Nowa oferta edukacyjna do wystawy czasowej LAS. SCHRONIENIE OFIAR | KRYJÓWKA ZBRODNI - szkoły
Zespół edukacyjny zaprasza do udziału w warsztatach i zajęciach zorganizowanych wokół najnowszej ekspozycji czasowej Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku LAS. SCHRONIENIE OFIAR | KRYJÓWKA ZBRODNI.
Szczegóły dotyczące zapisów oraz wszelkich niezbędnych informacji udziela dział edukacji - prosimy o przesyłanie zgłoszeń oraz zapytań na adres mailowy: edukacja@muzeum1939.pl
Proponowane zajęcia:
Wspomnienia wojny – cena oporu
7 września 1939 r. gen. Eberhardt oddaje honory poddającemu Wojskową Składnicę Tranzytową na Westerplatte mjr. Sucharskiemu. Taki obraz, utrwalony na fotografii, miał świadczyć o tym, że Niemcy prowadzą wojnę w „rycerski” sposób. W tym samym czasie, kiedy niemiecka propaganda tworzy mit szlachetnego Wehrmachtu, już od 2 września funkcjonuje obóz koncentracyjny Stutthof, a Polacy z Wolnego Miasta Gdańska są katowani w więzieniach Gestapo.
W realiach wojny las pełni różne funkcje. Na Westerplatte jest sojusznikiem żołnierzy broniących polskiej placówki. W KL Stutthof, Piaśnicy czy Rudzkim Moście stanowi miejsce ukrycia niemieckich zbrodni. W końcu – dla zdekonspirowanych członków różnych podziemnych organizacji stwarza ostatnią szansę na przetrwanie niemieckiego lub sowieckiego terroru.
Warsztaty osadzone na wystawie LAS – schronienie ofiar. Kryjówka zbrodni obejmują wybrane zagadnienia związane z historią polskiego doświadczenia II wojny światowej. Dzięki aktywnym metodom pracy uczniowie będą mogli poznać i zrozumieć rolę lasu podczas działań zbrojnych – jako miejsca operowania oddziałów partyzanckich i ukrycia ocalałych z Holokaustu. Warsztaty mogą stanowić dla uczniów zarówno przygotowanie do omówienia historii II wojny światowej, jak i jej rekapitulację.
Podstawa programowa Liceum–Technikum (poziom podstawowy i rozszerzony): XLVI, XLVIII, XLIX, L
Lekcje muzealne przeznaczone są dla VIII klas szkół podstawowych i poziomu ponadpodstawowego. Odbywają się w czwartki o godz. 10.00. Czas trwania: 60 min.
Farbą i Pędzlem. Tworzenie dzieł sztuki inspirowanych wystawą czasową
Dzieła Wilhelma Sasnala, Mirosława Białki, Magdaleny Abakanowicz, czy wreszcie sztuka obozowa tworzona w czasie II wojny światowej do dziś mogą stanowić twórczą inspirację dla małych artystów. Prezentowane przy okazji wystawy czasowej prace, posłużą najmłodszym do poznania rozmaitych technik malarskich oraz zainspirują do własnej, twórczej interpretacji. Przyroda i historia będą stanowić punkt wyjścia do artystycznego wyrażenia swoich emocji.
Zajęcia zostały zintegrowane ze szkolną podstawą programową w zakresie:
Szkoła podstawowa
I etap edukacyjny: klasy I-III w podpunktach:
cele ogólne - II.3, IV.11, treści nauczania – V.2.2, V.2.7, V.2.8.
Leśne skarby. Tworzenie sztuki z natury
Mech, kora, suszona trawa i szyszki stanowią nie tylko naturalne piękno, ale mogą również posłużyć, jako twórcze narzędzia. Warsztaty organizowane przy okazji wystawy czasowej LAS. SCHRONIENIE OFIAR | KRYJÓWKA ZBRODNI pozwolą uczniom szkół podstawowych na odkrycie niekonwencjonalnych materiałów i metod twórczego wyrazu. Wykonane na zajęciach prace, mogą stanowić zaledwie początek twórczej drogi naszych małych artystów.
Zajęcia zostały zintegrowane ze szkolną podstawą programową w zakresie:
Szkoła podstawowa
I etap edukacyjny: klasy I-III w podpunktach:
cele ogólne - II.3, IV.11, treści nauczania – V.2.3, V.2.4, V.2.7, V.2.8.
Leśne opowieści - Korzeń drzewa z Westerplatte
W trakcie prac archeologicznych, nieopodal dzisiejszego Cmentarza Żołnierzy Wojska Polskiego na Westerplatte został wydobyty korzeń dębu szypułkowego. Prezentowany dziś na wystawie czasowej LAS. SCHRONIENIE OFIAR | KRYJÓWKA ZBRODNI, stanowi jej centralny punkt. Jego niepowtarzalna forma może być interpretowana w różny sposób. To właśnie realizacja dziecięcych pomysłów, nieograniczonych zamkniętym postrzeganiem dorosłego człowieka, stanowi nadrzędny cel naszych zajęć. Czy korzeń z Westerplatte przypomina zwierzę? Czy może fantastyczny obiekt? O tym zadecydują uczniowie, którzy stworzą za podstawie swojej interpretacji wyjątkowe dzieła przy wykorzystaniu ekologicznych, naturalnych materiałów.
Zajęcia zostały zintegrowane ze szkolną podstawą programową w zakresie:
Szkoła podstawowa
I etap edukacyjny: klasy I-III w podpunktach:
cele ogólne - II.3, IV.11, treści nauczania – V.2.3, V.2.4, V.2.7, V.2.8.
Las w czasie wojny. Przetrwanie, historia, natura.
Które drewno jest najlepsze na opał? Jak zachować czystość i zdrowie w warunkach leśnych? Czy wreszcie: co partyzant miał w plecaku? Na te oraz na wiele innych pytań odpowiedzi dostarczą warsztaty zorganizowane przy okazji prezentacji wystawy czasowej: „Las. Schronienie ofiar | kryjówka zbrodni”. Zajęcia pozwolą zrozumieć uczestnikom trudy życia w lesie w trakcie okupacji niemieckiej na ziemiach polskich. Uczniowie nabędą praktycznych umiejętności, pracując z materiałem źródłowym, naturalnymi surowcami pozyskanymi z lasu i z epokowym wyposażeniem w postaci replik dawniej używanych przedmiotów. Warsztat obejmie również zwiedzanie wystawy czasowej, podczas której uczniowie samodzielnie odkryją przeszłość zapisaną
w strukturze drzew. Zajęcia mają na celu nie tylko edukację historyczną, ale również pobudzenie wśród uczniów wrażliwości ekologicznej. Dzięki pracy z naturalnymi materiałami i ich praktycznym wykorzystaniu, nasi podopieczni dostrzegą przyrodnicze bogactwo naszego kraju. Obok odkrywania tajemnic przeszłości zapisanej pośród drzew
w polskich lasach i praktycznych umiejętności, uczestnicy zyskają wiedzę przyrodniczą – szczególnie cenną w obliczu współczesnych problemów społecznych.
Zajęcia zostały zintegrowane ze szkolną podstawą programową w zakresie:
Szkoła podstawowa
Geografia, II etap edukacyjny: klasy IV–VIII w podpunktach
Cele kształcenia – wymagania ogólne: III.3, III.6.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe: IX.12, IX.14, IX.16.
Biologia, II etap edukacyjny: klasy IV-VIII w podpunktach
Cele kształcenia – wymagania ogólne: VI.1, VI.2.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe: V. 4, V.5.
Historia, II etap edukacyjny: klasy V-VIII w podpunktach
Cele kształcenia – wymagania ogólne: I.3, I.4.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe: XXXII.3, XXXIII.2, XXXIV.1, XXXIV.2, XXXIV.4.
Szkoła ponadpodstawowa:
Biologia, w podpunktach:
Cele kształcenia – wymagania ogólne: VI.1.
Geografia, w podpunktach:
Cele kształcenia – wymagania ogólne: I.5, II.3, II.9, II.10, III.1, III.4.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe: X.4, X.5,
Historia, w podpunktach:
Cele kształcenia – wymagania ogólne: I.1, I.2.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe: XLV.3, XLVIII.2, XLVIII.3, XLVIII.4, XLVIII.5, XLIX.1, XLIX.2, XLIX.3, L.5, L.6.