Opisy filmów | Październik 2018

OPISY FILMÓW I ZWIASTUNY | PAŹDZIERNIK 2018

53 WOJNY | PREMIERA

reż. Ewa Bukowska, 82 min, 2017, Polska, dramat

Anka i Witek są kochającym się małżeństwem. On jest korespondentem wojennym i większość czasu spędza na wojnie, a ona nieustannie czeka, aż mąż wróci do domu. Kobieta stara się żyć normalnie, ale lęk o Witka staje się jednak coraz bardziej dojmujący. Anna zaczyna szykować się na najgorsze… Film „53 wojny” to opowieść wielowymiarowa, tocząca się na kilku poziomach. Jeden z poziomów filmu, a jednocześnie tło opowiadania, to dwadzieścia lat konfliktów w strategicznych rejonach świata. 


CZARNE BRACTWO. BLACKKKLANSMAN

reż. Spike Lee, 128 min, 2018, USA, biograficzny, dramat

Jest początek lat siedemdziesiątych. Ron Stallworth (John David Washington) jest pierwszym czarnoskórym detektywem, który służy w Departamencie Policji w Colorado Springs. Zdeterminowany, by wyrobić sobie nazwisko, Stallworth odważnie decyduje się na niebezpieczną misję: infiltrację Ku Klux Klanu. Razem z kolegą, Flipem Zimmermanem (Adam Driver), tworzą grupę, której udało się przeniknąć do struktur Ku Klux Klanu.


CZYŚCICIELE INTERNETU

reż. Hans Block, Moritz Riesewieck, 88 min, 2018, Niemcy, Brazylia, film dokumentalny

Każdego dnia co minutę 500 godzin materiału filmowego jest przesyłanych na YouTube, 450 000 wpisów publikuje się na Twitterze, a na Facebooka trafia 2,5 miliona postów. Mark Zuckerberg, obiecał kiedyś, że Facebook będzie bez ograniczeń dzielić się wszystkim i z każdym, ale okazało się, że jest zupełnie inaczej. Internet to wcale nie tak neutralne przedsięwzięcie, jak się nam z pozoru wydaje. Na Filipinach tysiące moderatorów treści dzień w dzień decyduje o tym, co pojawia się w mediach społecznościowych. To właśnie oni akceptują lub odrzucają publikowane przez nas filmy i zdjęcia. Produkcja przedstawia kulisy, skutki i ofiary internetowej cenzury, która de facto okazuje się idealnym narzędziem do sterowania rzeczywistością. Wysoko postawieni eksperci techniczni i byli czyściciele sieci opowiadają o potrzebie i praktyce takich działań. Jak to możliwe, że ogromne internetowe korporacje o niewielkiej lub zerowej odpowiedzialności wobec swoich klientów, takie jak Facebook czy Instagram, mają dziś taką władzę, o jakiej do tej pory większość państw mogłaby tylko pomarzyć?


DONBAS | PREMIERA

reż. Siergiej Łoźnica, 121 min, 2018, Niemcy, Ukraina, Francja, Holandia, Rumunia, dramat

Siergiej Łoźnica („Łagodna”, „We mgle”) w najnowszym fabularnym filmie „Donbas” przy pomocy hipnotycznego, pełnego groteski stylu zabiera nas w podróż po kolejnych kręgach piekła wojny hybrydowej we wschodniej Ukrainie. Łoźnica zrobił film na wskroś nowoczesny. Odwołuje się do tego, jak dziś postrzegamy świat – często pokawałkowany na dziesiątki filmików, które scrollujemy z rosnącą obojętnością. Film, podzielony na 13 segmentów, będący galerią osobliwych postaci, zmierza ku szokującemu finałowi. „Donbas” to opowieść o współczesnym człowieczeństwie i cywilizacji w dobie postprawdy, o każdym z nas.


FIGHTING FOR OTHERS, DYING FOR POLAND | KINOHISTORIA

reż. Bart Verstockt, 53 min, 2013, Belgia, film dokumentalny

24 października 2018 r. o godzinie 14.00 serdecznie zapraszamy na pokaz filmu dokumentalnego nakręconego przez belgijskiego twórcę.

Po projekcji odbędzie się spotkanie z reżyserem.

Wstęp wolny


JAK PIES Z KOTEM | PREMIERA

reż. Janusz Kondratiuk, 102 min, 2018, Polska, komediodramat

Najnowszy film Janusza Kondratiuka to słodko-gorzki obraz relacji rodzinnych zainspirowany prawdziwą historią. Pełna ironicznego humoru wizja nieszablonowej rodziny, z jej konfliktami i problemami, niepozbawiona momentów wzruszenia i autentycznej bliskości. Gdy starszy z braci, Andrzej, nagle zachoruje, młodszy pomimo różnic i muru nieporozumień, jaki przez lata wyrósł między nimi, podejmie się opieki nad potrzebującym pomocy bratem.


KAMERDYNER

reż. Filip Bajon, 145 min, 2018, Polska, dramat historyczny

Opowiedziana z epickim rozmachem, inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia splątanych losów Polaków, Kaszubów i Niemców na tle burzliwych wydarzeń pierwszej połowy XX stulecia. Mateusz Krol (Sebastian Fabijański), kaszubski chłopiec, po śmierci matki zostaje przygarnięty przez pruską arystokratkę, Gerdę von Krauss (Anna Radwan). Dorasta w pałacu. Rówieśniczką Mateusza jest córka von Kraussów, Marita (Marianna Zydek). Między młodymi rodzi się miłość. Ojcem chrzestnym chłopca jest kaszubski patriota, Bazyli Miotke (Janusz Gajos), który podczas konferencji pokojowej w Wersalu walczy o miejsce Kaszub na mapie Polski, a potem buduje symbol jej gospodarczego sukcesu – Gdynię. Traktat wersalski, który daje Polsce niepodległość, sprawia, że von Kraussowie tracą majątek i wpływy. Wszyscy bohaterowie czują, że świat, który znali, wkrótce diametralnie się zmieni. Wśród żyjących obok siebie Kaszubów, Polaków i Niemców narasta niechęć i nienawiść.  Wybucha II wojna światowa. W Lasach Piaśnickich naziści dokonują mordu na ludności cywilnej, czyli pierwszego ludobójstwa tej wojny.


TAJEMNICE SILVER LAKE

reż. David Robert Mitchell, 139 min, 2018, USA, komediodramat  

David Robert Mitchell powraca z pełnym czarnego humoru kryminałem nawiązującym do klasycznych filmów noir. 33-letni Sam (Andrew Garfield) mieszka w Los Angeles i czeka na swoją życiową szansę. Większość czasu poświęca grom wideo, a z braku lepszych zajęć z pasją oddaje się zgłębianiu sekretów, których Hollywood kryje tysiące. Jakie wskazówki zakodowane zostały na starych VHS-ach? Co kryje się między wersami tekstów największych popowych przebojów? Jaki przekaz zaszyfrowano na stronach undergroundowych komiksów? Pewnego dnia jego piękna sąsiadka (Riley Keough) znika bez śladu. By ją odnaleźć, Sam wyrusza w pełną przygód podróż po Mieście Aniołów. W jego głowie wszystko zaczyna łączyć się w jedną mroczną układankę, którą postanawia rozwikłać. Za wszelką cenę. „Tajemnice Silver Lake” to niezwykle zabawna, pełna zaskakujących pomysłów i zwrotów akcji historia śledztwa, w którym poszlaki znajdują się w każdym popkulturowym artefakcie, a nic nie jest takie, jakie się nam zdaje.


WRZOS | W STARYM KINIE

reż. Juliusz Gardan, 96 min, 1938, Polska, melodramat

Film jest przedwojenną adaptacją powieści Marii Rodziewiczówny pod tytułem „Wrzos”. Opowiada historię małżeństwa zawartego z rozsądku – Andrzeja i Kazi. Andrzej pod presją ojca, który grozi odcięciem od majątku, decyduje się poślubić Kazię. Z kolei Kazia zakochana jest w Stachu, który zesłany został na Sybir i najprawdopodobniej już nie żyje. Andrzej proponuje Kazi układ – oboje będą mogli robić, co chcą, byle nie wyszło to na jaw. Z biegiem czasu Sanicki zaczyna darzyć uczuciem swoją zaradną, piękną i pracowitą żonę. On prowadzi rozrywkowy tryb życia, a Kazia z poświęceniem pomaga biednym. Niespodziewanie pojawia się też jej dawny ukochany – Stach... Kazia, oddając się służbie potrzebującym, nie troszczy się o własne zdrowie. Zaraża się tyfusem i po długiej walce z chorobą umiera. Andrzej przychodzi na pogrzeb żony z bukietem wrzosu.


Kino Muzeum

Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

pl. Władysława Bartoszewskiego 1

80-862 Gdańsk

 

Informacja | tel.: +48 58 760 09 60; e-mail: info@muzeum1939.pl

Biuro kina | tel.: (58) 760 31 87 / (58) 760 31 67; e-mail: kino@muzeum1939.pl

Facebook | facebook.com/kino.Muzeum.MIIWS

Instagram | instagram.com/kino_muzeum

 

Sala kinowa licząca 115 miejsc oraz kasy biletowe znajdują się na poziomie -3 Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.

Sprzedaż biletów online | bilety.muzeum1939.pl