Przejdź do treści

Kartka z Powstania | Inauguracja Strefy Nowych Technologii MIIWS

17/07/2019 - 12:52
Kartka z Powstania | Inauguracja Strefy Nowych Technologii MIIWS

1 sierpnia (czwartek) w rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego pragniemy oddać hołd wszystkim bohaterom walczącym w Stolicy przeciw niemieckiemu okupantowi. Zapraszamy na uroczystość upamiętniającą 75. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego.

17:00 - Apel Pamięci

miejsce: Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (poziom -2)

17:10 - Oficjalna inauguracja Strefy Nowych Technologi

Kartka z Powstania - premiera w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku pierwszego w Polsce projektu filmowego zrealizowanego w technologii wirtualnej rzeczywistości (VR).

miejsce: Strefa Nowych Technologii Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (poziom -2)

Kartka z Powstania

Produkcja trwa 16 minut, a prace nad nią trwały ponad 2 lata. Fabuła filmu Kartka z Powstania opowiada historię jednego z powstańców warszawskich, kapitana Władysława Sieroszewskiego "Sabały", który wychodząc do Powstania w sierpniu 1944 roku, otrzymał od swojej córki małą kartkę z modlitwą. Wtedy jeszcze nie wiedział, że ta kartka wpłynie na jego dalsze losy.

Technologia VR umożliwia doświadczenie wirtualnej przestrzeni „tu i teraz”. Widz śledzi akcję filmu mając poczucie bycia jednym z Powstańców. Połączenie stereoskopii, czyli techniki obrazowania oddającej wrażenie dwuocznego odbioru głębi i odległości, oraz dźwięku ambisonicznego pozwala na odczuwanie immersji – wrażenia, że zatapiamy się w oglądanym obrazie (poczucie „bycia tu i teraz”). O Powstaniu Warszawskim zrealizowano już wiele filmów, jednak nikt wcześniej nie opowiedział o tym wydarzeniu z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości. Jak mówi reżyser, Tomasz Dobosz, nie musimy już wyobrażać sobie, co byśmy zrobili, gdyby to nam przyszło żyć w tamtych czasach. Czujemy swoją fizyczną obecność w czasie i miejscu akcji, co sprawia, że przy odpowiedniej wrażliwości jesteśmy w stanie poczuć, jakich wyborów moglibyśmy dokonać. Czy oglądając scenę walki partyzanckiej mamy ochotę schować się, czy też walczyć? Czy widząc zniszczoną wojną Warszawę czujemy smutek, czy złość? Dzięki temu, że VR potrafi oszukać ludzki mózg, co do odczuwania obecności w danym miejscu, jesteśmy bliżsi odpowiedzi na te pytania.