Spacery muzealne - 16 i 17 września. Światowy Dzień Sybiraka. Rocznica agresji sowieckiej na Polskę

Spacery muzealne - 16 i 17 września. Światowy Dzień Sybiraka. Rocznica agresji sowieckiej na Polskę

W dniach 16 i 17 września br. zapraszamy na spacery muzealne przedstawiające dramatyczne dla Polaków konsekwencje ataku Związku Sowieckiego na nasz kraj we wrześniu 1939 r.

 

W czasie spotkań przedstawimy politykę sowietyzacji zajętych terenów, mającą na celu brutalne złamanie polskiego ducha narodowego. Opiszemy warunki życia i przymusowej pracy Polaków zesłanych na „nieludzką ziemie”. Poznamy losy części z nich - żołnierzy gen. Andersa, ewakuowanych z ZSRS, którzy następnie prowadzili działania zbrojne przeciwko Państwom Osi. Przedstawimy także najważniejsze ustalenia wielkiej trójki z konferencji w Teheranie
i Jałcie, które de facto usankcjonowały sowieckie zdobycze terytorialne z września 1939 r.

Podczas spaceru będzie można również zapoznać się z wybranymi eksponatami związanymi z omawianą tematyką udostępnionymi przez Dział Zbiorów MIIWS.

Zaproszenie na dzień 16 września br. (piątek) kierujemy do grup zorganizowanych, uczniów szkół ponadpodstawowych powyżej 15. roku życia wraz z opiekunami. Spacery rozpoczną się o godz.: 10:00, 11:30, 13:00.

 

ZAPISY DLA SZKÓŁ ZOSTAŁY ZAKOŃCZONE

W sobotę 17 września br. zapraszamy osoby powyżej 15. roku życia [osoby niepełnoletnie wraz z opiekunem]. Tego dnia spacery muzealne obędą się o godz.: 12:00 i 14:00.

 

ZAPISY DLA OSÓB INDYWIDUALNYCH ZOSTAŁY ZAKOŃCZONE

Każde spotkanie potrwa około 60-70 min. Aby wziąć udział w zwiedzaniu należy wypełnić odpowiedni dla danego dnia formularz.

 

Zgłoszenie uzyskuje status potwierdzonego po uzyskaniu odpowiedzi z akceptacją formularza.

 

Udział w spacerze muzealnym jest bezpłatny.

 


 

W 83. rocznicę wybuchu II wojny światowej ruszyła kampania informacyjna poświęcona stratom, jakie Polska poniosła w wyniku agresji Niemiec i później, 17 września, ataku Związku Sowieckiego. Hasłem kampanii koordynowanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest hasztag #bezprzedawNIEnia, a znakiem kampanii - logotyp, który składa się z pełnej nazwy hasztagu z literami „NIE” wpisanymi w kształt bomby.

 

Muzeum II Wojny Światowej włączyło się w kampanię #bezprzedawNIEnia. Jej celem jest dotarcie do możliwe szerokiego grona odbiorców w kraju i zagranicą z przekazem o losach, tragedii i stratach państwa polskiego poniesionych w wyniku II wojny światowej oraz brakiem zadośćuczynienia, który uniemożliwia osiągnięcie prawdziwego pojednania i który do dziś kładzie się cieniem na relacjach ze sprawcami. Wyrazem tej narracji jest samo hasło kampanii – nierozliczone zbrodnie i krzywdy nie ulegają przedawnieniu, a nieodrobiona lekcja historii znajduje dziś swoje echo w tragedii Ukrainy.


Polska, w wyniku agresji nazistowskich Niemiec oraz bolszewickiej Rosji., dwóch zbrodniczych totalitaryzmów XX w., poniosła dotkliwe straty, zarówno wśród ludności (zginął co szósty polski obywatel), jak i materialne - w zrujnowanych  miastach, zniszczonej infrastrukturze, utraconych bezpowrotnie dziełach kultury, zniszczonych zabytkach. Te rany pozostają niezabliźnione i do dziś  mają wpływ na potencjał rozwojowy Polski i na jej zamożność.

 

BezPrzedawNIEnia