Historyczny happening przygotowany przez Muzeum nawiązawał do Akcji "N"

"Akcja N" - historyczny happening

Muzeum II Wojny Światowej w sobotę, 20 kwietnia 2013 r., zorganizowało historyczny happening nawiązujący do konspiracyjnej działalności prowadzonej przez Polskie Państwo Podziemne podczas wojny.

Więcej zdjęć można zobaczyć w galerii fotografii. 

Ponad 50 rekonstruktorów, odtwarzających żołnierzy oraz ludność cywilną, można było spotkać na ulicach Gdańska i Gdyni. Odgrywali oni scenki z życia członków tajnej konspiracji, działających przeciwko niemieckim okupantom. Celem wydarzenia było przekazanie informacji dotyczących „Akcji N”, będącej szeregiem działań o charakterze antyhitlerowskim, w ramach której drukowano ulotki i gazetki oraz wysyłano fałszywe informacje do obywateli i instytucji III Rzeszy. Działania w przestrzeni miejskiej miały zwrócić uwagę na pozamilitarną i tajną aktywność członków Polskiego Państwa Podziemnego oraz na warunki życia codziennego w czasie okupacji.

Podczas historycznego happeningu można było zobaczyć akcje dywersyjne odtwarzane przez rekonstruktorów wcielających się w postaci działające w konspiracji. Mieszkańcy Gdańska i Gdyni zostali włączeni do wspólnych działań przeciw okupantom, otrzymali gazetki stylizowane na druki wydawane w czasie wojny. Mogli zobaczyć scenki obrazujące jak wyglądało życie codzienne podczas okupacji m.in. kontrola dokumentów, bagażu, pościgi za kolaborantami.

 Działania w ramach historycznego happeningu były prowadzone w Gdańsku na Rybackim Pobrzeżu i w Gdyni, w okolicach Skweru Kościuszki i Nadbrzeża.

Akcja „N” stanowiła zbiorczą nazwę dla licznych działań dywersyjnych i propagandowych, prowadzonych w środowiskach niemieckich podczas II Wojny Światowej. Akcja została zainicjowana w kwietniu 1941 r. i rozwijała się w ciągu kolejnych trzech lat. Była kierowana przez referat „N” powołany w strukturach Polskiego Państwa Podziemnego, miała na celu prowadzenie walki psychologicznej z okupantem - obniżanie morale i osłabianie ideologii niemieckiej za pośrednictwem fałszywej prasy i ulotek, redagowanych w języku niemieckim i skierowanych do Niemców. Miały one zgodnie z założeniem do złudzenia przypominać materiały drukowane przez Niemców. Kierownikiem Akcji „N” był Tadeusz Żenczykowski, pseudonim „Kania”.