Lekcje i warsztaty muzealne w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku to zajęcia, które w sposób przystępny, a jednocześnie pełen szacunku, przybliżają najmłodszym i młodzieży dramatyczne doświadczenia czasu wojny.
Spotkania odbywają się zarówno w salach edukacyjnych, jak i w wybranych częściach wystawy głównej, wystaw czasowych oraz dziecięcej. To przestrzeń, w której historia staje się bliska i zrozumiała, skłaniając do refleksji nad losem ludzi w czasie konfliktu oraz nad wartością pokoju i wolności.
Zajęcia w Muzeum dla zorganizowanych grup odbywają się we wtorki o godz. 11:00 oraz od środy do piątku o godz. 10:00 i 12:00.
Dopuszczalna liczebność grupy: 26 uczniów + 2 opiekunów.
Koszt: 5 zł – przedszkole, 10 zł – pozostali, opiekunowie bezpłatnie.
Szlakiem niedźwiedzia Wojtka
To opowieść, która w przystępny sposób wprowadza najmłodszych w historię II wojny światowej. Wśród dramatycznych wydarzeń tego konfliktu niewiele jest wątków, które można opowiedzieć z dziecięcą lekkością i nadzieją. Jednym z nich są losy niezwykłego kaprala Wojtka – niedźwiedzia, który stał się symbolem armii generała Andersa. Zajęcia poświęcone jego historii pomogą uczniom nie tylko lepiej poznać przeszłość, ale także ją polubić.
Czas trwania: 60-75 minut
Co to jest muzeum?
Muzeum to znacznie więcej niż tylko gabloty z zabytkami. Zapraszamy do odkrywania tajemnic poszczególnych działów MIIWŚ oraz wyjątkowych przedmiotów, które na co dzień pozostają ukryte w naszych magazynach i pracowniach. Być może ta podróż obudzi w Was pasję, która w przyszłości zaprowadzi Was do pracy w naszym zespole.
Czas trwania: 60 minut
Szlakiem niedźwiedzia Wojtka
To opowieść, która w przystępny sposób wprowadza najmłodszych w historię II wojny światowej. Wśród dramatycznych wydarzeń tego konfliktu niewiele jest wątków, które można opowiedzieć z dziecięcą lekkością i nadzieją. Jednym z nich są losy niezwykłego kaprala Wojtka – niedźwiedzia, który stał się symbolem armii generała Andersa. Zajęcia poświęcone jego historii pomogą uczniom nie tylko lepiej poznać przeszłość, ale także ją polubić.
Czas trwania: 60-75 min.
Podróż w czasie. Historia pewnej rodziny i jej mieszkania (wyłącznie dla 3 kl. SP)
Poznaj historię warszawskiej rodziny w czasie wojny przemierzając wraz z nią kolejne etapy niemieckiej okupacji Polski. W odtworzonym mieszkaniu z przełomu lat trzydziestych i czterdziestych XX w., w wielu zakamarkach czekają na odkrycie informacje, dzięki którym powstaje opowieść o okupacyjnych losach Polaków. Specjalnie przygotowana ekspozycja pozwala „dotknąć historii” i zmierzyć się z problemami, które stawiała przed mieszkańcami wojna.
Czas trwania: 75-90 min.
Podróż w czasie. Historia pewnej rodziny i jej mieszkania
Poznaj historię warszawskiej rodziny w czasie wojny przemierzając wraz z nią kolejne etapy niemieckiej okupacji Polski. W odtworzonym mieszkaniu z przełomu lat trzydziestych i czterdziestych XX w., w wielu zakamarkach czekają na odkrycie informacje, dzięki którym powstaje opowieść o okupacyjnych losach Polaków. Specjalnie przygotowana ekspozycja pozwala „dotknąć historii” i zmierzyć się z problemami, które stawiała przed mieszkańcami wojna.
Czas trwania: 90 min.
Jak piasek sypnięty w oczy
Aleksander Kamiński, autor Kamieni na szaniec, opisując działania małego sabotażu, porównał je do piasku sypanego w oczy, ukłucia komara czy drzazgi wbitej pod paznokieć – drobnych, lecz niezwykle dotkliwych ciosów wymierzonych okupantowi. Lekcja przybliża losy młodych konspiratorów z Organizacji Małego Sabotażu WAWER, którzy – często jako harcerze – podejmowali ryzykowne akcje, by ośmieszać Niemców, podważać ich autorytet i dodawać otuchy polskiemu społeczeństwu w trudnych latach okupacji oraz podtrzymywać wiarę w ostateczne zwycięstwo.
Czas trwania: 75-90 min.
Między strachem a nadzieją: codzienność pod okupacją (wyłącznie dla 6 kl. SP)
Wojna to nie tylko bombardowania, bitwy i wielkie ofensywy. Podczas niemieckiej okupacji w Europie to codzienne trudy życia – celowo potęgowane przez okupanta – najbardziej doskwierały ludności cywilnej. Dowiedz się, jak w tych trudnych latach ludzie radzili sobie z niedoborami żywności, odzieży i podstawowych środków do życia, jak wykorzystywali pomysłowość i solidarność, by przetrwać i zachować godność w warunkach okupacyjnej rzeczywistości.
Czas trwania: 90-105 min.
Umysł przed siłą (wyłącznie dla 6 kl. SP)
Wykrywacz metalu, krótkofalówka czy szczepienia przeciwko tyfusowi – to osiągnięcia, z których korzystamy również i dzisiaj. Niewiele osób jednak wie, że ich powstanie zawdzięczamy polskim naukowcom, którzy poprzez swoją pracę przyczynili się do pokonania Niemiec podczas II wojny światowej. Lekcja przypomni o wybitnych przedstawicielach polskiej nauki, których umiejętności wpłynęły na zwycięskie dla aliantów zakończenie II wojny światowej.
Czas trwania: 75-90 min.
Znaki nadziei (wyłącznie dla 6 kl. SP)
Jak wielką moc mogą mieć dwa palce uniesione w geście zwycięstwa, proste symbole malowane na murach czy kwiaty w narodowych barwach, zasadzone w ogrodzie? W czasie niemieckiej okupacji w wielu krajach Europy pojawiały się znaki, które stawały się cichym, lecz wymownym manifestem sprzeciwu wobec III Rzeszy. Niepozorne malunki na ścianach i codzienne gesty odwagi niosły przesłanie nadziei, jedności i wiary w zwycięstwo wolnego świata nad brutalnością okupanta.
Czas trwania: 75-90 min.
„Prawda czy fałsz? Odkrywamy świat fake’ów” (Uwaga! Oferta obowiązuje do 31.10.2025)
Warsztaty z towarzyszącym zwiedzaniem wystawy czasowej „Fake (f)or Real: A History of Forgery and Falsification” to okazja, by odkryć świat fałszerstw i manipulacji – od starożytności po współczesność. Uczestnicy zobaczą, jak ideologie i osobiste przekonania mogą zniekształcać rzeczywistość i prowadzić do dezinformacji. W części warsztatowej będą mogli w kreatywny sposób analizować i odkrywać mechanizmy oszustw, rozwijając swoją wrażliwość informacyjną i umiejętność krytycznego myślenia.
Czas trwania: ok. 90 min.
Polskie Państwo Podziemne
Na tle Europy okupowanej przez Niemców przykład Polski stanowi wyjątkowy fenomen. Obok działań zbrojnych rozwijała się powszechna działalność podziemna – wydawnicza, prasowa oraz tajne szkolnictwo. Podczas lekcji edukator muzealny przybliży uczniom te zagadnienia, a także wiele innych aspektów funkcjonowania Polskiego Państwa Podziemnego, pokazując, jak ogromny wysiłek i determinacja pozwoliły społeczeństwu polskiemu przetrwać w trudnych latach okupacji i zachować swoją tożsamość.
Czas trwania: 75-90 min.
Między strachem a nadzieją: codzienność pod okupacją
Wojna to nie tylko bombardowania, bitwy i wielkie ofensywy. Podczas niemieckiej okupacji w Europie to codzienne trudy życia – celowo potęgowane przez okupanta – najbardziej doskwierały ludności cywilnej. Dowiedz się, jak w tych trudnych latach ludzie radzili sobie z niedoborami żywności, odzieży i podstawowych środków do życia, jak wykorzystywali pomysłowość i solidarność, by przetrwać i zachować godność w warunkach okupacyjnej rzeczywistości.
Czas trwania: 90-105 min.
Sekrety Enigmy
Wojna to nie tylko bitwy i broń – to także walka o informacje. Umiejętność zachowania tajemnicy i odszyfrowywania wrogich kodów mogła przesądzić o losach całych kampanii. To właśnie dzięki genialnym umysłom polskich kryptologów udało się złamać szyfr Enigmy – niemieckiej maszyny, uznawanej za niemożliwą do rozszyfrowania. Podczas zajęć, wspólnie z muzealnymi edukatorami, wyruszycie w fascynującą podróż do świata kryptologii, odkrywając tajniki szyfrów i historie ludzi, którzy swoimi odkryciami znacząco wpłynęli na bieg II wojny światowej.
Czas trwania: 75-90 min.
„Kto ratuje jedno życie…”. Pomoc niesiona współobywatelom
… - ratuje cały świat.” W czasie niemieckiej okupacji dyplomaci, działacze społeczni i zwykli ludzie podejmowali niezwykły wysiłek, by pomagać ludności żydowskiej. Podczas zajęć na wystawie głównej MIIWŚ edukatorzy przybliżą uczniom sylwetki wybitnych członków Rady Pomocy Żydom „Żegota” oraz innych Polaków, którzy ryzykowali własnym życiem, by ratować sąsiadów. Lekcja pozwoli uczniom lepiej zrozumieć tragedię Zagłady oraz odwagę tych, którzy nie pozostali obojętni wobec okrucieństwa okupanta.
Czas trwania: 90-105 min.
Jak piasek sypnięty w oczy
Aleksander Kamiński, autor Kamieni na szaniec, opisując działania małego sabotażu, porównał je do piasku sypanego w oczy, ukłucia komara czy drzazgi wbitej pod paznokieć – drobnych, lecz niezwykle dotkliwych ciosów wymierzonych okupantowi. Lekcja przybliża losy młodych konspiratorów z Organizacji Małego Sabotażu WAWER, którzy – często jako harcerze – podejmowali ryzykowne akcje, by ośmieszać Niemców, podważać ich autorytet i dodawać otuchy polskiemu społeczeństwu w trudnych latach okupacji oraz podtrzymywać wiarę w ostateczne zwycięstwo.
Czas trwania: 75-90 min.
Dzieci wojny: historie, które trzeba poznać
III Rzesza Niemiecka i Związek Sowiecki podczas II wojny światowej pozbawiły życia, zdrowia i dachu nad głową miliony ludzi. Najbardziej dramatycznie skutki wojny odczuły jednak dzieci – najmłodsi, dla których codzienność stała się walką o przetrwanie, a dzieciństwo naznaczone zostało cierpieniem, przymusową ewakuacją, głodem i strachem przed okrucieństwem okupanta.
Czas trwania: 75-90 min.
Umysł przed siłą
Wykrywacz metalu, krótkofalówka czy szczepienia przeciwko tyfusowi – to osiągnięcia, z których korzystamy również i dzisiaj. Niewiele osób jednak wie, że ich powstanie zawdzięczamy polskim naukowcom, którzy poprzez swoją pracę przyczynili się do pokonania Niemiec podczas II wojny światowej. Lekcja przypomni o wybitnych przedstawicielach polskiej nauki, których umiejętności wpłynęły na zwycięskie dla aliantów zakończenie II wojny światowej.
Czas trwania: 75-90 min.
Znaki nadziei
Jak wielką moc mogą mieć dwa palce uniesione w geście zwycięstwa, proste symbole malowane na murach czy kwiaty w narodowych barwach, zasadzone w ogrodzie? W czasie niemieckiej okupacji w wielu krajach Europy pojawiały się znaki, które stawały się cichym, lecz wymownym manifestem sprzeciwu wobec III Rzeszy. Niepozorne malunki na ścianach i codzienne gesty odwagi niosły przesłanie nadziei, jedności i wiary w zwycięstwo wolnego świata nad brutalnością okupanta.
Czas trwania: 75-90 min.
Czy można wrócić do domu, którego już nie ma? Polacy wobec powojennej rzeczywistości
Podczas zajęć uczniowie poznają historie osób, które po zakończeniu II wojny światowej musiały zmierzyć się z trudnym powrotem do codzienności. Razem zastanowimy się, co znaczyło „wracać” do zrujnowanych miast, odnajdywać swoje miejsce w nowych granicach i budować życie w kraju, który uległ ogromnym zmianom politycznym, społecznym i kulturowym. Zajęcia pozwolą młodym ludziom lepiej zrozumieć dramatyzm powojennego doświadczenia oraz dylematy, z jakimi mierzyli się zwykli ludzie – od utraty bliskich i domu, po konieczność zaczynania wszystkiego od nowa.
Czas trwania: 90-105 min.
„Prawda czy fałsz? Odkrywamy świat fake’ów” (Uwaga! Oferta obowiązuje do 31.10.2025)
Warsztaty z towarzyszącym zwiedzaniem wystawy czasowej „Fake (f)or Real: A History of Forgery and Falsification” to okazja, by odkryć świat fałszerstw i manipulacji – od starożytności po współczesność. Uczestnicy zobaczą, jak ideologie i osobiste przekonania mogą zniekształcać rzeczywistość i prowadzić do dezinformacji. W części warsztatowej będą mogli w kreatywny sposób analizować i odkrywać mechanizmy oszustw, rozwijając swoją wrażliwość informacyjną i umiejętność krytycznego myślenia.
Czas trwania: ok. 90 min.
Sługa, przyjaciel, symbol? O zwierzętach w literaturze i historii (Uwaga! Oferta obowiązuje do 19.12.2025)
Zajęcia łączą analizę literacką z refleksją etyczną nad relacją człowieka ze światem zwierząt. Punktem wyjścia do dyskusji będzie Folwark zwierzęcy George’a Orwella – uczniowie zastanowią się nad znaczeniem symboliki zwierząt, mechanizmami manipulacji, pojęciem wolności oraz odpowiedzialnością. Następnie młodzież weźmie udział w zwiedzaniu wystawy czasowej Fauna. Zwierzęta na wojnie i ich ludzie, która ukazuje różnorodne postawy ludzi wobec zwierząt w kontekście wojennym. Poprzez poruszające historie i eksponaty uczestnicy będą mogli rozwijać empatię, krytyczne myślenie oraz wrażliwość moralną, a także zrozumieć, jak wojna wpływała na wszystkie istoty – ludzkie i zwierzęce.
Czas trwania: 90-105 min.
Czy można wrócić do domu, którego już nie ma? Polacy wobec powojennej rzeczywistości
Podczas zajęć uczniowie poznają historie osób, które po zakończeniu II wojny światowej musiały zmierzyć się z trudnym powrotem do codzienności. Razem zastanowimy się, co znaczyło „wracać” do zrujnowanych miast, odnajdywać swoje miejsce w nowych granicach i budować życie w kraju, który uległ ogromnym zmianom politycznym, społecznym i kulturowym. Zajęcia pozwolą młodym ludziom lepiej zrozumieć dramatyzm powojennego doświadczenia oraz dylematy, z jakimi mierzyli się zwykli ludzie – od utraty bliskich i domu, po konieczność zaczynania wszystkiego od nowa.
Czas trwania: 90-105 min.
Polskie Państwo Podziemne
Na tle Europy okupowanej przez Niemców przykład Polski stanowi wyjątkowy fenomen. Obok działań zbrojnych rozwijała się powszechna działalność podziemna – wydawnicza, prasowa oraz tajne szkolnictwo. Podczas lekcji edukator muzealny przybliży uczniom te zagadnienia, a także wiele innych aspektów funkcjonowania Polskiego Państwa Podziemnego, pokazując, jak ogromny wysiłek i determinacja pozwoliły społeczeństwu polskiemu przetrwać w trudnych latach okupacji i zachować swoją tożsamość.
Czas trwania: 75-90 min.
Sekrety Enigmy
Wojna to nie tylko bitwy i broń – to także walka o informacje. Umiejętność zachowania tajemnicy i odszyfrowywania wrogich kodów mogła przesądzić o losach całych kampanii. To właśnie dzięki genialnym umysłom polskich kryptologów udało się złamać szyfr Enigmy – niemieckiej maszyny, uznawanej za niemożliwą do rozszyfrowania. Podczas zajęć, wspólnie z muzealnymi edukatorami, wyruszycie w fascynującą podróż do świata kryptologii, odkrywając tajniki szyfrów i historie ludzi, którzy swoimi odkryciami znacząco wpłynęli na bieg II wojny światowej.
Czas trwania: 75-90 min.
„Kto ratuje jedno życie…”. Pomoc niesiona współobywatelom
… - ratuje cały świat.” W czasie niemieckiej okupacji dyplomaci, działacze społeczni i zwykli ludzie podejmowali niezwykły wysiłek, by pomagać ludności żydowskiej. Podczas zajęć na wystawie głównej MIIWŚ edukatorzy przybliżą uczniom sylwetki wybitnych członków Rady Pomocy Żydom „Żegota” oraz innych Polaków, którzy ryzykowali własnym życiem, by ratować sąsiadów. Lekcja pozwoli uczniom lepiej zrozumieć tragedię Zagłady oraz odwagę tych, którzy nie pozostali obojętni wobec okrucieństwa okupanta.
Czas trwania: 90-105 minut
Dzieci wojny: historie, które trzeba poznać
III Rzesza Niemiecka i Związek Sowiecki podczas II wojny światowej pozbawiły życia, zdrowia i dachu nad głową miliony ludzi. Najbardziej dramatycznie skutki wojny odczuły jednak dzieci – najmłodsi, dla których codzienność stała się walką o przetrwanie, a dzieciństwo naznaczone zostało cierpieniem, przymusową ewakuacją, głodem i strachem przed okrucieństwem okupanta.
Czas trwania: 75-90 min.
Umysł przed siłą
Wykrywacz metalu, krótkofalówka czy szczepienia przeciwko tyfusowi – to osiągnięcia, z których korzystamy również i dzisiaj. Niewiele osób jednak wie, że ich powstanie zawdzięczamy polskim naukowcom, którzy poprzez swoją pracę przyczynili się do pokonania Niemiec podczas II wojny światowej. Lekcja przypomni o wybitnych przedstawicielach polskiej nauki, których umiejętności wpłynęły na zwycięskie dla aliantów zakończenie II wojny światowej.
Czas trwania: 75-90 min.