OPISY FILMÓW I ZWIASTUNY: MAJ 2024
ANATOMIA UPADKU
Reż. Justine Triet, 150 min, 2023, Francja, dramat, kryminał
Opis: „Anatomia upadku” to absolutne wydarzenie – jeden z najgłośniejszych filmów roku, zdobywca Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny oraz łącznie pięciu nominacji do Oscarów (w tym dla najlepszego filmu), dwóch Złotych Globów, nagrodzony też Złotą Palmą w Cannes.
To mistrzowski thriller, w którym poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy zabiła, ogląda się jak pełną napięcia intrygę rodem z „Zaginionej dziewczyny” Davida Finchera. To coś więcej niż śledztwo w sprawie morderstwa: to niepokojąca podróż w sam środek burzliwej relacji w pozornie szczęśliwym małżeństwie. W roli głównej fenomenalna Sandra Hüller.
Życie szczęśliwej rodziny we francuskich Alpach zostaje przerwane, gdy Samuel ginie w wyniku upadku. Skoczył sam, poślizgnął się czy może z balkonu wypchnęła go Sandra, żona i matka? Śledczym brakuje dowodów, w sprawie brakuje świadków. Na oczach opinii publicznej Sandra będzie musiała spowiadać się z najdrobniejszych i najintymniejszych szczegółów swojego małżeństwa, które mogą zaważyć o wyroku. Proces, który zajmuje wszystkich, toczy się również w głowach widzów, a pytanie, na które szukamy odpowiedzi, brzmi, czy to zrobiła.
BYŁA SOBIE PIOSENKA (Nowość w repertuarze!)
Reż. Mateusz Koldun, 50 min, 2024, Polska, dokumentalny
Opis: „Czerwone maki na Monte Cassino” to pieśń, która stała się symbolem. Jej powstanie było związane z bitwą pod Monte Cassino. Później krętymi ścieżkami przywędrowała nad Wisłę. Tu zdobyła serca Polaków, ale jej powojenne losy wcale nie były łatwe. Z czasem też symbolika pieśni ewoluowała. Co z niej zostało do dziś?
W filmie refleksja nad pieśnią „Czerwone maki” i historią łączy się z refleksją nad pamięcią zbiorową. Opowieść tworzą m.in. archiwalia, fragmenty filmów, wspomnienia uczestników walk pod Monte Cassino i wypowiedzi specjalistów.
CIVIL WAR
Reż. Alex Garland, 109 min, 2024, USA, Wielka Brytania, dramat
Opis: „Civil War” to napędzane adrenaliną i trzymające w napięciu kino akcji osadzone w niedalekiej przyszłości, kiedy podzielona Ameryka zmierza ku dziejowej katastrofie. Stany Zjednoczone balansują na krawędzi upadku. Skorumpowany prezydent wzywa obywateli do walki przeciwko „sojuszowi z Florydy i zachodnim siłom Teksasu i Kalifornii”. Fotografka wojenna Lee (Kirsten Dunst) wraz z grupą dziennikarzy próbuje dostać się do Waszyngtonu, będącego epicentrum dramatycznych wydarzeń, by przeprowadzić ostatni wywiad z prezydentem. W tej misji towarzyszy im ambitna, lecz niedoświadczona dziennikarka Jessie (Cailee Spaeny). Lee, mimo początkowej niechęci, zostaje jej mentorką.
Garland stworzył nowy rodzaj amerykańskiego filmu wojennego: to nie jest tylko przerażająca wizja jutra, to również szczery do bólu obraz prawdziwej wojny.
W obsadzie filmu obok Kirsten Dunst („Psie pazury”, „Na pokuszenie”) znaleźli się: Cailee Spaeny („Priscilla”), Wagner Moura („Narcos”), Stephen McKinley Henderson („Diuna”) oraz Jesse Plemons („Czas krwawego księżyca”).
CZERWONE MAKI
Reż. Krzysztof Łukaszewicz, 120 min, 2024, Polska, wojenny
Opis: „Czerwone maki” to pierwszy polski film fabularny o słynnej i zwycięskiej bitwie o Monte Cassino. Zdjęcia powstawały w Chorwacji (Zadar, Nekić, Marasović, Tulove Grede), Bułgarii (Sofia, Varvara), Włoszech (Monte Cassino) oraz w Polsce. Po raz kolejny specjalista od kina wojennego – Krzysztof Łukaszewicz („Orlęta: Grodno ’39”, „Karbala”, „Generał Nil”), nawiązuje do najważniejszych i najbardziej dramatycznych kart naszej historii. Mimo że bitwa o Monte Cassino była jednym z kluczowych wydarzeń kampanii włoskiej i otworzyła aliantom drogę na Rzym, jest ona praktycznie nieznana poza Polską. Dzięki „Czerwonym makom” bohaterstwo polskich żołnierzy, którzy zdobyli Monte Cassino, zyskuje nareszcie właściwe upamiętnienie.
Historię bitwy oglądamy oczami Jędrka – młodego chłopaka, który przeszedł przez łagrowe piekło i opuścił Rosję wraz z armią Andersa jako jedna z tysięcy sierot. Czas niewoli zmienił go z chłopca z dobrej rodziny w kombinatora i drobnego złodziejaszka, który zrobi wszystko, aby przetrwać. Zetknięcie się z żołnierzami II Korpusu oraz budząca się miłość do sanitariuszki Poli sprawią jednak, że Jędrek przejdzie głęboką przemianę. Wkrótce na froncie ma dojść do decydującego ataku na broniony przez niemieckie oddziały klasztor położony na wzgórzach Monte Cassino – ta spektakularna bitwa zadecyduje o życiu wielu żołnierzy i zmieni na zawsze życie Jędrka.
Poza Jędrkiem (Nicolas Przygoda) i Polą (Magdalena Żak) bohaterami filmu są także korespondent wojenny (Leszek Lichota), który staje się mentorem zbuntowanego nastolatka, oraz brat Jędrka Stanisław (Szymon Piotr Warszawski), oficer wojsk pancernych, którego oddział odgrywa kluczową rolę podczas szturmu. Na ekranie zobaczymy także postaci historyczne – w rolę legendarnego generała Andersa wcielił się Michał Żurawski, a brytyjskiego generała Olivera Leese zagrał Mark Kitto. W filmie występują też: Bartłomiej Topa, Łukasz Garlicki, Andrzej Mastalerz, Mateusz Banasiuk, Radosław Pazura, Szymon Nygard i inni.
CZERWONE NIEBO (Nowość w repertuarze!)
Reż. Christian Petzold, 103 min, 2023, Niemcy, melodramat
Opis: Nagrodzony m.in. Srebrnym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie film mistrza melodramatów, Christiana Petzolda, jest słodko-gorzką historią o miłości z proekologicznym przesłaniem. Niemiecki reżyser kolejny raz, z dużym wyczuciem zagłębia się w ludzkie emocje, zastanawiając się nad problemem kryzysu twórczego i jego wpływu na emocjonalną dojrzałość.
Leon i Felix to dwaj przyjaciele, którzy postanowili spędzić lato w położonym w lesie domku wakacyjnym nad Bałtykiem. Ma to być czas relaksu, odpoczynku od miasta, ale też poszukiwania inspiracji do pracy. Pierwszy z nich pisze właśnie kolejną książkę, drugi próbuje skompletować fotograficzne portfolio. Kiedy mężczyźni docierają na miejsce, wygląda na to, że nie będą tam sami.
Okazuje się, że jeden z pokoi zajmuje młoda dziewczyna imieniem Nadja, którą z kolei odwiedza Devid. Optymizm oraz radość z życia, jakie wnosi ta dwójka, nie współgra z pozą udręczonego artysty reprezentowaną przez Leona. Mężczyzna przechodzi kryzys twórczy, a dodatkowy stres powoduje u niego zapowiedź odwiedzin wydawcy. Chcąc nie chcąc, czwórka młodych bohaterów jest na siebie skazana, a wzajemne relacje między nimi ulegają ciągłym zmianom. Sytuacja robi się coraz bardziej napięta, gdy w okolicy wybucha seria groźnych pożarów lasów.
GENIUS LOCI
Reż. Maciej Jarczyński, 63 min, 2023, Polska, dokumentalny
Opis: Film „Genius Loci” przedstawia pasjonującą opowieść o wielokulturowości, wspólnocie i tolerancji, która ukazuje Gdańsk w niezwykłym świetle. Przeniesiemy was w czasie, abyście mogli poczuć atmosferę przeszłości, a jednocześnie zastanowić się, jak ta historia wpływa na nasze życie dzisiaj.
Film zawiera unikalne, cyfrowo odrestaurowane materiały archiwalne pozyskane z różnych instytucji w Polsce i za granicą. Część z nich nigdy wcześniej nie była publikowana, ukazują architekturę i ważne wydarzenia w historii starego Gdańska.
„Genius Loci” analizuje również współczesne wydarzenia i stawia pytanie, czy mają one związek z wcześniejszą historią miasta. Przeplatając różne epoki i perspektywy, film inspiruje do refleksji nad naszą tożsamością i dziedzictwem kulturowym.
Krótką prelekcję przed seansem wygłosi Piotr Gładkowski, producent filmu.
HIT MAN (Nowość w repertuarze!)
Reż. Richard Linklater, 115 min, 2023, USA, sensacja, komedia
Opis: Doceniony przez krytyków i festiwalową publiczność (96% pozytywnych recenzji na Rotten Tomatoes!) „Hit Man” to komediowy film sensacyjny w reżyserii wielokrotnie nominowanego do Oscara – Richarda Linklatera („Boyhood”, cykl „Przed wschodem słońca”). W roli głównej – współpracownika policji, który by złapać osoby zlecające morderstwa, sam wciela się w zabójcę, wystąpił znany z megahitu „Top Gun: Maverick” oraz filmów „Tylko nie ty” i „Twisters” – Glen Powell. Partneruje mu zjawiskowa Adria Arjona („Morbius”, „Detektyw”) oraz gwiazda serialu „The Walking Dead”, Austin Amelio. Scenariusz filmu zainspirowały prawdziwe, choć nieprawdopodobne wydarzenia opisane w 2001 roku na łamach magazynu Texas Monthly.
„Hit Man” to jedyne w swoim rodzaju połączenie akcji, humoru, suspensu, sensacji i burzliwego romansu. Przegapić ten film to prawdziwa zbrodnia!
Na co dzień skryty i nieśmiały profesor filozofii Gary Johnson (Glen Powell) pokazuje drugie oblicze, dorabiając jako „fałszywy zabójca” na usługach Departamentu Policji z Nowego Orleanu. Obdarzony niespotykanym talentem do zdumiewających metamorfoz i przebieranek, mężczyzna nie ma sobie równych w wyłapywaniu ludzi planujących morderstwa swoich wrogów. Co jednak, gdy – podszywając się pod seksownego killera – sam znajdzie się pod wpływem i urokiem kobiety, którą zamierzał posłać za kratki? Czy uwikłany w gorący romans zdoła oprzeć się pięknej Madison (Adria Arjona), czy też sam stanie się ofiarą w tej przebiegłej grze pozorów?
KLASYKA KINA NA NOWO – NA SAMYM DNIE
Reż. Jerzy Skolimowski, 92 min, 1970, Wlk. Bryt., RFN, obyczajowy
Opis: Nastoletni Mike rozpoczyna pracę w miejskiej łaźni. Przybytek ten okaże się dla chłopaka swoistą szkołą życia. Spotka tu swój obiekt westchnień. Sam z kolei też stanie się obiektem pożądania. Nie wszystko jednak będzie przebiegać zgodnie z oczekiwaniami.
Wstęp i rozmowa po filmie: Patryk Tomiczek, filmoznawca i założyciel firmy dystrybucyjnej Reset.
MONSTER (Nowość w repertuarze!)
Reż. Hirokazu Koreeda, 126 min, 2023, Japonia, dramat
Opis: Saori po śmierci męża samotnie wychowuje nastoletniego syna Minato. Zauważa u niego niepokojące zachowanie i odkrywa, że jest gnębiony przez swojego nauczyciela. Żąda w szkole odsunięcia pana Hori od pracy z dziećmi.
Koreeda zaskakuje, podsuwa różne tropy, opowiadając nam historię z trzech perspektyw – matki, nauczyciela i samego Minato. Reżyser opowiada o skomplikowanych emocjach – jakże różnych u każdego z bohaterów – w sposób czysty i subtelny. Dużym atutem filmu jest ścieżka dźwiękowa, jedna z ostatnich kompozycji niezrównanego Ryuichiego Sakamoto.
NOWE HORYZONTY 2023 – DELIKWENCI
Reż. Rodrigo Moreno, 189 min, 2023, Argentyna, Brazylia, Luksemburg, Chile, dramat
Opis: Zdobywca Grand Prix na 23. MFF mBank Nowe Horyzonty i jeden z niekwestionowanych przebojów ostatniego festiwalu w Cannes. Ta przezabawna, nieprzewidywalna, pełna fantazji i uroku opowieść rozpoczyna się jak dramat obyczajowy o sfrustrowanym monotonną egzystencją urzędniku, by nieoczekiwanie zamienić się w rasowy kryminał o napadzie na bank. A to dopiero początek!
Moreno przekonuje nas bowiem, że prawdziwe życie i prawdziwe kino zaczynają się wtedy, kiedy ściągamy uniformy, radykalnie zrywamy z kieratem codzienności, iluzją zawodowego bezpieczeństwa i filmową rutyną. Tytułowi delikwenci, kasjerzy Román i Morán, wkraczają na terytorium przygody, gdzie w towarzystwie bohemy poznają wartość (i cenę) wolności.
Ta arthouse’owa komedia kryje w sobie niczym sejf, którego zawartość plądrujemy z zachwytem, mnóstwo niespodzianek. Począwszy od nawiązania do klasyki, czyli „Apenas un delincuente” (1949) Hugona Fregonese, przez zabawę w anagramy (imiona bohaterów to Román, Morán, Ramón, Norma i Morna), po mistrzowską, podwójną rolę dyrektora banku i czołowego gangstera w więziennej hierarchii w wykonaniu Germána De Silvy.
Przed filmem odbędzie się prelekcja Tomasza Żygo, pracownika działu programowego oraz dystrybucji kinowej Stowarzyszenia Nowe Horyzonty.
NOWE HORYZONTY 2023 – EUREKA
Reż. Lisandro Alonso, 146 min, 2023, Argentyna, Francja, Portugalia, dramat
Opis: Argentyńczyk Lisandro Alonso płynnie przemieszcza się pomiędzy kilkoma epokami, gatunkami i konwencjami. Czarno-biały western (z Chiarą Mastroianni i Viggo Mortensenem w obsadzie), przypominający „Miasteczko Twin Peaks” lub najnowszy sezon „Detektywa”, skąpany w czerwono-niebieskich światłach radiowozu współczesny kryminał, którego akcja rozgrywa się w rezerwacie Indian w Dakocie, i wreszcie zanurzona w latach 70. przypowieść o winie, karze i gorączce złota w amazońskiej dżungli.
„Eureka” skupia się na kwestii reprezentacji. Jej bohaterowie, rdzenni mieszkańcy obu Ameryk, zamknięci są w narzuconych im ramach, a ucieczką przed przesądzonym przez kolonizację (także artystyczną) losem jest nieustanny ruch, przemieszczenie w stronę tego, co nieuchwytne, radykalna przemiana. Tym procesom podlega także sam film, który nie przywiązując się do żadnej narracji, uwalnia od ich kategoryczności zarówno bohaterów, jak i widzów. To, co łączy wszystkie „części” filmu, to hipnotyczny rytm, gęstość i uroda obrazów.
PAMIĘĆ
Reż. Michel Franco, 100 min, 2023, USA, Meksyk, Chile, dramat
Opis: Nowy film jednego z najciekawszych współczesnych reżyserów Michela Franco, portretuje dwójkę bohaterów, którzy w poszukiwaniu miłości i zrozumienia muszą zmierzyć się z demonami przeszłości i chorobą. W rolach głównych występują laureatka Oscara, Jessica Chastain, i laureat Pucharu Volpiego na festiwalu w Wenecji – Peter Sarsgaard.
Sylvia jest pracownikiem socjalnym, prowadzi proste i uporządkowane życie – córka, praca, spotkania AA. Sytuacja ulega zmianie, gdy wraca ze zjazdu absolwentów liceum, a jej śladem podąża Saul. Niespodziewane spotkanie będzie miało głęboki wpływ na nich oboje, otwierając drzwi do przeszłości.
Za scenariusz i reżyserię „Pamięci” odpowiada Michel Franco („Opiekun”, „Sundown”). Zdobywczyni Oscara, Jessica Chastain („Oczy Tammy Faye”, „Azyl”), wciela się w postać Sylvii, samotnej matki zmagającej się z traumatyczną przeszłością. Partneruje jej Peter Sarsgaard („Obywatel Jones”, „Batman”) jako Saul, mężczyzna cierpiący na demencję, który odizolowany jest od świata przez rodzinę. Michel Franco tworzy ich historię z delikatnością i wrażliwością, pokazuje relację dającą bohaterom namiastkę bezpieczeństwa i bliskości.
PERFECT DAYS
Reż. Wim Wenders, 123 min, 2023, Japonia, Niemcy, dramat
Opis: Nowy film twórcy „Lisbon Story” i „Nieba nad Berlinem” to medytacja nad prostotą i pięknem życia. W „Perfect Days” Wim Wenders opowiada historię japońskiego everymana, dla którego każdy dzień wypełniony jest czynnościami składającymi się na poezję codzienności.
Mieszkający we współczesnym Tokio Hirayama (w tej roli fantastyczny Kōji Yakusho, nagrodzony za swoją rolę na festiwalu w Cannes) to człowiek małomówny i zamknięty w sobie, przepełniony jednak miłością do świata i innych. Podążając za bohaterem, odkrywamy kolejne rytuały, w które angażuje się on z całkowitym oddaniem. Z czasem nawet prozaiczna praca Hirayamy porządkującego miejskie toalety (każda jest architektonicznym arcydziełem) okazuje się niezwykłym ceremoniałem.
Ścieżką dźwiękową jego życia stają się harmonijne dźwięki tokijskiej ulicy oraz utwory w wykonaniu The Velvet Underground, Lou Reeda, Patti Smith i Niny Simone. Film Wendersa to uzdrawiające kino zmieniające codzienność w magię.
PRZYSIĘGA IRENY
Reż. Louise Archambault, 120 min, 2023, Kanada, Polska, dramat
Opis: „Przysięga Ireny” to historia oparta na faktach z życia Ireny Gut-Opdyke, która z narażeniem życia ratowała Żydów ukrywających się po likwidacji getta.
Trwa II wojna światowa. 19-letnia Irena w wojennej zawierusze traci kontakt z rodziną. Bita i torturowana zostaje siłą zmuszona do pracy najpierw na rzecz Armii Czerwonej, a później skierowana do przymusowej pracy w niemieckiej fabryce amunicji. Jej sytuacja zmienia się, gdy zwraca na nią uwagę Rugemer – major SS. Zafascynowany dziewczyną mężczyzna proponuje jej pracę służącej w swojej posiadłości. Gdy Irena dowiaduje się, że Niemcy zamierzają zlikwidować getto, wykorzystuje zaufanie pracodawcy i ratuje Żydów, ukrywając ich w jego domu. Konspiracja nie trwa jednak długo. Rugemer odkrywa tajemnicę Ireny i stawia jej trudne do zaakceptowania ultimatum. Za swoje zasługi w 1982 roku kobieta została odznaczona medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.
STREFA INTERESÓW
Reż. Jonathan Glazer, 105 min, 2023, Polska, Wielka Brytania, USA, dramat
Opis: W „Strefie interesów” brytyjski reżyser, Jonathan Glazer, przygląda się domowej idylli w czasach nazistowskich Niemiec. Rudolf (Christian Friedel) wraz z żoną Hedwig (Sandra Hüller) oraz czwórką dzieci i psem mieszkają w przestronnym, pedantycznie czystym domu z wypielęgnowanym ogrodem i szklarnią. Celebrują rodzinne obiady, marzą o wakacjach w ukochanych Włoszech. W weekendy lubią popływać kajakami lub pospacerować po lesie z przyjaciółmi. Jednak zza ścian ich domu często dobiegają niepokojące odgłosy, a czasem rozpaczliwe krzyki, ponieważ Rudolf Höss jest komendantem obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau.
„Strefa interesów” to porażające studium banalności zła, w którym nigdy nie jesteśmy świadkami ludobójstwa ani obozowej rzeczywistości. Wszystko, co brutalne, od czego chce się odwrócić wzrok, zostaje wypchnięte poza dom Rudolfa i Hedwig, hermetycznie zamknięte poza ich codziennym życiem. Rodzinną sielankę tylko od czasu do czasu zakłóca dym z pobliskich kominów obozu. Czy można urządzić sobie sterylny raj w cieniu cudzego piekła, tak aby jego ślady nie przeniknęły do świadomości i sumienia?
Film Jonathana Glazera, twórcy „Under the Skin” oraz kultowych teledysków Massive Attack i Radiohead, jest polską koprodukcją, za którą – po stronie polskiej – odpowiadała Ewa Puszczyńska, producentka m.in. „Zimnej wojny”. „Strefa interesów” to wybitna, w całości zrealizowana w Polsce, nowatorska reinterpretacja kina zagłady, nagrodzona Grand Prix na festiwalu w Cannes oraz dwoma Oscarami (najlepszy film międzynarodowy oraz najlepszy dźwięk), łącznie nominowana do Oscara w 5 kategoriach, w tym dla najlepszego filmu. Za muzykę odpowiada Mica Levi, a autorem zdjęć jest nominowany do Oscara Łukasz Żal („Zimna wojna”, „Ida”). To głęboko wstrząsające, otwierające oczy dzieło, które wychodzi poza ramy filmu i przejdzie do historii kina.
SEANS FAMILIJNY – PONYO (Nowość w repertuarze!)
Reż. Hayao Miyazaki, 100 min, 2008, Japonia, anime, kat. wiek.: 7+, wersja językowa: dwulektor
Opis: Fantastyczna, bezpretensjonalna i posiadająca w sobie niesamowitą magię animacja wychodząca spod szyldu Studia Ghibli w rewelacyjnej reżyserii mistrza Hayao Miyazakiego („Księżniczka Mononoke”, „Spirited Away: W krainie bogów”, „Ruchomy zamek Hauru”).
Film opowiada o niezwykłych przygodach małej rybki Ponyo oraz pięcioletniego chłopca o imieniu Sosuke, który jest jej największym przyjacielem. To historia o spełnianiu najskrytszych marzeń i dotrzymywaniu w tajemnicy największych sekretów.
Film dla dzieci w wieku powyżej 7 lat.
SEANS FAMILIJNY – SPIRITED AWAY (Nowość w repertuarze!)
Reż. Hayao Miyazaki, 125 min, 2001, Japonia, anime, kat. wiek.: 12+, wersja językowa: dubbing
Opis: Rodzina Chihiro musi przeprowadzić się do nowego domu. Po drodze gubią się w lesie i trafiają do dziwnego miejsca przypominającego opuszczone wesołe miasteczko. Rodzice Chihiro znajdują stół pełen znakomitych potraw i natychmiast zabierają się do jedzenia. Tymczasem dziewczynka zwiedza to dziwne miejsce. Okazuje się ono nie opuszczonym wesołym miasteczkiem, ale tajemniczą krainą, gdzie rządzi zła czarownica, Yubaba. Aby nie podzielić losu swoich rodziców oraz uratować siebie i ich (zostali zamienieni w świnie za zjedzenie pokarmu bogów), Chihiro musi rozpocząć pracę w tym tajemniczym świecie...
THE OLD OAK (Nowość w repertuarze!)
Reż. Ken Loach, 113 min, 2023, Wlk. Bryt., Francja, Belgia, dramat
Opis: Ostatni film w karierze Kena Loacha to wzruszająca opowieść o niezwykłej przyjaźni w świecie pełnym nienawiści. Reżyser po raz kolejny bierze na warsztat ważny temat społeczny i szuka światła tam, gdzie często jest je trudno zauważyć.
Film miał swoją światową premierę na festiwalu w Cannes, a na kolejnych festiwalach filmowych otrzymał 6 nagród publiczności.
Dla lokalnej społeczności niewielkiego miasteczka w północnej Anglii pub The Old Oak to miejsce szczególne. Jedyna przestrzeń, gdzie ludzie wciąż mogą się spotkać i przy kuflu piwa omówić bieżące sprawy, ale też symbol brutalnych zmian, jakie dotknęły okolicę za sprawą głębokiej ekonomicznej recesji.
Wszystko zaczęło się zmieniać w połowie lat 80., kiedy na fali strajku dobrze prosperujące za sprawą przemysłu górniczego miasto zaczęło stopniowo pogrążać się w kryzysie. Młodzi, nie widząc dla siebie miejsca, poczęli wyjeżdżać w poszukiwaniu lepszych perspektyw, a ci, którzy zostali, pogrążali się w marazmie. Narastająca frustracja i nieufność wobec wszystkiego co obce znajduje ujście, kiedy do miasta trafia autobus z syryjskimi uchodźcami. Sytuacja robi się coraz bardziej napięta, a mieszkańcom nie podoba się, że przyjezdni mogą liczyć na większe wsparcie niż oni. Szansą na porozumienie może okazać się niezwykła przyjaźń, jaka rodzi się między właścicielem pubu a młodą Syryjką.
Jeden z najważniejszych brytyjskich reżyserów, Ken Loach, kolejny raz podejmuje w swoim filmie ważny społeczny temat. Podejmując problem imigracji, zastanawia się nad przyczynami ksenofobii u swoich rodaków, nie bez przyczyny odnosząc się do głębokich systemowych zaniedbań.