Co się opłaca, a co warto. Rozmowy o Bartoszewskim (29 czerwca 2024 roku)

Co się opłaca, a co warto. Rozmowy o Bartoszewskim (29 czerwca)

Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku mieści się pod adresem plac Bartoszewskiego 1. Z okazji imienin Władysława, przypadających tak 27 jak i 30 czerwca, zapraszamy do rozmów o naszym patronie, jego życiu „niewłaściwie urozmaiconym”. Przypomnijmy, był on więźniem Auschwitz, członkiem Żegoty, żołnierzem Armii Krajowej, powstańcem warszawskim, antykomunistycznym konspiratorem, działaczem PSL, więźniem stalinowskim, historykiem, opozycjonistą i dyplomatą. Jego temperament, niebywała energia i cięty język przysparzały mu przyjaciół i wrogów i nie pozostawiały miejsca na obojętność. 

 

Przy kawie i dobrej książce będziemy zastanawiać się też nad ideą wolontariatu, postawami konformistycznymi i nonkonformistycznymi, funkcjami infrastruktury kultury, rolą przestrzeni publicznej i nowoczesnej architektury. Imieniny zwieńczy koncert zespołu równie niezwykłego jak patron placu: Neoquartet z recitalem String Theory. 

 

Program wydarzenia w dniu 29 czerwca:


14:00 Start wydarzenia ze strefami wypoczynku, edukacji, biblioteki pod chmurką i plenerową kawiarnią.


15:00 W duchu służby i poświęcenia - o ideach wolontariatu. Praktycy: liderzy i organizatorzy wolontariatu skonfrontują swoje doświadczenia i wspólnie podejmą próbę omówienia różnych oblicz pracy społecznej. Rozmowę poprowadzi red. Jaśmina Nowak.

 

16:00 Co się opłaca, a co warto. Debata o postawach jednostki w dobie próby, konformizmie i nonkonformizmie. W gronie aktywistów i aktywistek porozmawiamy zarówno o współpracy wywodzących się z różnych środowisk, o różnych postawach i poglądach, jak i występowaniu jednostki wbrew presji własnego środowiska. Partner: Fundacja Widzialne – zmiana jest Kobietą. 

 

17:00 Nie tylko budynek, nie tylko plac. Debata o urbanistycznych, społecznych i gospodarczych funkcjach infrastruktury kultury. Porozmawiamy o miastotwórczym wymiarze inwestycji muzealnych, w jaki sposób utrwalają pamięć, ale i o tym jakie wiążą się z nimi koszty i wyzwania. Zastanowimy się też jak zmieniać plac, na którym się spotkamy. Partner: Fundacja Palma.

 

18:00 Debata finałowa: o Władysławie Bartoszewskim będą rozmawiać mec. Jacek Taylor, prawnik, opozycjonista w dobie PRL, były szef Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, Marek Zając - asystent Władysława Bartoszewskiego, Przewodniczący Rady Fundacji Auschwitz – Birkenau. 

 

W wydarzeniu będą wykorzystane nagrania Polskiego Radia.


20:00 Koncert Neoquartet: String Theory. Czwórka znakomitych instrumentalistów specjalizujących się w muzyce współczesnej eksploruje nieodkryty świat brzmień elektrycznego kwartetu smyczkowego z użyciem najnowszych zdobyczy technologicznych. „String Theory” to twórcze poszukiwania muzyków, eksperymenty, improwizacje oraz zabawa najnowszą technologią. Kosmiczne brzmienia elektrycznych instrumentów, ambientowe przestrzenie, kompozycje, które tworzą spójny koncept dramaturgiczny, to wszystko przenosi słuchacza w nierealny świat, w którym nie sposób nie zanurzyć się całkowicie.

 

 

String Theory to unikatowy projekt trójmiejskiego kwartetu smyczkowego NeoQuartet. Czwórka znakomitych instrumentalistów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej eksploruje nieodkryty świat brzmień elektrycznego kwartetu smyczkowego z użyciem najnowszych zdobyczy technologicznych. String Theory to twórcze poszukiwania muzyków NeoQuartet, eksperymenty, improwizacje oraz zabawa najnowszą technologią. Zsyntetyzowane brzmienie klasycznego instrumentalnego składu poddane obróbce komputerowej, użycie multiefektów i looperów daje niezwykłe możliwości twórcze. Jedyną granicą jest wyobraźnia artystów. Projekt „String Theory” to muzyczna konstytucja czwórki znakomitych artystów. Ich pierwszy album z autorską muzyką. Muzyczna opowieść wiodąca przez współczesną klasykę, jazz, minimal, rock, fusion, trans i techno - światy, które od zawsze ich inspirowały. Kosmiczne brzmienia elektrycznych instrumentów, ambientowe przestrzenie, kompozycje, które tworzą spójny koncept dramaturgiczny, to wszystko przenosi słuchacza w nierealny świat, w który nie sposób się nie zatopić. W wersji koncertowej muzyce towarzyszą wizualizacje tworzone na żywo przez Radosława Derubę.