Koncerty plenerowe - Orkiestra symfoniczna i zespół baletowy | Jazz Band Młynarski-Masecki | Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk”

Koncerty plenerowe - Orkiestra symfoniczna i zespół baletowy | Jazz Band Młynarski-Masecki | Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk”

Zapraszamy 5-7 maja br. na koncerty plenerowe organizowane w ramach II edycji Festiwalu Kultury Utraconej - wydarzenia, dzięki któremu można zanurzyć się w utraconym świecie II Rzeczpospolitej i poznać jego fenomen. Przed nami trzy muzyczne widowiska:

 

5 maja 2023 r.
piątek, godz. 20.00

Szanowni Państwo, informujemy, że z przyczyn niezależnych od organizatora koncert muzyki klasycznej "To, co nam pozostało" Kompozycje Eugeniusza Morawskiego-Dąbrowy, zostaje przeniesiony do budynku Muzeum II Wojny Światowej na poziom - 3.


BILET NORMALNY 50 zł/ ULGOWY 30 zł


Koncert kompozycji Eugeniusza Morawskiego-Dąbrowy pt. „To, co nam pozostało”. Podczas wydarzenia wybrzmią zachowane utwory polskiego kompozytora: Ulalume i Nevermore – poematy symfoniczne według Edgara Allana Poe, oraz Świtezianka – balet w dwóch aktach.

6 maja 2023 r.
sobota, godz. 20.00
Miejsce: scena plenerowa przy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
BILET NORMALNY 50 zł/ ULGOWY 30 zł


Koncert Jazz Bandu Młynarski-Masecki pt. „Z zadrą w sercu”. Podczas wydarzenia wybrzmią utwory związane z dwoma postaciami: Adamem Astonem – przedwojennym śpiewakiem rozrywkowym, oraz Henrykiem Warsem – przedwojennym pianistą, aranżerem i kompozytorem. Zespół swoim repertuarem niejako rekompensuje stracone szanse pokolenia polskich artystów rozrywkowych.

7 maja 2023 r.
niedziela, godz. 20.00
Miejsce: scena plenerowa przy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
BILET NORMALNY 50 zł/ ULGOWY 30 zł


Koncert koncert muzyki ludowej pt. „A to Polska właśnie!”, zespół Pieśni i Tańca Śląsk. Nasi goście zaprezentują program ukazujący piękno kultury narodowej oraz bogactwo spuścizny regionalnej. Na całokształt widowiska składają się ludowe pieśni i tańce charakterystyczne dla poszczególnych regionów Polski oraz choreografie tańców narodowych.

 

Zainteresowanych zakupem karnetów na Festiwal prosimy o kontakt pod adresem e-mail: rezerwacje@muzeum1939.pl


PEŁEN OPIS WYDARZEŃ:


 

5 maja 2023 r.
piątek
, godz. 20.00
Miejsce: scena plenerowa przy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

To, co nam pozostało
Koncert muzyki klasycznej

BILET NORMALNY 50 zł/ ULGOWY 30 zł
 

Mariusz Mróz (dyrygent Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej)
Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku
Andrzej Morawiec (choreografia)
Świtezianka – Angele Villanueva, dziewczyna – Katarzyna Wyborska, przyjaciółki – Aleksandra Tadych, Zofia Wieteska, Marta Wróbel, Oliwia Żurawska (zespół baletowy)

 

Podczas koncertu wybrzmią zachowane utwory niedocenionego polskiego kompozytora Eugeniusza Morawskiego Dąbrowy (1876–1948) – Ulalume i Nevermore – poematy symfoniczne według Edgara Allana Poe, oraz Świtezianka – balet w dwóch aktach. Cechą charakterystyczną twórczości kompozytora było obrazowe uchwycenie dzieła muzycznego. Wsłuchując się w kompozycje, można odnaleźć szeroką instrumentację, bogate brzmienia, ekspresyjną dynamikę. Morawski inspirował się literaturą, malarstwem i rzeźbą. Większość dzieł kompozytora spłonęła podczas Powstania Warszawskiego. To, co pozostało, odtworzono z pamięci osób bliskich oraz na podstawie głosów poszczególnych instrumentów „widniejących w strzępach nut”. Eugeniusz Morawski otrzymał Nagrodę Państwową w 1933 r., za balet Świtezianka wystawiony przez warszawski Teatr Wielki w 1931 r.

 

Mariusz Mróz (dyrygent)

Dyrygent Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej (od 1992 r.), profesor Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (kierownik Katedry Muzyki Kościelnej) oraz profesor Politechniki Gdańskiej. Był dyrygentem wielu koncertów oratoryjnych, symfonicznych i kameralnych (przygotował ponad 111 tytułów oratoryjnych, z czego 66 koncertów wokalno-instrumentalnych poprowadził osobiście). Koncertował na wielu scenach krajowych i zagranicznych (Belgia, Niemcy, Francja, Hiszpania, Meksyk, Dania, Szwecja, Estonia, Litwa, Rosja, Czechy, Austria, Słowenia, Włochy, Holandia, Węgry, Macedonia). Wziął udział w 32 krajowych i 22 zagranicznych konkursach i festiwalach chóralnych, na których uzyskał ogółem 55 nagród i wyróżnień. Jest autorem publikacji na temat muzyki cerkiewnej, prelegentem na konferencjach naukowych, jurorem na krajowych i zagranicznych konkursach chóralnych.

 

Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku

To utworzona w 1977 r. instytucja zajmująca się organizacją koncertów, inicjacją wydarzeń muzycznych, edukacją młodych odbiorców oraz rynkiem impresaryjnym. Od początku swego istnienia jest związana z odbywającym się co roku w Słupsku Festiwalem Pianistyki Polskiej. Na bogaty dorobek fonograficzny Filharmonii składa się 28 płyt. W 2018 r. jej orkiestra wzięła aktywny udział zarówno w nagraniu ścieżki dźwiękowej, jak i w akcji scenicznej w produkcji filmowej TVN Całe szczęście z Romą Gąsiorowską i Piotrem Adamczykiem w rolach głównych. Instytucja uczestniczyła także w wielu interesujących programach MKiDN oraz Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, m.in.: Dyrygent-rezydent, Moniuszko 2019, Festiwal Wojciech Kilar Przestrzenie, Poranki Muzyczne, oraz w projektach Urzędu Miejskiego w Słupsku i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku, np. uroczysty koncert z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości czy koncert na 100-lecie powrotu Pomorza w granice Rzeczypospolitej i zaślubin Polski z Bałtykiem. Obecnie dyrektorem Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica jest dr hab. Alina Ratkowska – klawesynistka, dyrygentka i animatorka kultury, uhonorowana m.in. Fryderykiem i nagrodą Splendor Gedanensis.

 

Andrzej Morawiec (choreografia)


Tancerz, pedagog, choreograf. Wykładowca metodyki nauczania tańca współczesnego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na specjalności: pedagogika baletowa oraz choreografia i teoria tańca. Nauczyciel tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku. Od 2019 r. nauczyciel tańca współczesnego w Niepublicznej Szkole Sztuki Tańca w Siedlcach. Jego choreografie wzbogacały repertuary m.in.: Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej, Teatru Miejskiego w Gdyni, Kieleckiego Teatru Tańca, Teatru Rozrywki w Chorzowie. Dwukrotnie wyróżniony przez dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej Nagrodą Indywidualną II stopnia za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce. W 2010 r. uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej. W 2014 r. odznaczony tytułem Zasłużony dla Kultury Polskiej przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Zdobywca nagrody ufundowanej przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS za choreografię numeru dowolnego na XXI Ogólnopolskim Konkursie Tańca im. Wojciecha Wiesiołowskiego w 2019 r. W 2022 r. nagrodzony przez dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej Nagrodą indywidualną I stopnia za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce oraz Nagrodą Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie dla nauczyciela akademickiego II stopnia za działalność artystyczną, dydaktyczną i organizacyjną. Założyciel nieformalnej grupy projektowej More Dancers Project, której celem jest wspieranie młodych talentów sztuki tańca.

 

Zespół baletowy: Angele Villanueva, Katarzyna Wyborska, Aleksandra Tadych, Zofia Wieteska, Marta Wróbel, Oliwia Żurawska


Absolwentki Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny- Sobczak w Gdańsku. Biorą czynny udział w konkursach w kraju i za granicą. Regularnie udzielają się w projektach realizowanych przez choreografa Andrzeja Morawca. Związane z lokalnymi teatrami w Gdańsku, Sopocie, Gdyni. Angele Villanueva jest laureatką International Competition of Classic and Contemporary Choreography Mysl-Potok w Kijowie, XXI i XXII Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku oraz XI Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego im. Bożeny Kociołkowskiej w Bytomiu. Katarzyna Wyborska jest laureatką I nagrody XIV Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołowskiego w kategorii tańca współczesnego. Zofia Wieteska jest laureatką III miejsca XII Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego im. Bożeny Kociołkowskiej w Bytomiu. Marta Wróbel jest finalistką XXII Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołowskiego w Gdańsku w kategorii taniec klasyczny w grupie starszej. Oliwia Żurawska występowała m.in. w spektaklach Królewna Śnieżka i Śpiąca królewna na deskach Opery Bałtyckiej. Czynnie brała udział w projekcie Les beaux de la jeunesse w choreografii Fracois Maudit.


 

6 maja 2023 r.
sobota, godz. 20.00
Miejsce:
scena plenerowa przy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

Z zadrą w sercu
Koncert muzyki rozrywkowej w klimacie dwudziestolecia międzywojennego

BILET NORMALNY 50 zł/ ULGOWY 30 zł

Jazz Band Młynarski-Masecki

 

Podczas koncertu zabrzmią utwory pochodzące z płyty Z zadrą w sercu, Jazz Bandu Młynarski- Masecki. Utwory, których będzie można wysłuchać, skupiają się wokół ducha dwóch postaci: Adama Astona – najwybitniejszego przedwojennego polskiego śpiewaka rozrywkowego, oraz Henryka Warsa – najważniejszego polskiego przedwojennego pianisty, aranżera i kompozytora. Koncert będzie doskonałą okazją do zapoznania się z rozrywką na najwyższym poziomie. Instrumentacja potężnego składu, charakterystyczna akcentacja prezentowanych numerów niczym z przedwojennych szlagierów dostarczy niezapomnianych wrażeń muzycznych.

 

Jazz Band Młynarski-Masecki


Zespół powołany do życia przez Marcina Maseckiego oraz Jana Emila Młynarskiego. Odwołuje się do tradycji polskich orkiestr jazzowych okresu międzywojennego. W repertuarze Jazz Bandu są utwory swingowe, w większości nieznane. Nie brakuje też kilku wyjątkowych tang, z których autorstwa polscy kompozytorzy byli znani na całym świecie. Zespół niejako rekompensuje stracone szanse całego pokolenia polskich artystów rozrywkowych, którzy w rozkwicie prosperity musieli uciekać, walczyć, ginąć, emigrować, osierocając polską muzykę rozrywkową w niepowetowany sposób.


 

7 maja 2023 r.
niedziela, godz. 20.00
Miejsce:
scena plenerowa przy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

A to Polska właśnie!
koncert muzyki ludowej

BILET NORMALNY 50 zł/ ULGOWY 30 zł

Zespół Pieśni i Tańca Śląsk

 

Zespół Pieśni i Tańca Śląsk zaprezentuje swój najbardziej znany program, ukazujący piękno kultury narodowej oraz bogactwo spuścizny regionalnej. Na całokształt widowiska składają się ludowe pieśni i tańce, charakterystyczne dla poszczególnych regionów Polski, oraz choreografie tańców narodowych. Przeważającą część programu stanowią kompozycje lub opracowania muzyczne Stanisława Hadyny oraz układy choreograficzne Elwiry Kamińskiej – duetu twórców potęgi Śląska. W programie znajdują się popularne utwory Hadyny, takie jak: Karolinka, Szła dzieweczka, Hej, te nasze góry, oraz opracowania muzyczne takich tańców jak trojak, kujawiak-oberek czy polonez-mazur.

 

Droga do dzisiejszej wielkości zespołu rozpoczęła się 1 lipca 1953 r. Stanisław Hadyna wraz z Elwirą Kamińską stworzyli solidne podstawy współczesnego kunsztu artystycznego Śląska. Biorąc pod uwagę dzisiejsze bogactwo repertuaru, niezliczone nagrody i około 200 corocznie dawanych koncertów, widać wyraźnie, jak bardzo Zespół pracował nad dążeniem do perfekcji i najwyższej maestrii. Te dwa pojęcia były hasłem przewodnim kilku pokoleń wspaniałych pedagogów i tysięcy młodych ludzi, dla których Śląsk był pasją i sposobem na życie. Dzięki nim miano ambasadora polskiej kultury oraz propagatora jej ludowego wymiaru jest w pełni zasłużone. Zespół artystyczny ma ogromne możliwości wykonawcze. Występuje nie tylko na wielkich światowych scenach, lecz także w miejscowościach na co dzień pozbawionych dostępu do wartościowych propozycji kulturalnych. Nadrzędną ideą jego działania jest ukazywanie bogactwa kultury śląskiej na tle spuścizny innych regionów kraju.

 

Grupa liczy ponad 100 osób i dzieli się na chór, balet oraz orkiestrę. Zespół współpracuje z autorytetami w dziedzinie kulturoznawstwa, co gwarantuje realizację widowisk na najwyższym poziomie. Śląsk zyskał uznanie na całym świecie, otrzymując liczne nagrody i dyplomy honorowe. Odwiedził 44 kraje na 5 kontynentach, dał ponad 8 tys. koncertów dla ponad 26 mln widzów.


#FestiwalKulturyUtraconej