Opisy filmów

OPISY FILMÓW I ZWIASTUNY: STYCZEŃ 2023

W TRÓJKĄCIE (Nowość w repertuarze)
Reż. Ruben Östlund, 147 min, 2022, Niemcy, Francja, Szwecja, Wlk. Bryt., dramat, komedia
Nagrody: MFF w Cannes - Złota Palma (najlepszy film); Europejska Akademia Filmowa - najlepszy europejski film roku
OPIS: „W trójkącie” to nagrodzona Złotą Palmą szalona komedia, której akcja rozgrywa się na luksusowym jachcie, pośród najbogatszych ludzi świata. Ocean szampana, morze pieniędzy i kapitan, który zawsze płynie pod prąd (brawurowy występ Woody’ego Harrelsona!) – tak zaczyna się rejs na miarę naszych czasów. Statkiem podróżuje para modeli-celebrytów, Carl (Harris Dickinson) i Yaya (Charlbi Dean), ale ich wycieczka szybko przestaje nadawać się na Instagram. Nagły sztorm sprawia, że owoce morza wracają tam, skąd przyszły, i demoluje jacht, a wraz z nim rozsadza całą społeczną hierarchię. Wywołujący salwy śmiechu film Rubena Östlunda („Turysta”, „The Square”), jednego z najlepszych europejskich reżyserów, to bezlitosna satyra na bogatych, a także kapitalna metafora naszych czasów. 


KOBIETA NA DACHU (Nowość w repertuarze)
Reż. Anna Jadowska, 95 min, 2022, Polska, Francja, Szwecja, dramat
OPIS: Mira to zbliżająca się do emerytury położna, matka dorosłego syna i żona męża, który o niej zapomniał. Kilka pozornie drobnych finansowych decyzji sprowadza na nią katastrofę, która kompletnie przemebluje jej rzeczywistość: domową, zawodową, psychiczną. Pewnego dnia Mira wstaje wcześnie rano, rozwiesza pranie, gotuje obiad, kupuje pokarm dla rybek i… z nożem kuchennym napada na bank. Film Anny Jadowskiej to historia opowiedziana z perspektywy jednej kobiety, ale obrazująca położenie, w jakim znajduje się nadal wiele współczesnych kobiet - matek i żon, niewidzialnych w społeczeństwie, które do zatracenia siebie poświęcają się swojej rodzinie.


ŚUBUK
Reż. Jacek Lusiński, 112 min, 2022, Polska, dramat
OPIS: Rok 1989. Młoda dziewczyna, Maryśka zachodzi w ciążę ze starszym od niej milicjantem Darkiem. Mężczyzna nie chce dziecka i chce nakłonić kobietę do aborcji. Mimo kiepskiej sytuacji materialnej i ambitnych planów życiowych Maryśka decyduje się urodzić, a Darek usuwa się z jej życia. Wkrótce potem na świat przychodzi jej syn, w którego wychowaniu wspiera ją starsza siostra, Marta. Bardzo szybko okazuje się, że chłopiec mocno różni się od rówieśników: jest dziwnie wycofany, zamknięty w sobie, a jedyne wypowiadane przez niego słowo to „śubuk”. Mijają kolejne lata, syn Maryśki zostaje wyrzucony z przedszkola, a po jakimś czasie pojawia się diagnoza lekarzy: chłopiec ma autyzm. Maryśka początkowo nie wie, jak odnaleźć się w tej sytuacji, a w Polsce lat 90. nikt nie rozumie tego zaburzenia. Kobieta ma przeciwko sobie również zawziętego sąsiada Feliksa, który – słysząc krzyki dziecka w mieszkaniu – donosi na policję, że ta znęca się nad synem. Maryśka jednak nie poddaje się i postanawia dowiedzieć się jak najwięcej o autyzmie oraz zrobić wszystko, aby jej syn mógł podjąć normalną edukację. Wie bowiem, że chłopiec jest ponadprzeciętnie inteligentny, ale wymaga więcej uwagi i cierpliwości od otoczenia. Rzucając wyzwanie służbie zdrowia i systemowi oświaty, Maryśka odnajduje inne matki w podobnej sytuacji. Od tej pory kobieta nie cofnie się przed niczym, aby osiągnąć swój cel oraz zapewnić swojemu synowi społeczną akceptację i zrozumienie.


NITRAM (Nowość w repertuarze)
Reż. Justin Kurzel, 112 min, 2022, Australia, dramat
OPIS: Hipnotyczny „Nitram” wciąga nas w świat tytułowego bohatera, jak w mroczny, dziwny sen, po którym przychodzi szok i gwałtowne przebudzenie. To thriller psychologiczny z domieszką czarnego humoru i szczyptą surrealizmu – ekscentryczne, zwodnicze kino, precyzyjnie zmierzające do mocnego finału. Justin Kurzel, nieustraszony badacz historycznych traum, twórca głośnych „Snowtown”, „Prawdziwej historii gangu Kelly’ego” i „Makbeta”, po raz kolejny udowadnia, że rodzinne problemy, emocjonalne deficyty i dorastanie w samotności to prawdziwie wybuchowa mieszanka.

Bohaterem opartego na faktach „Nitram” jest Martin Bryant, który w kwietniu 1996 roku zastrzelił 35 turystów odpoczywających w wakacyjnym ośrodku na Tasmanii. Opowiadając o największej masakrze w dziejach Australii, reżyser umieszcza przemoc poza ekranem. Z detektywistyczną pasją śledzi za to okoliczności, jakie doprowadziły zagubionego i niestabilnego psychicznie mężczyznę do dnia, w którym legalnie sprzedano mu broń.


LUNANA. SZKOŁA NA KOŃCU ŚWIATA (Nowość w repertuarze)
Reż. Pawo Choyning Dorji, 110 min, 2022, Bhutan, Chiny, dramat
OPIS: „Lunana. Szkoła na końcu świata” to pierwszy w historii Bhutanu film nominowany do Oscara.  Obraz został doceniony także na wielu światowych festiwalach filmowych oraz górskich, gdzie zdobył kilkanaście nagród publiczności. Na sukces filmu przełożyły się na pewno piękne krajobrazy Bhutanu, muzyka i subtelne poczucie humoru, a także klimat samego filmu, który łączy w sobie ujmującą pogodę ducha z przenikliwością spojrzenia na mało znane nam rejony świata. Pawo Choyning Dorji nakręcił film będący afirmacją prostego życia w zgodzie z prawami natury. Mieszkający w stolicy Bhutanu Ugyen ma jasno sprecyzowany plan na życie. Mężczyzna marzy o karierze piosenkarza i w tym celu planuje wyjechać do Australii. Zanim jednak będzie mógł to zrobić, musi odbyć ostatni rok rządowej służby nauczycielskiej. Decyzją przełożonych trafia do najbardziej odległej wiejskiej szkoły. Położone na wysokości pięciu tysięcy metrów miejsce nie ma nic wspólnego z wygodnym życiem, jakie do tej pory prowadził. Nie ma tam elektryczności, brakuje jakichkolwiek materiałów edukacyjnych, a w klasie, w której ma prowadzić zajęcia, obok swoich podopiecznych spotkać może… yaka. Choć początkowo Ugyen chce jak najszybciej stamtąd uciec, zaangażowanie młodych uczniów, ale też serdeczność i niesamowita siła mieszkańców wioski sprawiają, że zaczyna zmieniać opinie o tym wyjątkowym miejscu.


SYN SZAWŁA MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PAMIĘCI O HOLOKAUŚCIE
Reż. László Nemes, 107 min, 2015, Węgry, dramat
Nagrody: Oscar za najlepszy film nieanglojęzyczny; Złoty Glob za najlepszy film zagraniczny; Grand Prix na MFF w Cannes za najlepszy film
OPIS: Rok 1944, niemiecki nazistowski obóz zagłady Auschwitz-Birkenau. 48 godzin z życia Szawła Ausländera, członka Sonderkommando – oddziału żydowskich więźniów zmuszonych asystować nazistom w wielkiej machinie Zagłady – na krótko przed wybuchem buntu. W rzeczywistości, której nie sposób pojąć, w sytuacji bez szans na przetrwanie, Szaweł próbuje ocalić w sobie to, co zostało z człowieka, którym kiedyś był i za wszelką cenę, na przekór obozowej rzeczywistości, godnie pochować chłopca, w którym widzi swego syna.

Debiut 38-letniego László Nemesa przełamuje dotychczasowe, typowe dla fabuł o Holokauście klisze narracyjne. Reżyser rezygnuje z epickiej skali, która tworzy iluzję, że jesteśmy w stanie pojąć skalę tej zbrodni. Film Nemesa cechuje maksymalny realizm i perspektywa jednostki patrzącej na fragmenty piekła.

„Syn Szawła” powstał z głębokiej potrzeby autentyczności, a drobiazgowa dokumentacja i produkcja zajęły twórcom pięć lat. Być może dlatego Claude Lanzmann, twórca legendarnego dokumentu „Shoah”, przeciwnik filmowych inscenizacji Zagłady, podszedł po seansie do Nemesa i podziękował mu za film.


ŚWIĄTECZNY CUD
Reż. Hannes Holm, 104 min, 2022, Szwecja, familijny
OPIS: W niewielkim szwedzkim mieście trwa Boże Narodzenie. Dużo śniegu, piękne światełka i pięknie ozdobione drzewka tworzą magiczną atmosferę. Nastoletni Karl pomaga ojcu, który jest właścicielem dużego domu towarowego. To tam spotyka Verę, biedną dziewczynę w jego wieku, która razem z młodszą siostrą mieszka w sierocińcu. Uświadamia sobie, że niektórzy ludzie mają znacznie mniej szczęścia niż jego rodzina. Zainspirowany Robin Hoodem postanawia ukraść co nieco bogatszym i przekazać to biednym. Zgłasza się do pracy na poczcie, gdzie odkłada paczki świąteczne. W Wigilię przebiera się za Świętego Mikołaja i wyrusza rozdać bożonarodzeniowe prezenty ubogim.


WIELKA UCIECZKA
Reż. Morgan Matthews, 99 min, 2022, Wielka Brytania, familijny
OPIS: Jest rok 1944. Trójka rodzeństwa zostaje wysłana do oddalonej od zagrożeń małej miejscowości na prowincji Anglii. Na peronie stacji kolejowej czeka już na nich zaprzyjaźniona rodzina. Z pomocą życzliwych ludzi, dzieci już wkrótce przyzwyczajają się do życia z dala od zgiełku niebezpiecznego miasta. Pewnego dnia, podczas zabawy w chowanego, dzieci spotykają ukrywającego się na stacji kolejowej młodego żołnierza, który mówi im, że ma do wykonania ściśle tajną misję. Na tropie nieznajomego jest Żandarmeria Wojskowa, która próbuje go schwytać za wszelką cenę. Tak oto rozpoczyna się niezwykła i ekscytująca przygoda. Jednak trójka rodzeństwa to za mało, więc do akcji ratowania żołnierza przyłączają się również dzieci z całej okolicy. Młodzi bohaterowie muszą zrobić wszystko co w ich mocy, aby pomóc mu wsiąść do pociągu, który odwiezie go w bezpieczne miejsce.