Nowe - stare miasto. Z gruzów i popiołów

Opis zajęć: Celem lekcji jest zapoznanie uczestników z problematyką planowego niszczenia miast w czasie II wojny światowej, a następnie ich odbudowy i przywracania normalnej codzienności. W kontekście zniszczenia prezentowane są różne metody, stosowane przez strony walczące: planowe wyburzenia, naloty dywanowe, oblężenie, walki miejskie. Szczególnie dużo uwagi poświęca się Gdańskowi, obróconemu w gruzy w marcu i kwietniu 1945 roku. Rozważane są różne, niekiedy przeciwstawne, koncepcje powojennej odbudowy miasta: odbudowa odtwarzająca zniszczone centrum miasta, zabudowa na gruzach centrum zupełnie nowego (modernizm, socrealizm), pozostawienie gruzów, jako żywego pomnika wojny. Zajęcia pobudzają do przemyśleń i dyskusji w trakcie debaty.

lekcja muzealna

Adresat: uczniowie klas VI-VIII 

Max liczba uczestników: 35 osób

Czas trwania i miejsce zajęć: ok. 90 minut, wystawa stała, sala edukacyjna

Cena: 10 zł brutto od osoby

Możliwe terminy: od wtorku do piątku, godzina 10.00 lub 12.30

Rezerwacja: edukacja@muzeum1939.pl

Kontakt: Tomasz Wojnowski, t.wojnowski@muzeum1939.pl

Miejsce zbiórki: hol główny muzeum na poziomie minus jeden przy Punkcie Informacyjnym, co najmniej pięć minut przed rozpoczęciem zajęć.

Odniesienia do podstawy programowej: 
Zajęcia korespondują z ogólnymi celami edukacji historycznej, ułatwiając lokalizację procesów, zjawisk i faktów historycznych przy wykorzystaniu map i planów w różnych skalach oraz
wzbudzając wśród uczestników potrzebę poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności.

Obejmują następujące treści nauczania:

  1. II wojna światowa i jej etapy.
  • uczeń  charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej w zakresie zniszczeń w miastach i trudnej sytuacji pozostałych przy życiu mieszkańców

Zajęcia korespondują z ogólnymi celami edukacji w zakresie wiedzy o społeczeństwie, pozwalając uczestnikom wykorzystywać zdobytą wiedzę do tworzenia własnej wypowiedzi na temat problemów społeczności lokalnej.

Zajęcia obejmują następujące treści nauczania:

  1. Społeczność regionalna 
  • uczeń  znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów,
  • uczeń  znajduje historyczny kontekst współczesnych wyzwań i problemów społeczności lokalnej (np. architektura i komunikacja w mieście odbudowanym ze zniszczeń II wojny światowej na przykładzie Gdańska), formułowanie sądów dotyczących tych problemów.