Koncert zaduszkowy „Elegia in obitum”, fot. Mikołaj Bujak

Koncert zaduszkowy „Elegia in obitum”

Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku w dniu 2 listopada 2019 r. było miejscem premiery koncertu, połączonego ze spektaklem choreograficznym, zatytułowanego „Elegia in obitum”. Organizatorzy przedsięwzięcia poświęcili owe wydarzenie „wszystkim tym, którzy od nas odeszli”. W tym szczególnym czasie wspominamy naszych bliskich zmarłych- rodzinę i przyjaciół. Nawiązując do obchodów 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej Dyrekcja i Pracownicy Muzeum pragnęli poprzez ten wyjątkowy moment upamiętnić także wszystkich tych, którzy doświadczyli cierpienia w trakcie największego konfliktu w dziejach ludzkości.

Artyści wykonujący „Elegię in obitum” w ramach godzinnego przedstawienia dokonali nowatorskiej interpretacji wybranych utworów, m.in. poezji Zbigniewa Herberta, Teresy Bogusławskiej i Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Kompozycja autorstwa Adama Tańskiego w wykonaniu Olgi Siemieńczuk (śpiew), Karoliny Tańskiej (fortepian) i Leszka Lorenta (instrumenty perkusyjne) spotkała się z ogromnym uznaniem publiczności.

Podstawą utworów było nie tylko skomponowanie muzyki do tekstów, liryki wojennej, czy też powojennej, ale napisanie kompozycji, do których będzie można wykonać choreografie i wizualizacje. To poszerzyło zakres muzyczny, a na tej bazie starałem się oddać tematykę dzieła i jego przesłanie. Kolejną inspiracją były cytaty muzyczne, które można było usłyszeć podczas koncertu, jak kompozycje Chopina, czy Mazurek Dąbrowskiego wpleciony w chorał Jana Sebastiana Bacha z Pasji według św. Jana. Całość połączona w formę elegii i hołdu dla poległych podczas II wojny światowej. Chciałem wyrazić przede wszystkim emocje subtelne, nie tyle mocne, dramatyczno-wojenne walki, ile delikatne przeżycia ludzi, którzy na co dzień musieli zmagać się z wojenną traumą. – mówił po wydarzeniu kompozytor Adam Tański.

W trakcie koncertu widzowie doświadczyli spektaklu choreograficznego, wykonanego przez Agafię Wieliczko i Jacka Niepsujewicza. Wieliczko stworzyła choreografię złożoną z elementów tańca modern i ruchu teatru tańca, która ilustruje emocje i tworzy sceny.

Starałam się wydobyć z ciał tancerzy stany emocjonalne, które przełożą na ruch – opisuje swoją pracę nad przedstawieniem Wieliczko - To połączone gdzieniegdzie z elementami baletu, na przykład przy cytatach muzycznych z Chopina, tematach klasycznych, tworzyło obrazy do muzyki. Przy tworzeniu układów inspirowałam się relacjami ofiar wojny. Chciałam oddać ich przeżycia, ale również śmierć i balansowanie między życiem a śmiercią.

W trakcie koncertu zaprezentowano wizualizacje autorstwa Mateusza Pudlisa, na które składał się szereg czarno-białych, ekspresyjnych rysunków ukazujących pejzaże polskich wsi i miasteczek podczas II wojny światowej, a także sceny rodzajowe.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Jego Magnificencja Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, prof. dr hab. Maciej Sobczak. Patronat medialny nad koncertem objęły: Telewizja Polska (TVP3 Gdańsk), Radio Gdańsk, magazyn „Gość Niedzielny” i portal Trojmiasto.pl .