Podsumowaliśmy kampanię informacyjną #80WW2 z okazji 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej fot. MSZ

Podsumowaliśmy kampanię informacyjną #80WW2 z okazji 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej

Konferencja prasowa z udziałem dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku dr. Karola Nawrockiego oraz wiceministra spraw zagranicznych Szymona Szynkowskiego vel Sęka podsumowująca kampanię informacyjną #80WW2 upamiętniającą 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej, której podstawą jest wystawa „Walka i cierpienie”, odbyła się 3 października 2019 r. w siedzibie Instytutu Zachodniego w Poznaniu. 

Prezentowanej w kilkudziesięciu krajach na 6 kontynentach wystawie czasowej "Walka i cierpienie" towarzyszyła globalna kampania informacyjna i edukacyjna zorganizowana wspólnie przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Muzeum II Wojny Światowej. Kampania koncentrowała się na rozpropagowaniu informacji o wystawie w mediach społecznościowych, między innymi za pomocą hasztagu #80WW2.
Wystawa opracowana przez historyków Muzeum II Wojny Światowej dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych prezentowana jest w 80 lokalizacjach na całym świecie. Jest to pierwsza w tak dużej skali akcja prowadzona w ramach polityki historycznej na świecie.

Wystawa była prezentowana nie tylko w budynkach ambasad, gdzie stosunkowo niewiele osób mogło ją zobaczyć, ale zależało nam, żeby była prezentowana w prestiżowych lokalizacjach o dużej frekwencji – tam, gdzie wielu obcokrajowców mogło zapoznać się z jej przesłaniem. Były to muzea, galerie, uczelnie wyższe, budynki rządowe, a zatem lokalizacje gwarantujące dotarcie do szerokich kręgów opiniotwórczych. Założeniem naszym było wspieranie akcji silnym przekazem w mediach społecznościowych. Globalną kampanię #80WW2 rozpoczęliśmy 23 sierpnia w 80. rocznicę podpisania paktu Ribbentrop-Mołotow mocnym akcentem: publikacją tweeta, któremu towarzyszył spot  promujący wystawę „Walka i cierpienie”. Wyniki naszej kampanii mówią same za siebie: spot został wyświetlony na Twitterze ponad 40 tysięcy razy, co jest jednym z najlepszych wyników w historii kont Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Przygotowaliśmy blisko 100 postów do codziennej publikacji w mediach społecznościowych na kontach Twitterowych MSZ i na kontach placówek Instytutów Polskich w językach polskim, angielskim oraz językach lokalnych. Na głównym koncie MSZ klipy były wyświetlone ponad 1 mln 300 tys. razy, a na kontach placówek odnotowaliśmy blisko 2 mln. Wyświetleń – mówił podczas konferencji  Szymon Szynkowski vel. Sęk – Sekretarza stanu ds. Polonii, polityki europejskiej oraz dyplomacji publicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych

Następnie głos zabrał dr Karol Nawrocki, Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku: Wielki sukces tej akcji moim zdaniem tkwi w tym, że udało się doprowadzić do balansu między obiektywną prawdą historyczną a dyplomatycznym dialogiem między Polską a kilkudziesięcioma państwami. To dowodzi tego, że można mówić prawdę o polskiej historii, a ona jest słuchana na całym świecie. Mieliśmy świadomość tego, że cezura roku 1939 i 1 września roku 1939 są ważnymi symbolami – symbolem walki, zamkniętym wokół archetypu Westerplatte i symbolem  cierpienia, o którym opowiada zbombardowanie śpiącego miasta Wielunia. Wiedzieliśmy, ze te dwa symbole nie są rozpoznawalne na całym świecie – ani na wchodzie, ani na zachodzie – oczywiście z różnych przyczyn.

Miasta, w których została zaprezentowana wystawa to m.in.: Algier, Ateny, Belfast, Berlin, Bogota, Brasilia, Bratysława, Bruksel, Budapeszt, Buenos Aires, Bukareszt, Canberra, Chengdu, Chicago, Christchurch, Dar es Salaam, Doha, Dublin, Dżakarta, Edynburg, Erywań, Genewa, Haga, Houston, Kaliningrad, Kijów, Kolonia, Kuala Lumpur, Londyn, Los Angeles, Luanda, Lublana, Lwów, Madryt, Manchester, Mediolan, Mesy, Melbourne, Mińsk, Montreal, Nikozja, Nowy Jork, Odessa i wiele więcej

Projekt wystawienniczy „Walka i cierpienie”

„Walka i cierpienie” to międzynarodowy projekt wystawienniczy realizowany przez Muzeum II Wojny Światowej wspólnie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych RP. W zamierzeniu organizatorów tego przedsięwzięcia od 1 września 2019 roku wystawa jest prezentowana w kilkudziesięciu polskich placówkach zagranicznych na 6 kontynentach w takich miastach jak Waszyngton, Brasília, Meksyk, Edynburg, Wiedeń, Belgrad, Dżakarta i Canberra. Wystawa stanowi  opowieść o polskim doświadczeniu II wojny światowej, szczególną wagę przywiązując do ukazania tragizmu wojny i starań polskiego żołnierza o odzyskanie niepodległej ojczyzny. Jej celem jest przybliżenie postaw polskich obywateli wobec przytłaczającej siły agresorów, a następnie okupantów.