To obiekt, w którym odwiedzający Muzeum Westerplatte i Wojny 1939 będą rozpoczynać swoją podróż przez dzieje półwyspu i pierwszych dni II wojny światowej. Zgodnie z zaleceniami Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków budynek, a także wielostanowiskowy parking dla samochodów osobowych i autokarów będą zlokalizowane poza terenem Wojskowej Składnicy Tranzytowej, a tym samym poza obszarem objętym wpisem do rejestru zabytków, stanowiącym granicę pola bitewnego.
Cel inwestycji
Głównym celem inwestycji jest zapewnienie zaplecza informacyjno-obsługowego turystom zwiedzającym teren półwyspu i Muzeum Westerplatte i Wojny 1939. Sam budynek ma także stanowić przestrzeń, w której będzie można przeprowadzić zajęcia edukacyjne i animacyjne. Dzięki połączeniu w spójną funkcjonalną całość z parkingiem będzie pełnił funkcję kompleksowej obsługi osób zwiedzających muzeum oraz ogólnodostępnych terenów półwyspu Westerplatte.
Obszar objęty inwestycją
Obiekty powstaną na obszarze, na którym obecnie znajduje się parking, oraz terenie niezagospodarowanym, graniczącym od wschodu z wydmami brzegu Zatoki Gdańskiej. Planowana inwestycja przyczyni się do poprawy warunków parkowania, zarówno pod względem jakościowym, jak i ilościowym, oraz rozpocznie nowy etap w funkcjonowaniu niezwykle wartościowego historycznie terenu, jakim jest Pole Bitwy na Westerplatte.
Zakres inwestycji
Projektowany Punkt Obsługi Ruchu Turystycznego to wielofunkcyjny, trzykondygnacyjny budynek użyteczności publicznej.
Bryła obiektu będzie miała współczesny charakter o nieregularnym rzucie, którego nie da się ominąć ani nie zauważyć odwiedzając Półwysep Westerplatte. Kierunki elewacji zostaną dostosowane do otoczenia i lokalizacji projektowanego parkingu.
Całkowita powierzchnia zabudowy wyniesienie ok. 900 m2, natomiast powierzchnia użytkowa budynku będzie o ok. 1000 m2 większa. Na parterze będą zlokalizowane kasy biletowe, sklep z pamiątkami oraz otwarta przestrzeń wystawiennicza. W budynku znajdą się sale edukacyjne, restauracja widokowa oraz pomieszczenia biurowe. Na ostatnim poziomie przewidziano stworzenie otwartych tarasów widokowych, przykrytych ażurową konstrukcją stalową.
Projektowany parking przewiduje 20 miejsc postojowych dla autobusów oraz 169 dla samochodów osobowych (w tym wydzielone miejsca dla osób niepełnosprawnych, rodzin i pojazdów elektrycznych). Wjazd na parking będzie możliwy od strony ulicy Sucharskiego.
Docelowe zagospodarowanie terenu będzie pozbawione barier architektonicznych, które mogłoby wykluczać osoby z ograniczoną możliwością poruszania się. Cały teren zostanie oświetlony oprawami LED. Przewidziano także monitoring zewnętrzny terenu.
Do strefy wjazdowej zostanie przeniesiony napis „Westerplatte”, który obecnie znajduje się na terenie Wojskowej Składnicy Tranzytowej.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.