REPERTUAR KINA: GRUDZIEŃ 2019

OPISY FILMÓW I ZWIASTUNY: GRUDZIEŃ 2019

AMAZING GRACE: ARETHA FRANKLIN
Reż. S. Pollack, A. Elliot, 89 min, 2019, USA, dokumentalny

KUP BILET <<< 

Amerykańska Królowa Soul i autorka tekstów, Aretha Franklin, podczas dwóch styczniowych nocy w 1972 roku nagrywa na żywo w New Temple Missionary Baptist Church w Los Angeles album gospel pt. „Amazing Grace”. Śpiewa głównie do afroamerykańskiej publiczności. Towarzyszy jej chór wspólnotowy południowej Kalifornii pod dyrekcją Aleksandra Hamiltona. James Cleveland występuje wraz z Arethą i akompaniuje jej na fortepianie. Aretha wznosi się na wyżyny swego talentu i boskiego daru, oddając hołd swemu wielkiemu ojcu, muzyce gospel oraz całej społeczności Ameryki tamtych lat. Ta diva, występując przed entuzjastyczną publicznością, rozgrzewa ich do czerwoności, wyciska łzy i pozostawia trwały ślad w duszy. Takiej muzycznej uczty nie da się zapomnieć. Podczas drugiej nocnej sesji na widowni zagościli m.in. Mick Jagger i Charlie Watts, wokalista i perkusista The Rolling Stones, którzy kończyli właśnie w LA swój album „Exile on Main St.”


GDAŃSK 1939

Reż. Grzegorz Karbowski, 55 min, 2019, Polska, dokumentalny

KUP BILET <<< 

Film dokumentalny „Gdańsk 1939” w uporządkowany i przystępny sposób przedstawia całościowo wydarzenia roku 1939 w Gdańsku. Znajdziemy tu między innymi szereg zagadnień związanych z tragicznymi losami polskiej i żydowskiej ludności, ale i bohaterską obronę Westerplatte czy Poczty Polskiej w Gdańsku. W filmie wykorzystano liczne materiały archiwalne, w tym nieznane szerszej publiczności. Dopełniają je fragmenty notacji filmowych ze świadkami historii zrealizowanych przez  Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.

 


NIEWIDOCZNE ŻYCIE SIÓSTR GUSMAO
Reż. Karim Aïnouz, 139 min, 2019, Brazylia, Niemcy, dramat

Brazylijski kandydat do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny

KUP BILET <<< 

Zwycięzca prestiżowej sekcji „Un Certain Regard” na tegorocznym festiwalu w Cannes oraz brazylijski kandydat do OSCARA to nowa produkcja wielokrotnie nagradzanego reżysera Karima Aïnouza. W swoim nowym filmie reżyser przenosi nas do Rio de Janeiro pierwszej połowy lat 50. Obraz powstał na podstawie bestsellerowej powieści „Niewidzialne życie” Marthy Batalhy, przełożonej również na język polski. 

Osiemnastoletnią Eurídice i dwa lata starszą Guidę łączą nie tylko siostrzane więzy, ale i poczucie, że nie mogą bez siebie żyć. Obie są młode, ambitne i wierzą, że świat stoi przed nimi otworem. Mimo że na co dzień przyszło im wychowywać się w konserwatywnym środowisku i nieznoszącej sprzeciwu rodzinie, każda z bohaterek ma jasny plan na życie. Eurídice chce zostać znaną pianistką, podczas gdy Guida marzy o poznaniu prawdziwej wielkiej miłości. Niestety, dramatyczne wydarzenia sprawiają, że kobiety zostają rozdzielone i zmuszone do tego, by żyć osobno, niewiele o sobie nawzajem wiedząc. Nigdy jednak nie stracą nadziei na to, że w końcu się odnajdą.         

Śledząc losy dwóch niepokornych sióstr, widz poznaje galerię barwnych postaci – przedstawicieli podupadłej arystokracji, brazylijskiej klasy średniej i najuboższych mieszkańców Rio. To opowieść, którą rzeczywiście przepełnia „niewidoczne życie”. Nie tylko Eurídice i Guidy, ale całej rzeszy kobiet: gospodyń domowych, matek, córek, babć, które przez wieki uczyły się milczeć i tłumić swoje aspiracje i marzenia. Choć tchnąca brazylijskim duchem, to jednocześnie niezwykle uniwersalna opowieść.


KINOHISTORIA

O ZWIERZĘTACH I LUDZIACH 
Reż. Łukasz Czajka, 70 min, 2019, Polska, dokumentalny

KUP BILET <<< 

Dokument o Janie i Antoninie Żabińskich to pasjonująca historia człowieczeństwa, które nie ma ceny i nie domaga się uznania. Celem ogrodów zoologicznych jest ratowanie gatunków zagrożonych wyginięciem. Tę funkcję w przewrotny sposób realizowało w czasie II wojny światowej warszawskie zoo. Po jej wybuchu naziści część zwierząt zabili, a inne wywieźli do Rzeszy. Opuszczone stajenki, budki i woliery w zoo zajął gatunek najbardziej zagrożony podczas działań wojennych, czyli człowiek. Byli to Żydzi uciekający przed niechybną śmiercią oraz żołnierze Armii Krajowej. Ukrywali się w opuszczonych stajenkach, budkach, ptasich wolierach oraz w domu Jana Żabińskiego, ówczesnego dyrektora zoo. Schronienie, czasami na dzień, rzadziej na wiele miesięcy, znalazło w sumie kilkaset osób. Dokładnej liczby nikt nie zna. W filmie, dzięki metaforom wyzyskującym ujęcia ze zwierzętami, wykorzystaniu bogatych archiwaliów oraz wywiadów z ostatnimi żyjącymi świadkami tamtych wydarzeń, podjęto próbę opowiedzenia tej nieprawdopodobnej historii.

Film przybliża historię z jednej strony znaną, zekranizowaną przecież w filmie „Azyl” Niki Caro, ale na tyle wyjątkową, że zasługującą na ponowne opowiedzenie, tym razem w formie dokumentalnej. Łukasz Czajka utkał historię małżeństwa Żabińskich – długoletnich opiekunów warszawskiego zoo – z bogatych archiwaliów i wspomnień żyjących świadków wydarzeń. Dzięki temu jeszcze lepiej możemy zrozumieć wojenny lęk i heroizm pary. W filmie Czajki ich bohaterstwo – tak przecież niezwykłe – wydaje się czymś zupełnie zwyczajnym. Wydaje się, że Żabińscy polubiliby ten obraz samych siebie – pozbawiony patriotycznych tromtadracji, wzniosłych słów i efektownych uproszczeń. Bo „O zwierzętach i ludziach” jest opowieścią nie tyle o heroizmie, ile o człowieczeństwie, którego heroizm jest zaledwie częścią.

Prelekcję przed filmem wygłosi dr Bartosz Filip, filmoznawca i wykładowca na Uniwersytecie Gdańskim.

Wstęp: 10 zł. Bilety w sprzedaży od 3 grudnia 2019 r.


SUPERNOVA

Reż. Bartosz Kruhlik, 78 min, 2019, Polska, thriller

Film nagrodzony za najlepszy debiut reżyserski na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2019)

KUP BILET <<< 

Trzech mężczyzn, jedno miejsce, jeden dzień i jedno zdarzenie, które zmieni ich losy. Oto polityk, który chce wygrać wybory, policjant pragnący dotrwać spokojnie do emerytury i mieszkaniec polskiej wsi, który ma rodzinę na utrzymaniu. Nieszczęśliwy wypadek pociąga za sobą lawinę konsekwencji. Ludzie postawieni w sytuacji granicznej – a także widzowie – staną przed pytaniem o rolę przypadku i przeznaczenia w życiu każdego z nas.


VAN GOGH. U BRAM WIECZNOŚCI
Reż. Julian Schnabel, 110 min, 2018, USA, biograficzny

Film nominowany do Oscara w kategorii najlepszy aktor pierwszoplanowy

KUP BILET <<< 

Zmysłowa opowieść o najbardziej owocnym i zarazem najbardziej dramatycznym okresie życia jednego z najwybitniejszych artystów w historii – Vincenta van Gogha. W malarza wcielił się Willem Dafoe i otrzymał za tę spektakularną ekranową przemianę nominację do Oscara. Van Gogh wyjeżdża z Paryża do Arles w Prowansji. Zafascynowany zapierającym dech w piersiach krajobrazem i plastycznym światłem Prowansji tworzy swoje najsłynniejsze obrazy. Czuje się samotny i dąży do kontaktu z ludźmi, ale stopniowo popada w obłęd… Film nie pokazuje jednak stereotypowego obrazu artysty-szaleńca, ale wrażliwego i utalentowanego człowieka z krwi i kości, który w naszych czasach zostałby idolem i milionerem. Vincenta wspierają jedynie brat Theo (Rupert Friend) i przyjaciel, Paul Gauguin (Oscar Isaac). W obsadzie także Mads Mikkelsen, Emmanuelle Seigner oraz Mathieu Amalric. Willem Dafoe otrzymał za swoją rolę nagrodę dla najlepszego aktora na Festiwalu w Wenecji. Film wyszedł spod ręki Juliana Schnabla, reżysera takich dzieł jak „Motyl i skafander” czy „Basquiat – taniec ze śmiercią”, który sam również jest malarzem.


WYSOKA DZIEWCZYNA
Reż. Kantemir Balagov, 130 min, 2019, Rosja, dramat

KUP BILET <<< 

Film nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes 2019 za najlepszą reżyserię

W nagrodzonym w Cannes, trzymającym za gardło i gęstym od emocji filmie Kantemira Bałagowa, oglądamy miasto i ludzi podnoszących się z ruin. Opowieść o dwóch przyjaciółkach, które pragną otrząsnąć się z wojennej traumy, toczy się w 1945 roku w Leningradzie, który dochodzi do siebie po latach oblężenia. Bohaterki „Wysokiej dziewczyny”, Masza i Ija, próbują nie tylko zapomnieć o tym, czego doświadczyły, ale także przypomnieć sobie, kim były, nim zardzewiały ich plany, emocje i uczucia. Inspiracją dla młodego reżysera był wstrząsający reportaż noblistki Swietłany Aleksijewicz „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety”. Tym, co wspaniały film Bałagowa czyni wyjątkowym, jest właśnie kobieca perspektywa. Reżyser nie skupia się więc na heroicznych wojennych czynach, lecz na nowo definiuje bohaterstwo – jako codzienne drobne zwycięstwa życia nad śmiercią, nadziei nad żałobą, młodości nad dramatycznymi doświadczeniami.   

„Wysoka dziewczyna” fantastycznie rekonstruuje brutalne realia i pełną napięcia atmosferę okresu tuż po zakończeniu wojeny, kiedy euforia miesza się z żałobą, ludzie składają na nowo potrzaskane życiorysy, a na ruinach – wbrew wszystkiemu – powoli kiełkuje nadzieja.


ŻELAZNY MOST

Reż. Monika Jordan-Młodzianowska, 84 min, 2019, Polska, dramat

KUP BILET <<< 

Dramatyczna opowieść o trójce bohaterów uwikłanych w miłosną relację. Pracujący na stanowisku sztygara Kacper ma romans z żoną swojego przyjaciela, Oskara, również górnika. Żeby móc spotykać się z kochanką, Kacper wysyła Oskara do pracy na dalekie i niebezpieczne odcinki kopalni. W trakcie jednej ze schadzek Oskar w wyniku tąpnięcia zostaje odcięty w zawalonym chodniku, a kochankowie rzucają się w wir akcji ratowniczej. Muszą przy tym uporać się z poczuciem winy oraz świadomością, że pośrednio przyczynili się do dramatu zasypanego mężczyzny. Nie pomaga im w tym żywe uczucie, jakim nadal siebie darzą. Zbyt wiele pytań, niepodjętych decyzji zostaje nagle bez rozwiązania, a niemożność konfrontacji z zaginionym mężczyzną zmusza kochanków do szukania odpowiedzi w samych sobie.