„Musimy pamiętać o liczbach” – premiera książki „Arithmetic of War: WWII Battles in 15 Infographics”

We wtorek 11 października w sali kinowej MIIWŚ odbyło się kolejne wydarzenie z cyklu „Spotkania z historią”. Tym razem było ono poświęcone premierze i promocji albumu „Arithmetic of War: WWII Battles in 15 Infographics”. Goście mogli zaznajomić się z kulisami powstawania tej nietuzinkowej publikacji i bliżej poznać jej współtwórców.

 

Nie na co dzień czytelnicy mają okazję, by poznać proces powstawania książki, począwszy od samej koncepcji, a skończywszy na odbiorze gotowych egzemplarzy z drukarni. Taka sposobność nadarzyła się podczas wtorkowej premiery „Arithmetic of War”. Licznie zgromadzeni goście, w tym uczestnicy konferencji World Battlefield Museums Forum, mogli się przekonać, że jest to książka, która z pewnością przykuwa uwagę. Na niemal 300 stronach spójnie połączono walory albumu i publikacji nasyconej rzetelnymi faktami dotyczącymi wojny.

 

Tytułowa arytmetyka wojny powinna budzić skojarzenie ze ścisłymi obliczeniami dotyczącymi wojny. Publikacja zawiera dokładne i bardzo wymowne zestawienia liczbowe. Dlaczego jest to ważne?

 

„Musimy pamiętać o liczbach, aby zilustrować skalę zaangażowanych sił i środków. Trzeba uwzględniać liczby, by rozumieć, dlaczego wydarzenia miały taki, a nie inny przebieg. W liczbach często jest wyjaśnienie rozwoju wypadków” – zaznaczył na wstępie dr hab. Grzegorz Berendt, dyrektor Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.

 

Jednak prezentowana książka nie składa się wyłącznie z tabel i obliczeń. Gdyby tak było, odbiór trudnych treści, dotyczących m.in. strat wojennych, byłby znacznie bardziej problematyczny, zwłaszcza dla czytelnika, który nie jest historykiem. Należało zatem poszukać kompromisu między twardymi danymi a atrakcyjnością przekazu i szybkością przepływu informacji. Do tego zagadnienia odniósł się Karol Szejko, redaktor naczelny publikacji i jej współautor:

 

„Treści graficzne przekazywane są szybko. Młodzi ludzie koncentrują się oglądaniu atrakcyjnego obrazu” – zaznaczył. Dodał również, że wyzwaniem było także odejście od konserwatywnych kanonów narracji opartej wyłącznie na połączeniu tekstu i zdjęć archiwalnych. „Ta idea jest dobra, ale znów pojawia się pytanie, jak trafić do szerokiego grona publiczności, zwłaszcza w przedziale 15–25 lat” – podkreślił.

 

Z tych względów w prezentowanej książce nie brakuje wielu nowatorskich, często zaskakujących zabiegów edytorskich i graficznych, co jest w pełni zamierzonym działaniem. Zwróciła na nie uwagę Natalia Gawryluk, redaktor naczelny, grafik i projektant publikacji, akcentując charakterystyczny element, który pojawia się w całej publikacji, a mianowicie – oś czasu.

 

„Na niej nanizane są kolejne wydarzenia, jak koraliki, w kolejności chronologicznej. To pozwala czytelnikowi zawsze odnaleźć się w danym miejscu, w bitwie. Powyżej osi znajduje się główna narracja w postaci krótkich tekstów, które są uzupełnione ciekawostkami i odnośnikami do dodatków na końcu książki. Poniżej osi są umieszczone dodatki wizualne, czyli mapy, zdjęcia i infografiki. Prowadzona w ten konsekwentny sposób praca graficzna pozwoliła na stworzenie powtarzalnego rytmu, który organizuje treści w książce, a zarazem pozwala na dużą elastyczność i dynamizm komponowania infografik” – wyjaśniła.

 

Autorzy wyjawili też liczne szczegóły z pracy nad publikacją, posiłkując się ciekawą i bogato ilustrowaną prezentacją multimedialną. Goście spotkania mogli poznać nie tylko genezę powstania albumu, ale i wiele informacji odnoszących się do samej pracy twórczej.

 

Wtorkowe spotkanie było połączone z promocyjną sprzedażą książki, która trafiła już do rąk pierwszych czytelników. Wszystkich zainteresowanych jej nabyciem zapraszamy do stacjonarnego punktu sprzedaży oraz zakupów w naszym sklepie online:

KUP ON-LINE

 

Więcej informacji o publikacji można znaleźć TUTAJ.