Opis zajęć: Celem lekcji jest przekazanie wiedzy na temat ideologii reżimu nazistowskiego w Niemczech i rodzenia się zbrodniczej wizji eksterminacji całych grup społecznych (upośledzeni, Żydzi). Uczestnicy poznają logiczny, uporządkowany ciąg przyczynowo-skutkowy wydarzeń, prowadzących do zbrodni, dokonanej przez nazistowskie Niemcy w latach II wojny światowej. Wprowadzony i wyjaśniony zostaje termin „ludobójstwo”. Zorganizowana w ten sposób wizyta na fragmencie wystawie stałej Muzeum, ułatwi uczestnikom zajęć zrozumienie, że zło, które dokonywało się w obozach koncentracyjnych i obozach śmierci, było końcowym efektem długotrwałego procesu społecznego.
lekcja muzealna
Adresat: uczniowie klas I-IV
Max liczba uczestników: 35 osób
Czas trwania i miejsce zajęć: 120 minut, wystawa stała
Cena: 10 zł brutto od osoby
Możliwe terminy: od wtorku do piątku, godzina 10.00 lub 12.30
Rezerwacja: edukacja@muzeum1939.pl
Kontakt: Tomasz Wojnowski, t.wojnowski@muzeum1939.pl
Miejsce zbiórki: hol główny muzeum na poziomie minus trzy przy sklepiku, zgodnie z regulaminem zwiedzania bez plecaków, okryć wierzchnich, co najmniej pięć minut przed rozpoczęciem zajęć.
Odniesienia do podstawy programowej:
Zajęcia korespondują z ogólnymi celami edukacji historycznej, ugruntowując wśród uczestników potrzebę poznawania przeszłości dla rozumienia współczesnych mechanizmów społecznych. Obejmują następujące treści nauczania:
1. Europa i świat po I wojnie światowej.
- uczeń wyjaśnia warunkowania narodzin niemieckiego narodowego socjalizmu; charakteryzuje system totalitarny
2. II wojna światowa i jej etapy
- uczeń przedstawia zagładę Żydów i eksterminację innych narodów;
- uczeń opisuje postawy ludności żydowskiej wobec polityki Zagłady, opisuje postawy społeczeństwa polskiego wobec Holokaustu i charakteryzuje postawy środowiska międzynarodowego wobec Holokaustu,
Zajęcia korespondują z ogólnymi celami edukacji w zakresie wiedzy o społeczeństwie, pozwalając diagnozować problemy społeczno-polityczne oraz umożliwiając ocenę rozwiązań tych problemów.
Obejmują następujące treści nauczania:
1. Człowiek i społeczeństwo
- uczeń odróżnia tolerancję od akceptacji; wyjaśnia jak tworzą się podziały w społeczeństwie na „swoich” i „obcych”; rozpoznaje przyczyny, przejawy i skutki nietolerancji i stygmatyzacji oraz przedstawia możliwe sposoby przeciwstawiania się tym zjawiskom
- uczeń wyjaśnia mechanizm eskalacji konfliktów między grupowych.
Uzupełniająco przy omawianiu lektur poruszających problematykę totalitaryzmu, ludobójstwa i Holocaustu (opowiadania T. Borowskiego, Z. Nałkowskiej, a także twórczość G. Orwella i polskich poetów pokolenia „Kolumbów”)