Repertuar kina: Marzec 2019

OPISY FILMÓW I ZWIASTUNY: Marzec 2019

BRACIA SISTERS

Reż. Jacques Audiard, 121 min, 2018, Francja, Hiszpania, USA, Rumunia, komedia, western

Film na podstawie uznanej powieści Patricka de Witta w reżyserii słynnego Jacques’a Audiarda („Z krwi i kości”, „Prorok”) odsłoni zupełnie nowe oblicze westernu. Pełen humoru i zwrotów akcji obraz przypomina, co to znaczy być człowiekiem.

Rok 1851, Charlie i Eli Sisters (Joaquin Phoenix, John C. Reilly) są nie tylko braćmi, są też zabójcami. Chłopakami, którzy wyrośli na mężczyzn w dzikim, nieprzyjaznym świecie. Tak, mają na rękach krew – krew bandytów, krew niewinnych. Ale oni po prostu nie znają innego życia, ot, są mężczyznami ze spluwami w rękach. Starszy z braci – Eli (Reilly), ten bardziej skłonny do refleksji, dojrzewa do tego, by zacząć wieść normalne życie. Innego zdania jest wiecznie zamroczony alkoholem Charlie (Phoenix), który próbuje przejąć władzę w tym morderczym duecie. Jeden i drugi nieustannie kwestionują wzajemnie swoje pomysły na życie. Poznajemy braci Sisters podczas podróży przez północny wschód. Ta podróż będzie testem rodzinnych więzi. Ale czy stanie się także ścieżką do odnalezienia w sobie człowieczeństwa?

W filmie zobaczymy także Jake’a Gyllenhaala w roli tropiciela Johna Morrisa oraz Riza Ahmeda, zbiegłego chemika Hermanna Kermita Warma.

 


PREMIERA

CIEMNO, PRAWIE NOC 

Reż. Borys Lankosz, 114 min, 2019, Polska, kryminał

Ekranizacja głośnej, uhonorowanej nagrodą literacką NIKE powieści Joanny Bator – „Ciemno, prawie noc” w reżyserii Borysa Lankosza („Ziarno prawdy”, „Rewers”). W scenariuszu zręcznie połączono elektryzującą historię kryminalną z elementami kina grozy. W roli dziennikarki Alicji Tabor, która powraca do rodzinnego miasta, aby napisać reportaż o tajemniczych zaginięciach dzieci, zobaczymy Magdalenę Cielecką. W gwiazdorskiej obsadzie znajdują się również: Marcin Dorociński, Dawid Ogrodnik, Aleksandra Konieczna, Eliza Rycembel, Jerzy Trela, Dorota Kolak, Agata Buzek, Piotr Fronczewski czy Roma Gąsiorowska.

Kiedy Wałbrzychem wstrząsa seria tajemniczych zaginięć dzieci, do miasta przybywa dziennikarka Alicja Tabor (Magdalena Cielecka). Powracająca po latach w rodzinne strony, nieustępliwa reporterka chce poznać rodziny zaginionych i rozwikłać zagadkę, wobec której nawet policja okazuje się bezsilna. W trakcie prywatnego śledztwa Alicja – dość nieoczekiwanie – wpada na trop dramatycznych wydarzeń, które swój początek miały dekady temu.  Dążąc do odkrycia prawdy, dziennikarka będzie musiała stawić czoła nowemu zagrożeniu oraz temu, przed czym uciekała przez całe dorosłe życie – tajemnicy swojego dzieciństwa i szokującym sekretom własnej rodziny. Z czasem ponura intryga kryminalna połączy w jedno zaginięcia dzieci, wojenną przeszłość, legendę zaginionego skarbu oraz losy samej Alicji.

 


FAWORYTA

Reż. Yorgos Lanthimos, 119 min, 2018, Irlandia, USA, Wielka Brytania, biograficzny, historyczny

Jest początek XVIII wieku. Anglia toczy wojnę z Francją. Co nie znaczy, że wyścigi kaczek i wystawne uczty nie trwają w najlepsze. Na tronie zasiada chorowita królowa Anna (nagrodzona Oscarem Olivia Colman), a krajem rządzi w jej imieniu bliska przyjaciółka, dama dworu Sarah Churchill (Rachel Weisz), która pielęgnuje jej słabe zdrowie i spełnia kaprysy. Nowa, urocza służąca, Abigail Masham (Emma Stone) zdobywa sympatię Sarah i dama dworu bierze ją pod swoje skrzydła. Abigail dostrzega w tym szansę na odzyskanie swojej arystokratycznej pozycji. Polityka wojenna zaczyna coraz bardziej absorbować Sarah, więc Abigail stopniowo zajmuje jej miejsce jako towarzyszka królowej. Rodząca się między nimi przyjaźń to dla młodej dziewczyny sposób na spełnienie ambicji i nie pozwoli nikomu – ani kobiecie, ani mężczyźnie, ani nawet królikowi – stanąć na swojej drodze.

 


GREEN BOOK

Reż. Peter Farrelly, 130 min, 2018, USA, komediodramat

Mahershala Ali jako wybitny jazzman i Viggo Mortensen w roli jego włosko-amerykańskiego szofera! Cudowna, pełna humoru, prawdziwa historia niewiarygodnej przyjaźni. Film nagrodzony 3 Oscarami, w tym dla najlepszego filmu.

Wybitny muzyk jazzowy zatrudnia jako swojego szofera byłego bramkarza z nowojorskiego klubu nocnego i wspólnie wyruszają w trasę koncertową. Wyprawa na Głębokie Południe USA da początek niewiarygodnej przyjaźni, która połączy dwa z pozoru nieprzystające do siebie światy.

 


KAFARNAUM

Reż. Nadine Labaki, 120 min, USA, Liban, dramat

Potężny ładunek emocjonalny, jaki detonuje na ekranie Nadine Labaki, nikogo nie pozostawia obojętnym. Jej film pochłania, wstrząsa, porusza, a nawet doprowadza do łez. Dwunastoletni chłopiec (Zain Al Rafeea) jest mieszkańcem bejruckich slumsów, odmalowanych w „Kafarnaum” z niezwykłą intensywnością. Dzielnica uderza nadmiarem: rzeczy, ludzi, a przede wszystkim dzieci, niewinnych ofiar rzeczywistości społecznej oraz klasowych i ekonomicznych podziałów. Nadine Labaki staje w ich obronie – i to dosłownie, wciela się bowiem w filmie w rolę adwokatki Zejna. Przed sądem chłopak odtwarza swoją historię, przywołuje dramatyczne wspomnienia, ale co najważniejsze z pasją walczy o siebie i swoją przyszłość.

 


PREMIERA

KURIER 

Reż. Władysław Pasikowski, 110 min, 2019, Polska, historyczny, sensacyjny

Jego samotna misja miała zdecydować o losach Polski i II wojny światowej. Ścigany przez wszystkie wrogie wywiady, w środku nocy przerzucony z hotelu Savoy do Żabna, spotyka ludzi, którzy na zawsze zmieniają jego życie.

Nowy film Władysława Pasikowskiego to historia szpiegowska, inspirowana sekretną misją słynnego kuriera z Warszawy. Niezwykłe zdarzenia z życia Jana Nowaka-Jeziorańskiego to doskonały materiał na scenariusz, co podkreśla sam Pasikowski:

„Naszym celem jest opowiedzenie sensacyjnej, lecz opartej na życiu historii, której scenarzyści Jamesa Bonda pewnie by nie wymyślili, opowiedzenie jej przy tym w maksymalnie nowoczesny sposób, korzystając z osiągnięć nowej stylistyki filmów przygodowo-sensacyjnych” – Władysław Pasikowski, reżyser i scenarzysta „Kuriera”.

Pośród międzynarodowej obsady filmu zobaczymy wschodzące nazwiska nowego pokolenia: odtwórcę głównej roli – Philippe’a Tłokińskiego („Belfer” w reżyserii Łukasza Palkowskiego), Patrycję Volny („1983” – pierwszy polski serial Netflixa) oraz plejadę polskich gwiazd – Tomasza Schuchardta, Adama Woronowicza, Zbigniewa Zamachowskiego, Mirosława Bakę, Rafała Królikowskiego, Grzegorza Małeckiego i Jana Frycza.


PREMIERA

WILKOŁAK

Reż. Adrian Panek, 88 min, 2018, Holandia, Niemcy, Polska, dramat, wojenny

Akcja filmu rozgrywa się latem 1945 roku. Dla ośmiorga dzieci wyzwolonych z obozu Gross-Rosen zostaje utworzony prowizoryczny sierociniec w opuszczonym pałacu wśród lasów. Ich opiekunką staje się dwudziestoletnia Hanka, również była więźniarka. Po okropieństwach obozu bohaterowie powoli odzyskują resztki straconego dzieciństwa, koszmar szybko jednak do nich powraca. W okolicznych lasach krążą obozowe wilczury. Wypuszczone przez esesmanów przed wyzwoleniem Gross-Rosen, wygłodzone i zdziczałe zwierzęta osaczają pałac w poszukiwaniu pożywienia. W przerażonych dzieciach uruchamia się obozowy instynkt przetrwania.

 


UŁASKAWIENIE

Reż. Jan Jakub Kolski, 100 min, 2018, Czechy, Polska, dramat historyczny

Zdobywca trzech nagród na Festiwalu w Gdyni (za scenariusz, kostiumy i najlepszą rolę kobiecą dla Grażyny Błęckiej-Kolskiej) i najwyżej oceniany film reżysera od lat. Jeden z najsłynniejszych polskich twórców wraca do mitycznych Popielaw, by opowiedzieć głęboko osobistą historię. Akcja „Ułaskawienia” osadzona jest w powojennej Polsce. Wacław „Odrowąż” Szewczyk, żołnierz Armii Krajowej, w wyniku zdrady jednego z kompanów zostaje zastrzelony przez Urząd Bezpieczeństwa. Jego nękani przez komunistów rodzice, chcąc zapewnić synowi godny pochówek, podejmują trud pięćsetkilometrowej podróży. Ciągnąc za sobą trumnę, zmierzają na piechotę do Kalwarii Pacławskiej. Rozgrywająca się na tle brutalnych realiów powojennej Polski opowieść jest zarazem metaforycznym zapisem podróży duchowej, relacją z żałobnej pielgrzymki oraz poruszającą wypowiedzią na temat daru wybaczania. Kino drogi korzystające jednocześnie z westernowych motywów.


PREMIERA

ZŁODZIEJASZKI 

Reż. Hirokazu Koreeda, 121 min, 2018, Japonia, dramat

Nominacja do Oscara (2019) w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny to kontynuacja pasma sukcesów najnowszego dzieła japońskiego reżysera, które przyniosło mu Złotą Palmę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes (2018) oraz kilkadziesiąt innych wyróżnień i nagród. „Złodziejaszki” to historia trzypokoleniowej, ubogiej rodziny żyjącej na przedmieściach Tokio. Jej członkowie utrzymują się z wykonywania najróżniejszych dorywczych zajęć oraz drobnych kradzieży. I choć ledwo wiążą koniec z końcem, to gdy pewnego dnia w ich życiu pojawia się bezdomna dziewczynka, bez wahania decydują się zapewnić jej dach nad głową. To początek wydarzeń, które odsłonią skrywane tajemnice z rodzinnej przeszłości.