Poezja Ukrainy - recytacje i koncert (Euro Chamber Music Festival Gdańsk)
Zapraszamy Państwa do #M2WŚ na spotkanie 10 lipca o godz. 18:00, podczas którego utwory i poezje ukraińskich twórców deklamować będzie, przy dźwiękach altówek, skrzypiec i wiolonczeli - aktor Mirosław Baka. Wstęp wolny.
POEZJA UKRAINY
Wyk. Mirosław Baka – recytacja, Michał Nowak, Arnaud Kaminski – skrzypce,
Marta Wroniszewska – altówka, Karol Wroniszewski – wiolonczela,
w programie: utwory i poezje ukraińskich twórców.
WSTĘP WOLNY (bezpłatne wejściówki do odbioru będą w kasach)
10 LIPCA | 18:00 | Muzeum II Wojny Światowej - plac Władysława Bartoszewskiego 1.
MIROSŁAW BAKA – recytacja
Aktor teatralny i filmowy. Po maturze w II Liceum Ogólnokształcącym w jego rodzinnym mieście (1982) przez pięć lat próbował różnych szkół i zatrudnień (w tym ratownika w Pogotowiu Ratunkowym), zanim dostał się – za drugim razem – do Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie (filia we Wrocławiu), gdzie uzyskał dyplom aktora lalkowego. Jego debiutem/dyplomem była realizacja Balu w operze Juliana Tuwima (1987). Wcześniej jednak rozpoczęła się imponująca przygoda Baki z kinem. Jeszcze przed legendarną rolą zabójcy taksówkarza Jacka Łazara w Krótkim filmie o zabijaniu Krzysztofa Kieślowskiego (1987), zadebiutował w Dalekim dystansie również debiutanta, Mirosława Borka (1985) oraz zagrał tytułową rolę w serialu telewizyjnym Ballada o Januszku (1987). Tylko przez jeden sezon, 1987/1988, był aktorem Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze. W roku 1987 poślubił aktorkę Joannę Kreft, z którą rok później przeniósł się na stałe do Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
Na trzech scenach Teatru Wybrzeże (w Gdańsku i Sopocie) Baka zagrał mnóstwo świetnych, nierzadko głównych ról. Zaczynał od Barabasza w Wolności dla Barabasza Krzysztofa Wójcickiego (1988, reż. Andrzej Markowicz). U dyrektora Krzysztofa Nazara zagrał zarówno tytułowego Hamleta (1996, w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka), zbudowanego na dychotomii „łotra mordercy i szlachetnego mściciela” (Jerzy Limon), jak i kontrowersyjnego Ryszarda III (2000); za tego „ciemnego” Hamleta (przeciwko któremu protestował bodaj tylko Andrzej Żurowski) otrzymał zresztą Baka nagrodę wojewody. W repertuarze szekspirowskim wystąpił później jeszcze w tytułowej roli w Tytusie Andronikusie (2006, reż. Monika Pęcikiewicz). Na scenie Teatru Wybrzeże stworzył wybitne kreacje m.in. w przedstawieniach Krzysztofa Babickiego (Godzina kota, 1993), Izabelli Cywińskiej (Hanemann według Stefana Chwina, 2002), Grażyny Kani (Beczka prochu, 2002), Grzegorza Wiśniewskiego (Mewa, 2002; Kto się boi Virginii Wolff?, 2015) czy Adama Nalepy (Maria Stuart Schillera, 2014).
Aktor „surowy”, o ogromnej skali głosu, prawdziwy aż do bólu, zapisywał się w pamięci widzów kolejnymi, znakomitymi rolami w filmach: Andrzeja Wajdy (Pierścionek z orłem w koronie, 1992; Wyrok na Franciszka Kłosa, 2000, Wałęsa. Człowieku z nadziei – świetna rola dyrektora Stoczni Gdańskiej, Klemensa Gniecha, 2013), Władysława Pasikowskiego (Demony wojny, 1998; Reich, 2001; Jack Strong, 2014), Roberta Glińskiego (Wróżby kumaka według Güntera Grassa, 2005), Waldemara Krzystka (80 milionów, 2011). W sumie, będący wciąż przecież w pełni sił, Mirosław Baka zagrał w teatrze blisko 50 ról, a w filmie ponad 70.
Bace nie jest obca zarówno materia Teatru Telewizji (przynajmniej 20 spektakli, w tym Ksiądz Marek Słowackiego w reżyserii Nazara, 1999), jak i piosenki aktorskiej (w repertuarze m. in.: Władimir Wysocki, Edward Stachura, Jacek Kaczmarski, Jan Wołek).
Za swoją działalność aktorską, na wszystkich możliwych polach, Mirosław Baka otrzymał przynajmniej 15 nagród, w tym Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki, Pegaza, na Festiwalu Szekspirowskim (za Hamleta, 1997), Nagrodę im. Leona Schillera, Pomorską Nagrodę Arystyczną – Gryfa Pomorskiego, 2003, oraz nagrody na festiwalach teatralnych i filmowych (w Szczecinie, Zabrzu, Rzeszowie i Tarnobrzegu). Ostatnio (2015) za rolę George’a w przedstawieniu Kto się boi Virginii Woolf? wyróżniony został Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza przyznawaną przez miesięcznik „Teatr”.
Źródło: Encyklopedia Teatru Polskiego
MICHAŁ NOWAK – I skrzypce
Michał Nowak należy do wąskiego grona wirtuozów, mających w swoim repertuarze 24 Kaprysy Nicolo Paganiniego. Owo arcydzieło już w wieku nastoletnim wykonał kilka razy, zdobywając uznanie krytyki i publiczności.
Rozpoczął naukę gry na skrzypcach w wieku 7 lat. Ukończył studia z wyróżnieniem w
Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy pod kierunkiem prof.
Pawła Radzińskiego.
Jest zwycięzcą wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów muzycznych, m.in.:
X Concurso Internazionale di Esecuzione Musicale, Włochy;
II Sorrento International Chamber Music, Włochy, Sorrento;
IV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Ernst i Szymanowski”, Wrocław;
14 Concurso Internationale per Giovani Musicisti “Luigi Zanuccoli”, Włochy;
Concurso di strumenta Solista, Sogliano al Rubicone, Włochy;
Turnieju Kameralnego w trzech odsłonach dla Nowak Duet, Bydgoszcz;
VII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Pram, Austria;
Concorso „Citta di Filadelfia” premio speciale Paolo Serrao, Włochy;
Concorso Internazionale per Giovani Musicisti ,,Citta di Barletta”, Włochy.
Brał udział w wielu warsztatach i kursach skrzypcowych pod okiem takich autorytetów
jak: Igor Frolov, Petru Monteanu, Dymitr Sitkovietsky, Pavel Vernikov, Ivry Gitlis, Michael
Vaiman, Zakhar Bron.
Jako solista bądź kameralista koncertował m.in. w Austrii, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech, Ukrainie, Białorusi, Rosji czy Japonii. Miał również przyjemność występować na prestiżowych polskich estradach jak: Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy, sala Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Teatr Wielki Opery Narodowej, Pałac Prezydencki w Warszawie. Obecnie jest koncertmistrzem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Współpracuje także z orkiestrami Capella Thoruniensis oraz Sinfonia Varsovia. Jest stypendystą Ministerstwa Kultury i
Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Kujawsko-pomorskiego, fundacji
„Musica-Viva” oraz „Towarzystwa Mozartowskiego”.
ARNAUD KAMINSKI – II skrzypce
Skrzypek, aranżer, propagator kultury i życia muzycznego.
Urodził się w Paryżu, tam ukończył z wyróżnieniem Konserwatorium Paryskie w klasie Rolanda Daugareila (wychowanek Yehudi Menuhina i Henryka Szerynga) oraz Hratchy Haroutuniana (były asystent Leonida Kogana w Konserwatorium Moskiewskim). Jest również absolwentem gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w klasie prof. Macieja Sobczaka. Doskonalił się dodatkowo u Konstantego Andrzeja Kulki, Sergieja Stadlera, Tomasza Tomaszewskiego, Adama Kosteckiego. Wiedzę w zakresie kameralistyki czerpał u wybitnych artystów i pedagogów jak Eberhard Feltz, Anna Prabucka-Firlej, członkowie Quatuor Ebène, Apollon Musagète Quartett, Moscow Trio, Fine Art Quartet zaś umiejętności w zakresie gry orkiestrowej doskonalił w Swedish National Orchestra Academy w Göteborgu. Ponadto studiował polonistykę na paryskiej Sorbonie, otrzymując dyplom DEUG z wyróżnieniem pocztu profesorskiego. Brał udział w konferencjach i sesjach naukowych zarówno we Francji, jak i w Polsce m.in. w Uniwersytetach Sorbony, Warszawskim i Śląskim, Akademiach Muzycznych w Łodzi, Gdańsku, Warszawie. W 2018 z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości był głównym koordynatorem konferencji na Uniwersytecie Sorbony współfinansowanej przez Instytut Adama Mickiewicza.
Arnaud Kaminski jest laureatem międzynarodowych konkursów m.in. w Paryżu, Wilnie i Barletcie. Muzykował w zespołach kameralnych w towarzystwie wybitnych artystów jak m.in. Ivry Gitlis, Anna Maria Staśkiewicz, Janusz Wawrowski, Tytus Wojnowicz, Nika Guliashvili, Antoine de Grolée, Giuseppe Nova ale także z muzykami związanymi z prestiżowymi orkiestrami jak m.in. Orchestre National de France, Orkiestra Kameralna Amadeus, Narodowe Forum Muzyczne czy Orchestre National de Bretagne. Członek i aranżer Duo del Gesù założonego w 2010 wspólnie z altowiolistą Krzysztofem Komendarek-Tymendorfem – zespół jest zapraszany na rozmaite festiwale europejskie i liczy kilkaset wykonanych koncertów. Zapraszany jako koncertmistrz orkiestrowych projektów i tournée po Europie i Azji, produkuje się równieź jako solista równolegle do jego kariery pedagogicznej i muzyka orkiestrowego na stanowisku muzyka solisty Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.
Pomysłodawca i dyrektor międzynarodowych przedsięwzięć muzycznych i kulturalnych we Francji i w Polsce jak Euro Chamber Music Festival Gdańsk od 2012 i Nadbałtycki Konkurs Duetów Smyczkowych od 2015, w latach 2013-2018 był organizatorem cyklicznych koncertów we francuskim departamencie La Manche. Podczas Pandemii w 2020, był inicjatorem projektu pt. Maj z Mozartem, stanowiący jedną z pierwszych w Polsce inicjatyw koncertów online.
Autor monografii o Ivry Gitlisie oraz spektaklu pt. Listy L. van Beethovena, którego wyreżyserował z Danielem Olbrychskim w roli głównej z okazji 250. rocznicy urodzin kompozytora. Kompozytorzy jak m.in. Thomas Emanuel Cornelius, Stephan Kühne, Tadeusz Dixa, Gunar Kàrel Mason, Mathis Zielinski zadedykowali mu utwory.
W 2013 i 2014, dzięki mecenasowi Xavier Guerlin, miał zaszczyt grać na skrzypcach "Wranitzky" autorstwa Jakobusa Stainera, które były własnością Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Obecnie gra na skrzypcach autorstwa Christiana Augusta Meinela z 1794.
MARTA WRONISZEWSKA – altówka
Marta Wroniszewska jest absolwentką Akademii Muzycznej im.F.Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Studia wyższe na wydziale instrumentalnym ukończyła z najwyższą notą w klasie altówki prof. Jana Paruzela. Po studiach rozpoczęła pracę na stanowisku solisty w Toruńskiej Orkiestrze Symfonicznej wówczas jeszcze kameralnej. Współpracowała z wieloma orkiestrami m.in. Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie, Operą „Nova” oraz Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy, Łódzką Orkiestrą Kameralną. W swym dorobku artystycznym posiada wiele recitali, koncertów kameralnych, symfonicznych oraz nagrań. Jest dwukrotnie nagrodzona Nagrodą Prezydenta Miasta Torunia za osiągnięcia artystyczne. Jest członkiem Kwartetu Smyczkowego TOS oraz zespołu Multicamerata.
Współtworzyła Europejską Orkiestrę Festiwalową Probaltica. Uczestniczyła w licznych festiwalach i koncertach w renomowanych salach koncertowych w kraju i zagranicą : Niemcy, Francja, Włochy, Anglia, Szkocja, Dania, Szwecja, Szwajcaria, Austria, Czechy, Słowacja, Słowenia, Litwa, Estonia.
KAROL WRONISZEWSKI – wiolonczela
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Studia wyższe na wydziale instrumentalnym ukończył z wyróżnieniem w klasie wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego uzyskując wpis do złotej księgi absolwentów uczelni. Jest laureatem przesłuchań i konkursów muzycznych m. in.; I nagroda w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Wiolonczeli i Kontrabasu w Elblagu 1996, wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. D. Danczowskiego w Poznaniu 1997. Uczestniczył w międzynarodowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych profesorów tj. W.Boetcher, S.Firlej, N.Gutmann, T.Strahl, S.Heled. W 1999 wystąpił z Orkiestrą Symfoniczną AMFN w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy z okazji 25-lecia uczelni. W 2000 otrzymał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Bydgoszczy.
W dorobku koncertowym artysty znajdują się liczne recitale, koncerty kameralne oraz solowe występy z orkiestrami pod dyrekcją Y. Bergmana, M.J. Błaszczyka, M. Dworzyńskiego, P. Esswooda, J. Kraszewskiego, J. Powolnego, J. Salwarowskiego, M. Smolija, H. Wierzchonia, Ł. Wódeckiego. Nagrywał dla Polskiego Radia oraz firm fonograficznych DUX , futurex, Soliton. W 2008 wziął udział w nagraniu płyty „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi” na której prezentuje dzieła kameralne M. Dobrzyńskiego oraz M. Gumieli. Płyta otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Fryderyk 2009. W 2014 artysta otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Torunia z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki. W 2019 wystąpił jako solista w CKK Jordanki z Touńską Orkiestrą Symfoniczną pod batutą maestro Prof. Jerzego Salwarowskiego z okazji Jubileuszu 40 – lecia TOS. W otrzymał 2021 Nagrodę Marszałka Województwa kujawsko-pomorskiego oraz Dyplom Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Karol Wroniszewski jest koncertmistrzem grupy wiolonczel w Toruńskiej Orkiestrze Symfonicznej, wiolonczelistą Kwartetu Smyczkowego TOS oraz zespołu Multicamerata, współpracował także z Europejską Orkiestrą Festiwalową „Probaltica”, Operą „Nova”, Płocką Orkiestrą Symfoniczną , Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie, „Capellą Bydgostiensis” , Łódzką Orkiestrą Kameralną. Muzyk uczestniczy w licznych festiwalach, koncertach i nagraniach, występując w renomowanych salach koncertowych w kraju i za granicą: Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania, Anglia, Szkocja, Dania, Szwecja, Finlandia, Holandia, Monaco, Luksemburg, Szwajcaria, Austria, Czechy, Słowacja, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia oraz w Chinach. Od wielu lat zajmuje się także działalnością pedagogiczną prowadząc klasę wiolonczeli w ZSM im .K. Szymanowskiego w Toruniu.
Lista utworów:
Adam Mickiewicz - Stepy Akermańskie
Karol Szymanowski - Stabat Mater op. 53, IV. Spraw niech płaczę z Tobą razem
Taras Szewczenko- Szczęśliwy, kto ma dom
Borys Lyatoshynsky - Largo z IV Kwartetu smyczkowego op. 43
Łesia Ukrainka - Niech stanie się ciemność
Valentyn Silvestrov - Preludium z III Kwartetu smyczkowego
Łesia Ukrainka - I Ty walczyłaś ongi Ukraino
Samuel Barber - Adagio z I Kwartetu smyczkowego h-moll op. 11
Łesia Ukrainka - Ostatnie róże
Myrosław Skoryk - Melodia
Oleksandr Konysky - Modlitwa dla Ukrainy
Mykoła Lysenko - Modlitwa dla Ukrainy
Euro Chamber Music Festival Gdańsk to największy w Polsce festiwal muzyki kameralnej. Międzynarodowa impreza świętuje w tym roku swe dziesięciolecie. Rok 2012. Euro 2012. Pamiętamy, świat żył mistrzostwami piłki nożnej, które miały miejsce w Polsce i w Ukrainie... Narodził się wówczas ECMF – przebiegał pod hasłem: Przyjaciele grają razem ! Dekadę później oczy i serce świata ponownie skierowane są w stronę naszego zaprzyjaźnionego sąsiada.
Przyjaciele grają dalej. XI edycja Euro Chamber Music Festival Gdańsk, będzie wyjątkowym jubileuszem, w którym nie zabraknie symboli dzięki refleksji i zadumie z prezencją Mirosława Baki. Przede wszystkim nie zabraknie pięknej, odkrywczej muzyki – tej z przeszłości jak i teraźniejszości – nie zabraknie także młodych talentów, emocji, inspiracji i rzecz jasna, mistrzowskiej kameralistyki.