Już od początku pandemii Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku prowadzi akcję #M2WSbezpiecznie, w ramach której realizuje szereg działań skierowanych między innymi do lokalnej społeczności czy gości odwiedzających instytucję. Inicjatywy są wyrazem wsparcia i troski w walce z pandemią COVID-19.
Jednym z działań, wpisującym się w politykę społecznej odpowiedzialności Muzeum, była zrealizowana w kwietniu 2020 r. akcja „Maska i książka”. Wówczas instytucja rozdystrybuowała wśród mieszkańców Gdańska ponad 18 tysięcy zestawów składających się z maseczki ochronnej oraz książki wydanej przez Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Był to symboliczny gest pokazujący wsparcie lokalnej społeczności w tym trudnym dla wszystkich czasie, jak i wyraz troski o jej zdrowie.
W ramach akcji „Hotel dla Medyka”, na potrzeby kadry medycznej świadczącej pracę na terenie województwa pomorskiego, Muzeum przekazało do bezpłatnego używania pokoje noclegowe znajdujące się w części hotelowej instytucji. Działanie, realizowane w ramach porozumienia zawartego pomiędzy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku a Wojewodą Pomorskim, było wyrazem wsparcia dla kadry medycznej, będącej na pierwszej linii frontu w walce z wirusem SARS-CoV-2.
Od 21 października 2020 r. do odwołania parking podziemny Muzeum został przekazany w celu utworzenia i działania Centrum testowego COVID-19 UCK drive thru. Ponadto tworząc i publikując materiał filmowy #SzczepimySię, Muzeum włączyło się także aktywnie w akcję zachęcającą do szczepienia przeciwko COVID-1
W trosce o zdrowie zwiedzających na placu przed Muzeum II Wojny Światowej udostępniono także do bezpłatnego, całodobowego zwiedzania podświetlone nocą wystawy plenerowe „The Airmen” oraz „Polacy w Wolnym Mieście Gdańsku”.
3 i 4 listopada 2020 r. pracownicy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku wraz z wolontariuszami oraz radnymi Młodzieżowej Rady Muzeum w ramach akcji #ZniczDlaBohatera odwiedzili miejsca pamięci związane z ofiarami II wojny światowej zlokalizowane w Trójmieście, a następnie złożyli symboliczne kwiaty i znicze stanowiące świadectwo pamięci o nich i ich czynach. Akcja #ZniczDlaBohatera była także działaniem skierowanym w stronę lokalnych przedsiębiorców, którzy na co dzień zajmują się dystrybucją zniczy oraz uprawą roślin. W tym trudnym dla nich czasie, kiedy nie mogli sprzedawać produktów na zamkniętych przez obostrzenia cmentarzach, chcieliśmy im pomóc, nabywając od nich kwiaty oraz znicze, które udekorowały i rozświetliły miejsca pamięci.
Sytuacja epidemiologiczna nieoczekiwanie wpłynęła również na sposób komunikacji – zarówno na płaszczyźnie osobistej, jak i zawodowej. Nowa sytuacja sprowokowała alternatywne spojrzenie instytucji na możliwości dotarcia do swoich odbiorców. Dlatego też, od marca 2020 r. Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku w mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej www.muzeum1939.pl każdego dnia publikuje materiały dotyczące II wojny światowej, w postaci zarówno ciekawych informacji, wystaw online, relacji świadków historii, wirtualnych spacerów oraz innych interesujących materiałów naukowych, jak i edukacyjnych oraz kulturalnych.
Materiały prezentowane w ramach #M2WSwirtualnie zostały wyświetlone w 2020 r. ponad 35 mln razy.