”), markizę trzymającą władzę zagrała Jeanne Balibar („Nędznicy”), a pozbawionego skrupułów redaktora naczelnego jednego z tabloidów – Vincent Lacoste („Lolo”, „Na zawsze razem”).

 


VORTEX 
Reż. Gaspar Noé, 142 min, 2021, Francja, Belgia, Monako, dramat

 

„Vortex” to przejmujący i cierpliwy zapis ostatnich dni życia starszego małżeństwa, w które wcielili się: legenda francuskiego kina, Françoise Lebrun, i kultowy reżyser kina grozy, Dario Argento. Noé („Nieodwracalne”, „Wkraczając w pustkę” i „Climax”) tym razem stawia na twardy realizm, ale nie byłby sobą, gdyby nie eksperymentował formalnie. Od początku dzieli ekran na dwie części, osobno obserwując powoli tracącą kontakt z rzeczywistością, chorą na demencję żonę oraz schorowanego męża, który nie przyjmuje do wiadomości jej stanu. Zabiegi Gaspara Noé dają niezwykły efekt – samotność, zagubienie i niepogodzenie się ze starością zostały tu pokazane w sposób wręcz oszałamiający, co stawia „Vortex” na jednej półce z „Miłością” Hanekego czy „Szeptami i krzykami” Bergmana.

 


WIKI I JEJ SEKRET / seans familijny
Reż. Denis Imbert, 87 min, 2021, Francja, familijny

 

Twórcy serii „Bella i Sebastian” przedstawiają cudowną opowieść, inspirowaną prawdziwą historią. Pełna czułości opowieść dla całej rodziny o dziewczynce, która wychowuje wilcze szczenię, i wrażliwości na naturę, która – choć dzika – jest zarazem krucha.

Ośmioletnia Wiki, wraz z tatą, przeprowadza się do małego miasteczka w górach. Choć nowe miejsce jest pełne uroku, Wiki tęskni za dawnym życiem. Pewnego dnia dziewczynka dostaje od sąsiada niezwykły prezent – małego, cudownego szczeniaka. W tajemnicy przed tatą zabiera go do domu. Tak zaczyna się historia niezwykłej przyjaźni z wyjątkowym zwierzęciem.
Kiedy dziewczynka dowiaduje się, że jej przyjaciel na czterech łapach to nie jest zwykły psiak, a wilcze szczenię, i że nie będzie mogła go zatrzymać, Wiki za nic w świecie nie chce się z tym pogodzić. Jak w obliczu tego niespodziewanego odkrycia potoczą się ich dalsze losy?
 

Seans familijny:16 zł - bilet normalny; 13 zł - bilet ulgowy; 10 zł - dziecko do 13.

 


WULKAN MIŁOŚCI
Reż. Sara Dosa, 93 min, 2022, USA, Kanada, dokumentalny

 

Prawdziwe love story o niezwykłym trójkącie miłosnym, w którym występuje francuskie małżeństwo naukowe Katii i Maurice’a Krafftów oraz uwielbiane przez nich wulkany. Przez ćwierć wieku podróżowali razem do wszystkich, które mogli znaleźć na naszej planecie, stając się tym samym najsłynniejszymi i najbardziej żarliwymi wulkanologami na świecie. Zginęli także wspólnie – podczas erupcji w Japonii w 1991 roku. Dzięki ich pasji powstało olbrzymie archiwum fascynujących zdjęć i filmów. „Wulkan miłości” z narracją Mirandy July jest hipnotyczna analizą życia na krawędzi przepaści, w oparach dymu i lawy o temperaturze 1200°C. „Ciekawość jest silniejsza od lęku” – jak stwierdziła kiedyś Katia. „Wulkan miłości” otrzymał Nagrodę za Najlepszy Montaż w Amerykańskim Filmie Dokumentalnym na tegorocznym festiwalu w Sundance. Autorem muzyki oryginalnej jest Nicolas Godin – połowa francuskiego duetu Air.