Przejdź do treści

PROJEKT „CYFROWE WESTERPLATTE” WYRÓŻNIONY w KONKURSIE „ORZEŁ INNOWACJI” DZIENNIKA „RZECZPOSPOLITA”

18/11/2020 - 14:44
PROJEKT „CYFROWE WESTERPLATTE” WYRÓŻNIONY w KONKURSIE „ORZEŁ INNOWACJI” DZIENNIKA „RZECZPOSPOLITA”

Miło nam poinformować, że projekt „Cyfrowe Westerplatte”, zrealizowany przez Chronospace sp. z o.o. dla Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, otrzymał wyróżnienie w kategorii „Startup – Najlepsze rozwiązanie technologiczne” w konkursie dziennika Rzeczpospolita „Orzeł Innowacji”. Firma wraz z zespołem naukowym M2WŚ zrealizowała projekt, który jednocześnie wykorzystuje technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości do odtworzonych cyfrowo historycznych scen i miejsc.

Projekt „Cyfrowe Westerplatte” jest częścią większego przedsięwzięcia pod nazwą wbmf.online. Platforma wbmf.online to wirtualna przestrzeń, która zrzesza w jednym miejscu muzea i instytucje – opiekunów pól bitew z całego świata. Umożliwia im stały kontakt, wymianę informacji o charakterze naukowym, a także dzielenie się wiedzą i doświadczeniem pozyskanym w trakcie tworzenia ważnych dla poszczególnych narodów miejsc pamięci oraz bitewnych pomników historii. Ponadto platforma promuje rolę zachowania pamięci o poświęceniu w walce o ważne humanitarne wartości.

Materiały zaprezentowane na stronie wbmf.online zostały również osadzone w serwisie Sketchfab i znalazły się w pierwszej dziesiątce najlepszych projektów na świecie w obszarze dziedzictwa kulturowego i historycznego w 2020 r. Modele i sceny zostały docenione nie tylko przez światowe redakcje, ale również przez samych użytkowników, co potwierdzają statystyki – projekty obejrzało kilkadziesiąt tysięcy osób za pomocą różnych technologii. Ogromnym atutem przedsięwzięcia jest możliwość obejrzenia modeli na komputerze, telefonie oraz goglach do wirtualnej rzeczywistości.

Jak mówi dr Karol Nawrocki, dyrektor Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, opowiadanie o historii w tak nowatorski i atrakcyjny sposób jest bardzo istotne:

– Instytucje kultury XXI wieku powinny iść z duchem czasu, wychodząc naprzeciw potrzebom ludzi młodych, dla których edukacja i pogłębianie wiedzy za pośrednictwem nowych technologii jest atrakcyjnym i rozwijającym rozwiązaniem. Nowe technologie w Muzeum II Wojny Światowej to także odpowiedź na obecną sytuację epidemiologiczną, która wymaga nowoczesnego i skutecznego dotarcia do odbiorców poruszających się w przestrzeni wirtualnej, chcących aktywnie i efektywnie uczestniczyć w kulturze. 

W ramach projektu „Cyfrowe Westerplatte” Muzeum prezentuje odtworzony cyfrowo nieistniejący już fragment Wojskowej Składnicy Tranzytowej na Westerplatte. Cyfrowa rekonstrukcja uwzględnia takie detale, jak piec kaflowy odtworzony na podstawie odnalezionych niedawno fragmentów, a także wyposażenie techniczne pomieszczenia służbowego zawiadowcy stacji. Użytkownik serwisu Sketchfab może obejrzeć i wirtualnie zwiedzić budynek stacyjny, teren przed bramą kolejową, magazyny oraz pobliskie zabudowania. Dodatkowym atutem prezentacji jest wprowadzenie narracji i opowieści do prezentowanych materiałów. Użytkownicy mają szansę prześledzić mało znaną, tragiczną historię zawiadowcy stacji – starszego sierżanta Wojciecha Najsarka. W poszczególnych kadrach i scenach można obejrzeć i niemalże uczestniczyć w ataku na bramę kolejową oraz odparciu natarcia przez placówkę „Wał”. W ciągu najbliższych kilku miesięcy na platformie wbmf.online pojawią się materiały dotyczące 21 pól bitewnych.

Materiały przygotowane przez Muzeum II Wojny Światowej poprzez nowatorskie użycie technologii zachęcają do poznawania historii, docierając do różnych grup wiekowych, w szczególności do młodego pokolenia.

Odtworzone modele, miejsca i sceny z Wojskowej Składnicy Tranzytowej obejrzysz na portalu wbmf.online oraz w serwisie Sketchfab.