Repertuar kina

OPISY FILMÓW I ZWIASTUNY: LIPIEC - SIERPIEŃ 2023

CAŁE TO PIĘKNO I KREW
Reż. Laura Poitras, 113 min, 2022, USA, dokumentalny

OPIS: Fotografka, buntowniczka, aktywistka – Nan Goldin jest żywą legendą, znaną ze stawania zawsze po stronie słabszych. Stworzenia jej filmowego portretu podjęła się wybitna reżyserka Laura Poitras (nagrodzona Oscarem® za film „Citizenfour”). Tak powstało „Cało to piękno i krew” – trzymająca w napięciu jak rasowy thriller i zachwycająca wizualnie opowieść o sztuce, która ma odwagę zmieniać świat.

Cofamy się do początków kariery Goldin, kiedy tworzyła kolorowe, intymne zdjęcia przedstawiające rewolucję, ją samą oraz jej przyjaciół. Wtedy była prekursorką, rzucającą wyzwanie męskiemu światu fotografii. Obecnie całą energię poświęca założonej przez siebie grupie aktywistycznej PAIN, która staje w obronie osób uzależnionych od środków przeciwbólowych i walczy z producentami tych leków – rodziną Sacklerów. Czy uda jej się po raz kolejny zapoczątkować społeczną zmianę, dającą nadzieję na lepszą przyszłość? Film zdobył Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji oraz nominację do Oscara®. 

 


FILIP
Reż. Michał Kwieciński, 125 min, 2022, Polska, dramat, wojenny


OPIS: Frankfurt 1943. Tytułowy bohater Filip jest typowym kosmopolitą i niezdolnym do głębszych uczuć uwodzicielem. W Polsce stracił całą rodzinę. Będąc w sercu nazistowskich Niemiec, ukrywa swoje żydowskie pochodzenie i niejednokrotnie wymyka się śmierci. Pracuje jako kelner w restauracji ekskluzywnego hotelu i  beztrosko korzysta ze wszystkich uroków życia otoczony luksusem, pięknymi kobietami i przyjaciółmi z całej Europy. Jednak gdy wojna zaczyna zbierać krwawe żniwo wśród najbliższych mu osób, ten misternie zbudowany świat, który go otacza, rozsypuje się jak domek z kart. Niebawem alianckie bombowce zmiotą z powierzchni ziemi tę tętniącą życiem wieżę Babel.

 


OSIEM GÓR
Reż. Felix Van Groeningen, Charlotte Vandermeersch, 147 min, 2022, Włochy, Belgia, Francja, dramat

OPIS: Trzydziestoletni Pietro decyduje się zostawić za sobą życie dużego miasta i wyjechać w góry. Nie odnajduje się w swoim dotychczasowym, pełnym zgiełku życiu, chociaż sam nie potrafi określić, czego mu brakuje. Prawdziwie wolny i szczęśliwy czuł się jedynie w dzikich Alpach, gdzie spędzał w dzieciństwie każde lato. Zaszczepiona w nim miłość do gór i odkrywania nowych ścieżek każe mu wyruszyć w świat, w którym nowe znajomości i stare przyjaźnie staną się ścieżką do odnalezienia siebie.

„Osiem gór”, najnowszy film twórcy „Mojego pięknego syna”, to ekranizacja bestsellerowej powieść Paula Cognettiego. Jednak sercem opowieści jest uchwycona z wrażliwością obrazów Terrence'a Malicka relacja człowieka z przepiękną, majestatyczną i nieposkromioną naturą. Zdjęciom inspirowanym „Into the Wild” udało się oddać zarówno monumentalną, magnetyczną siłę gór, jak ich intymną stronę, gdzie kolejne kroki, milczenie, czas i właściwa miara to sposób na życie. „Osiem gór” to wyjątkowa opowieść o odkrywaniu siebie, naturze  i miłości – platonicznej, ale mocniejszej niż jakakolwiek skała, na którą można by się wspiąć.

 


OSTATNI WIKING (nowość w repertuarze!)
Reż. Thomas Daneskov, 104 min, 2021, Dania, komedia

OPIS: Martin znalazł specyficzny sposób na poradzenie sobie z kryzysem wieku średniego – nie kupuje kabrioletu i nie próbuje podrywać o dwadzieścia lat młodszych dziewczyn; zamiast tego wynosi się z rodzinnego domu i postanawia zamieszkać w lesie, by żyć tak, jak przed wiekami żyli jego przodkowie.
Choć „Ostatni wiking” to film po skandynawsku zabawny i urokliwy reżyser, Thomas Daneskov, nie zamierza swojego bohatera bez końca wyśmiewać. Łącząc komedię z poważnym dramatem, buduje portret zagubionego mężczyzny, który stara się odnaleźć dla siebie nową drogę. Dzięki temu „Ostatni wiking” jest ciepłą, pełną czułości opowieścią o kryzysie męskości i sposobach na wchodzenie w kolejne etapy życia. A ponieważ dojrzałą historię wspierają tu piękne zdjęcia duńskich krajobrazów i świetne kreacje aktorskie, film Daneskova ogląda się z wielką przyjemnością.

 


PAMFIR
Reż. Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk, 100 min, 2022, Polska, Francja, Luksemburg, Chile, Ukraina, dramat 

OPIS: Wirtuozerski thriller kryminalny, malowniczy karpacki western, a może ludowa baśń na sterydach? Entuzjastycznie przyjęty w Cannes „Pamfir” pełnymi garściami czerpie z kina gatunków, ale – podobnie, jak tytułowy bohater – łamie wszelkie reguły. Bo tylko w ten sposób można przetrwać w zdeprawowanym, przygranicznym świecie skorumpowanych glin i przemykających lasem przemytników. Skąpany w mgłach Bukowiny, zanurzony w tajemniczych lokalnych obrzędach i brutalnych lokalnych układach debiut Dmytra Sukholytkyy’ego Sobchuka to nieoczywisty portret ukraińskiej prowincji, a zarazem uniwersalna opowieść o bezwarunkowej miłości. O synu, który chce być jak ojciec, i ojcu, który zrobi wszystko, by syn nie poszedł w jego ślady.

Tytułowy Pamfir, niegdyś przemytnik, dziś robotnik zarabiający na chleb w Polsce, wraca do domu w Zachodniej Ukrainie. Chce spędzić we wsi doroczny karnawał, a przede wszystkim pobyć z żoną i synem. Nastoletni Nazar wpada jednak w kłopoty i ojciec zmuszony jest spłacić jego dług. Pamfir odnawia stare kontakty i przyjmuje ostatnie zlecenie. Nie wie, że wkracza w świat, w którym da się przemycić wszystko, z wyjątkiem dobra.

Jeden z najlepszych ukraińskich filmów roku mistrzowsko splata filmowe konwencje, pogańskie mity i ukraińską rzeczywistość. W „Pamfirze” migracja zarobkowa wydaje się jedyną szansą ucieczki od braku perspektyw  i wszechobecnej korupcji – na lata rozdziela jednak rodziny. Pobrzmiewają tu też dalekie echa wojny, dopisując filmowi nowe, zaskakujące znaczenia. Bo choć nie mówi o niej wprost, wizjonerski „Pamfir” stał się metaforą obecnej sytuacji.

 


SYTUACJA AWARYJNA (nowość w repertuarze!)
Reż. Jiří Havelka, 103 min, 2022, Czechy, komedia

OPIS: Pociąg jadący z pasażerami, ale za to bez maszynisty? Brzmi absurdalnie, ale ta historia wydarzyła się naprawdę na jednej z linii kolejowych w Czechach w 2019 roku, stając się inspiracją dla nowej komedii reżysera przebojowych „Właścicieli” – Jiříego Havelki.

Pociągowy wagon bywa miejscem wielu niezwykłych spotkań. Choć podróżujący pasażerowie zwykle w dużej mierze skupieni są na sobie, gdy tylko coś przestaje iść zgodnie z planem, zaczynają się integrować i nawiązywać nowe znajomości. Tak dzieje się z bohaterami filmu „Sytuacja awaryjna” i nie chodzi tu o zwykłe opóźnienie. Kiedy okazuje się, że na skutek nieszczęśliwego wypadku w pociągu brakuje prowadzącego go maszynisty, do grupy zamkniętych w wagonie ludzi dociera, że są zdani wyłącznie na siebie. Wśród nich znajdują się między innymi: członkowie zespołu muzycznego, małżeństwo w średnim wieku, mały chłopiec, właściciel zakładu pogrzebowego. Wszyscy mają wspólny cel: jak najszybciej zatrzymać skład i się z niego wydostać. W tym samym czasie lokalne władze planują akcję ratunkową.

Opierając się na prawdziwej historii, reżyser „Właścicieli” przedstawia pełną absurdu komedię charakterów. Umiejscawia akcję w niewielkiej przestrzeni, co sprzyja konfrontacji różnych typów osobowości i reprezentowanych przez nich poglądów. Czy bohaterowie w imię wyższego celu będą w stanie się ze sobą dogadać?

 


ŚWIAT PO PRACY (nowość w repertuarze!)
Reż. Erik Gandini, 81 min, 2023, Szwecja, Włochy, Dania, dokumentalny  

OPIS: Czy jesteśmy gotowi na świat bez pracy? A może nie wyobrażamy sobie bez niej życia? Mistrz kina dokumentalnego Erik Gandini („Wideokracja”, „Szwedzka teoria miłości”) z poczuciem humoru bierze na warsztat przewidywania naukowców, że za kilka dekad w większości zadań zastąpią nas maszyny. Rusza w podróż po świecie, żeby lepiej zrozumieć znaczenie pracy w naszym życiu. W Kuwejcie odkrywa, że każdy ma do niej prawo, więc w niektórych miejscach na jednym stanowisku zatrudnionych jest 20 osób, które nie mają nic do roboty. W Korei Południowej 14-godzinny dzień pracy to norma i oznaka szacunku. Z kolei w Stanach Zjednoczonych co roku pracownicy rezygnują z ponad 500 milionów godzin urlopu z obawy o utratę pracy. Dzięki swojej przewrotności i wnikliwemu spojrzeniu Gandini po raz kolejny podbija serca publiczności – „Świat po pracy" stał się najpopularniejszym filmem festiwali Millennium Docs Against Gravity i CPH:DOX.